اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



اجرای طرح بهسازی جاده خوش ییلاق گلستان؛ کُند اما امیدوارکننده
عملیات اجرایی پروژه ملی بهسازی و تعریض جاده بین‌المللی و ترانزیتی آزادشهر - شاهرود مشهور به "خوش ییلاق" که مهمترین راه ارتباطی گلستان و سمنان به شمار می‌رود با وجود نوید بخش بودن اقدامات انجام شده، راه زیادی تا تکمیل و بهره‌برداری دارد.

طرح ملی  بهسازی  و تعریض جاده کوهستانی آزادشهر-شاهرود( خوش ییلاق )به طول ۱۰۰ کیلومتر که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی  گلستان  واقع است،با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباط‌دهنده شمال به جنوب کشور و همچنین محور ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف گردید.

اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخش‌هایی از این جاده دوباره به صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

 به گفته مسعود جعفرزاده رییس اداره  راه و شهرسازی  شهرستان‌های رامیان و آزادشهر:با وجود اینکه دولت از سال ۹۳ تاکنون برای این پروژه ملی، هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کرده اما فقط ۶۰۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی، تخصیص یافته است و همین مشکل اعتباری و همراهی کمرنگ مالکان اراضی زراعی حریم جاده برای آزادسازی مسیر، سبب شده تا اکنون پشیرفت فیزیکی پروژه حدود ۲۵ درصد باشد.

سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض این جاده ارتباطی که از زیرساخت‌های مهم و تاثیرگذار توسعه گلستان به شمار می‌رود، به اعتقاد کارشناسان انکار ناپذیر است چراکه به سبب واقع شدن این جاده ترانزیتی در منطقه‌ای کوهستانی و نیز مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارش‌های فصلی و وقوع سیلاب‌های ناشی از آن، خسارات‌مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد می‌کند.  

اهمیت این پروژه ملی به اندازه‌ای است که"عباس آخوندی"وزیر قبلی راه و شهرسازی ۲۴ خرداد ۹۷ از این محور و عملیات اجرایی آن بازدید کرد و دستورات لازم برای تسریع در عملیات اجرایی را صادر کرد با این حال در جریان این بازدید نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی، وجود معارضان که به دلیل کشت در مزارع خود، حاضر به ترک آن نیستند را از دلایل اصلی کُندی عملیات اجرایی بهسازی و تعریض این جاده ذکر کرد.

علیرضا ابراهیمی گفته بود که تعریض این جاده نیاز به ۲۰۰ هزار متر مکعب خاکریزی در دره‌های موجود دارد که با سختی بسیار و زمان طولانی صرف شده، تنها ۳۰ هزار مترمکعب آن انجام شده است.

 پیگیری مسوولان آزادشهر و استان گلستان برای جذب اعتبارات بیشتر و تسریع در عملیات اجرایی این جاده مهم ارتباطی همچنان ادامه دارد به طوری‌که نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شهریور امسال از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تسریع در تعریض این جاده و ترمیم قسمت‌های آسیب دیده از سیل سال ۹۸ خبر داد.

غلامعلی کوهساری بابیان اینکه طرح تعریض، ترانشه‌برداری، دیواره‌سازی و احداث ابنیه فنی جاده آزادشهر-شاهرود در دست اقدام است، گفته بود که روزانه تعداد زیادی تریلی و کامیون از جنوب و غرب کشور برای رسیدن به مرز و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس و بلعکس باهدف ترانزیت(مبدا یا مقصد)به کشورهای آسیای میانه از این جاده عبور می‌کنند.

درهمین پیوند رییس اداره راه و شهرسازی ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر گفت:طرح بهسازی و تعریض محور شریانی آزادشهر-شاهرود با اعتبار تخصیصی ۶۰۰ میلیارد ریالی طی هفت سال گذشته، در سه قطعه توسط پیمانکاران زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان درحال اجرا است.

مسعود جعفرزاده افزود: قطعه اول این پروژه ملی به‌طول پنج کیلومتر از ابتدای آزادشهر تا نوده خاندوز به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون عملیات احداث چهار دور برگردان استاندارد شامل شانه سازی، احداث ابنیه فنی از قبیل آبرو، تعریض پل، زیرسازی و تعریض باند در این قطعه درحال انجام است.

وی اضافه کرد:قطعات دوم و سوم این طرح ملی حدفاصل کیلومتر ۱۳ الی ۲۸ و کیلومتر ۲۸ الی ۳۸ شامل ترانشه برداری، تعریض، احداث ابنیه فنی و زیرسازی نیز درحال اجرا است که انجام یک میلیون تن ترانشه برداری، احداث ۲ هزار متر طول دیواره‌های حائل بتن مسلح در حاشیه رودخانه و ترانشه‌ها و احداث واریانت(تغییر نقشه مسیر راه)به‌طول ۱۲۰ متر در کیلومتر ۱۸ باهدف اصلاح طرح هندسی و ارتقای ایمنی راه و تعریض چند فقره پل و احداث پل‌های باکسی زیرخاکی و آبرو بخشی از اقدامات صورت گرفته شده است.

جعفرزاده، اعتبار مصوب امسال این پروژه ملی را ۱۷۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:از این میزان اعتبار تاکنون ۴۸ میلیارد ریال تخصیص یافته که برای سرعت دادن به عملیات اجرایی کافی نیست.

رییس اداره راه و شهرسازی ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر گفت:براساس برآورد مالی انجام شده مطابق فهرست بهای سال جاری، تکمیل این پروژه ملی در حوزه استان گلستان به ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد که درصورت تخصیص کامل این پروژه را می‌توان تا ۲ سال با قطعه بندی مسیر به بهره‌برداری رساند. 

وی گفت:باتوجه به هزینه بالای مورد نیاز این پروژه و مشکلات و تنگناهای مالی کشور، درصورت اختصاص کامل اعتبارات مصوب هر سال می‌توان بخش‌هایی از این محور مهم ارتباطی را به بهره‌برداری رساند تا مشکلات ترددی رانندگان و مردم منطقه تاحدودی رفع شود.


http://www.caspiankhabar.com/91490



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96