اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



استاندار گلستان:

منطقه آزاد اینچه‌برون فرصت تعمیق روابط فرهنگی با همسایگان است
استاندار گلستان با برشمردن ظرفیت‌های تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی این استان گفت که منطقه آزاد اینچه برون گلستان ظرفیتی کم نظیر برای اقتصاد ملی و تعمیق روابط فرهنگی ایران با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از روابط عمومی  استاندار ی گلستان،  هادی حق شناس  شامگاه سه شنبه در جلسه جمع بندی سفر ۲ روزه نمایندگان  مجمع تشخیص مصلحت نظام  برای بررسی ایجاد منطقه آزاد  اینچه برون  گلستان اظهار داشت:راه اندازی این منطقه  اقتصادی  از نظر کارشناسی و دغدغه ملی حائز اهمیت است و به تقویت جمهوری اسلامی در عمل به پیمان اوراسیا خواهد انجامید.

موافقنامه پیوستن ایران به اوراسیا از پنج آبان پارسال اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود.

هم اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال ۲۰۱۵ میلادی، از سوی روسیه، قزاقستان و بلاروس تشکیل شد.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان خود و این نهاد را مطرح کرد که از جانب اعضای آن مورد استقبال قرار گرفت و پس از ۲ سال مذاکرات متعدد، سرانجام موافقتنامه‌ای در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان برای برخورداری از تجارت ترجیحی بین ایران و این اتحادیه به امضا رسید.

 موافقت‌نامه تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا شامل ۲ فهرست کالایی ترجیح‌های اعطایی بوده که اقلام مشمول آن توسط کشورمان به اوراسیا ۳۸۰ قلم و اقلام اعطایی اوراسیا ۵۰۳ قلم کالا است.

استاندار گلستان در ادامه با اشاره به حضور ترکمن ها و قزاق ها در این استان خاطرنشان کرد:ایجاد منطقه آزاد اینچه برون فرصت بی نظیری برای تعمیق روابط با کشورهای همسایه است چرا که به دلیل مشترکات فرهنگی تمایل فراوانی از سوی این کشورها برای حضور و سرمایه گذاری در گلستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

استاندار گلستان ادامه داد:منطقه آزاد اینچه برون فرصتی برای افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور است و به دلیل آمادگی فراوان بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت های لازم، هیچ بار اقتصادی را به دولت تحمیل نخواهد کرد.

حق شناس گفت:راه اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون می تواند هزینه صادرات کالا و خدمات را به کشورهای آسیای میانه کاهش دهد و زمینه ساماندهی سفرهای خارجی را نیز فراهم آورد.

همچنین در این جلسه حجت الله هاشم بیگی مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر کمیسیون اقتصاد کلان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در اردیبهشت امسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال و پس از آن به کمیسیون اقتصاد کلان ارجاع شد و مقرر گردید اعضای این کمیسیون با حضور در این مناطق اطلاعات خود را تکمیل و به دبیرخانه مجمع ارائه کنند.

نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام طی ۲ روز ظرفیت های مختلف استان گلستان برای استقرار منطقه آزاد اینچه برون را بررسی کردند.


http://www.caspiankhabar.com/91233



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96