اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



استخراج ید در گلستان انحصاری نیست / رادیواکتیو در پسآب تایید نشد
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان گفت: وجود رادیواکتیو در پسآب کارخانه ید گلستان تایید نشد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،، هومن هادیان معاون امور معادن و صنایع معدنی  سازمان صمت  گلستان گفت:در نامه‌ای دفتر حفاظت در برابر اشعه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور به تاریخ ۲۹ تیر وبر اساس بازد ید  میدانی و نمونه برداری، مقادیر بدست آمده مواد رادیواکتیو، از استاندارد پایه بین المللی کمتر بوده است.

هادیان با بیان اینکه بزرگترین مشکل کارخانجات ید پس آب آنهاست بیان داشت:هنوز راه حل مشخصی جهت تعیین تکلیف پساب این کارخانجات مشخص نشده که آیا به دریاچه ریخته یا تزریق شود.

او گفت:در مورد کارخانه ید گلستان فعلا و براساس تصمیمات استانی تزریق به داخل زمین راه حل اول است و دو شرکت کانسار خزر و شورابه ید با احداث کانال و سایت تزریق در حال انجام این فرآیند به شکل آزمایشی هستند.

هم اکنون سه شرکت کانسار خزر، شورابه ید گلستان و اکسیر ید ایرانیان دارای پروانه بهره برداری استخراج ید هستند که در سال ۹۸ دو شرکت کانسار خزر و شورابه ید ۵۹۵ تن ید تولید کرده اند.

هادیان با اشاره به اینکه استخراج ید در استان گلستان به هیچ وجه انحصاری نیست افزود:۱۳ شرکت پروانه اکتشاف ید گرفته و همه موافقت‌های زیست محیطی و  منابع طبیعی  را دارند و همچنین تعداد ۹ متقاضی جدید استخراج ید در استان وجود دارد که در حال پیگیری و اخذ مجوز‌های محیط زیست و منابع طبیعی هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان خاطر نشان کرد:آمار تولید و میزان استخراج مواد معدنی براساس ظرفیت سنجی انجام شده در پروانه بهره برداری و ذخیره معدنی موجود در طرح اکتشاف و ثبت در سامانه بهین یاب، به نظارت مسئولین فنی تائید صلاحیت شده نظام مهندسی معدن بررسی و ارائه می‌شود و مسئولین فنی نظام مهندسی معدن موظف به حضور در معدن و ارائه گزارش هفتگی و ماهانه تولید با تائید سازمان نظام مهندسی معدن هستند.

هادیان گفت:همچنین چنانچه معدنی اضافه برداشت از ماده معدنی داشته باشد موظف به پرداخت خسارت اضافه برداشت مطابق ضوابطند.

این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت:علی رغم افزایش قیمت مواد معدنی در سال‌های گذشته به دلیل شرایط سخت تولید و اشتغال میزان حقوق دولتی تفاوتی محسوسی نداشته و ماده معدنی ید از ۲۰۰ ریال به ۴۰۰ ریال به ازای هر مترمعکب شورابه افزایش داشته است.

او تاکید کرد:با توجه به اینکه وزارت صمت قیمت گذاری این محصول را انجام نمی‌دهد، واحد‌های های تولیدی این کار را بر اساس هزینه‌های تمام شده با تایید سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده انجام می‌دهند.

ید در صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی کاربرد دارد و استان گلستان تنها تولید کننده ید در کشور است.

در دنیا تنها ۸ کشور امکان تولید این ماده معدنی را دارند و گلستان نام ایران را در لیست کشور‌های جهانی در تولید ید قرار داده است.


http://www.caspiankhabar.com/91016



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96