اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



پریشانی خواب زمستانه جنگل‌های استان گلستان از سرخی شعله‌ها / هنوز خبری از بالگرد اطفاء حریق مستقر نیست
۴۳۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی گلستان از ابتدای امسال طعمه حریق شده، برخی از موارد آتش سوزی مانند آنچه در توسکستان و پارک ملی گلستان رخ داد، چند روز طول کشیده است و حضور بالگرد اطفای حریق توانست کمک زیادی به اطفای آتش باشد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا پاییز و زمستان؛ در هر زمان از سال که باشد آتش به خرمن عرصه‌های جنگلی استان گلستان می‌افتد.روزی بر اثر بی احتیاطی کشاورزان و آتش زدن بقایای گیاهی، روزی دیگر به علت گرمای بالای 40 درجه، زمانی شکارچیان و روزی هم  قاچاق چیان  چوب  و غیره آتش به جان جنگل‌های این استان می‌اندازند.استانی که کمترین تخریب در حوزه جنگلی و مرتعی با توجه به روند خزنده و پیشرونده بیابان‌زایی می‌تواند سرنوشتی غم انگیز برای طبیعت گلستان و گلستانی‌ها رقم بزند.

 فشار بیابان‌های کشور ترکمنستان از یکسو و همچنین بیابان‌های مرکزی فلات ایران از سوی استان سمنان به مناطق جنگلی استان گلستان در کنار دست اندازی‌های گاه و بیگاه و تغییر کاربری آن، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی و غیره و البته تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین عرصه‌های جنگلی استان گلستان که بخشی از جنگل‌های هیرکانی است را به شدت تهدید می‌کند.

در کنار این عوامل و مخاطرات، آتش سوزی‌در این عرصه‌ها به معضلی جدی تبدیل شده و جدال جنگل‌ها با آتش در نهایت تراژدی غمباری را رقم زده می‌زند. 

آنطور که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان دی ماه 303 فقره  حریق  در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان رخ داد که 111 فقره آتش سوزی فقط در یک بازه زمانی 10 روزه اتفاق افتاده است.

آتش سوزی جنگل‌های توسکستان و پارک ملی گلستان در ماه‌های اخیر و نیاز به حضور  بالگرد  در استان بار دیگر ضرورت وجود تجهیزات مناسب برای حفاظت از عرصه‌های جنگلی را یادآور شده است.

وجود بالگرد اطفای حریق توانسته در مدت کوتاهی به خاموش شدن آتش به ویژه در مناطق صعب العبور و صخره‌ای کمک کند.

سیدرضا قادری، مدیرکل  مدیریت بحران  استان در این باره گفت:با توجه به وضعیت استان از چند سال قبل برای استقرار بالگرد اطفای حریق پیگیری‌هایی صورت گرفته اما ترجیح براین بوده با توجه به امکانات و وضعیت موجود، هر زمان که نیاز به حضور بالگرد بود، مسئولان استان درخواست داشته باشند تا پس از هماهنگی بتوان از آن در اطفای حریق بهره گرفت.

سال 89 و پس از حدود یکماه آتش سوزی بدون وقفه در پارک ملی گلستان، بحث حضور بالگرد امداد و نجات و اطفای حریق در استان مطرح شد که در نهایت آشیانه‌ای هم فقط برای حضور بالگرد هلال احمر در استان ایجاد شد اما همین بالگرد هم در ماه تنها 15 روز در اختیار استان قرار دارد و در 15 روز دیگر به استان همجوار(مازندران)خدمات رسانی می‌کند.

اما موضوع بالگرد اختصاص بالگرد اطفای حریق به استان گلستان که بنا به گفته جانشین یگان حفاظت  منابع طبیعی  استان 8 ماه از سال را درگیر آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی است و تعدد حریق‌ها، موضوع مهمی است که مسئولان باید بیشتر از گذشته پیگیر آن باشند.

 عبدالرحیم لطفی ، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان درباره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی استان گفته بخشی از این حریق‌ها تعمدی است و از سوی برخی شکارچیان و قاچاقچیان چوب اتفاق می‌افتد تا تمرکز نیروهای منابع طبیعی صرف خاموش کردن آتش شود و آنان به اقدامات مجرمانه خود بپردازند.

وی بازدارنده نبودن مجازات‌ها را عامل دیگری برای آتش افروزی عده‌ای در عرصه‌های جنگلی دانست و گفت:اگر این برخوردها بازدارنده بود دیگر شاهد تکرار آن نبودیم.بارها پیش آمده که نیروهای منابع طبیعی با قاچاقچیان و متخلفان برخورد کردند، گاهی کار به زد و خورد کشیده و حتی خودروی ما را در رامیان آتش زدند.

لطفی درباره لزوم حضور بالگرد اطفای حریق در استان اظهار داشت:بارها درخواست کردیم که بالگرد اطفای حریق در استان مستقر شود و استاندار هم پیگیری‌هایی در این باره داشته است اما این اتفاق رخ نداد.

وی گفت:محدودیت‌های تجهیزاتی و منابع مالی عامل اصلی در این موضوع است.حتی بالگرد امداد و نجات هلال احمر که در زمان حریق از آن برای هلی برد نیروها استفاده می‌شود فقط 15 روز در استان حضور دارد.

طبق گفته محمد آریانفر، گلستان تنها استانی است که 8 ماه از سال درگیر آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی است.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان در این باره گفته یکی از موضوعاتی که به شدت درگیر آن هستیم وقوع حریق در چند نقطه به صورت همزمان است که کار اطفا را با مشکل مواجه می‌کند.صعب العبور بودن و صخره‌هایی با شیب بسیار تند، امکان حضور نیروی انسانی را به شدت محدود می‌کند برای همین وجود بالگرد اطفای حریق می‌تواند کمک زیادی به خاموش کردن آتش و کاهش خسارت‌ها داشته باشد.

وی توضیح داد که در برخی مناطقی که حریق رخ می‌دهد صرف نظر از عمد یا غیرعمدی بودن آن، حتی جاده دسترسی برای انتقال نیروها وجود ندارد.مانند آنچه در جنگل‌های گالیکش اتفاق افتاد نیروها باید حدود دو ساعت پیاده روی می‌کردند تا به منطقه حریق برسند.البته این اتفاق در برخی مناطق دیگر مانند توسکستان هم رخ داده که چند ساعت نیروها برای رسیدن به منطقه درگیر آتش باید پیاده می‌رفتند.این موضوع علاوه بر کاهش توان نیروی انسانی برای مقابله با حریق، سبب از دست رفتن زمان می‌شود و سطح آتش سوزی هم گسترش می‌یابد.در چنین شرایطی حضور بالگرد می‌تواند کمک بزرگی برای خاموش کردن آتش باشد.

آریانفر گفته چند بار درخواست بالگرد اطفای حریق برای استان داده شده اما هزینه‌های نگهداری، استندبای و عملیات آن زیاد است و با توجه به شرایط بودجه‌ای، کمی سخت به نظر می‌رسد.برای همین باید تمرکزمان را بر مقوله آگاهی بخشی و فرهنگ سازی و پیشگیری از وقوع حریق معطوف کنیم و اینکه آتش در کوتاه‌ترین زمان مهار شود و امکان گسترش آن وجود نداشته باشد.

براساس آماری که جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان ارائه کرده از ابتدای امسال 303 فقره حریق در 403 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده که از این تعداد 236 فقره با مساحت 333 هکتار در جنگل‌های طبیعی، 45 مورد در 17 هکتار از جنگل‌های دست کاشت و 22 فقره در 80 هکتار از مراتع به وقوع پیوسته است.

هم چنین بنا به گفته آریانفر از 20 دی تا 30 دیماه امسال 111 فقره حریق در 102 هکتار از عرصه‌های جنگلی استان رخ داده که اتفاقی کم سابقه است.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان این را هم گفته که استان گلستان بیشترین تعداد حریق جنگل در منطقه شمال کشور را دارد.

وی البته با پیشنهاد خبرنگار ما موافق است که آمادگاه مقابله با حریق جنگل‌های شمال به مرکزیت استان گلستان راه‌اندازی شود و بالگرد اطفای حریق نیز در اختیار این استان به ویژه در پاییز و زمستان قرار بگیرد و در صورت نیاز به استان‌های همجوار نیز خدمات رسانی کند.این موضوع می‌تواند جلوی اتلاف وقت، انرژی نیروی انسانی، گسترش آتش و غیره را بگیرد و منجر به کاهش خسارت‌ها شود؛ موضوعی که آریانفر قول پیگیری آن را داده است.


http://www.caspiankhabar.com/91567



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96