اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



تکرار تراژدی تلخ مرگ پرندگان در خلیج گرگان
با بروز تدریجی تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و بخش غربی خلیج گرگان، نگرانی‌ها از تکرار تلخ مرگ‌ومیر پرندگانی که هزاران کیلومتر راه را برای زمستان گذرانی به این منطقه طی کرده‌اند، افزایش داده است.

زمستان سال قبل بیش از ۴۳ هزار قطعه پرنده مهاجر در خلیج گرگان و تالاب  میانکاله  شدند.در آن زمان مرگ‌ومیر پرندگان از بخش غربی خلیج در محدوده استان مازندران آغاز شد و رفته رفته به سواحل گلستان رسید.سازمان  دامپزشکی ، علت مرگ‌ومیر این پرندگان را بیماری بوتولیسم اعلام کرده بود.

مدیرکل دامپزشکی گلستان مهرماه امسال پیش‌بینی کرده بود، با توجه به اینکه سطح آب خلیج گرگان افزایش پیدا نکرده، این احتمال وجود دارد که زمستان امسال نیز رخداد مرگ‌ومیر غیرطبیعی پرندگان وحشی مهاجر را در خلیج گرگان داشته باشیم.

حال که در بهمن‌ماه و دقیقا در زمان شروع تلفات پرندگان در سال گذشته قرار داریم، گزارشاتی از کشف لاشه پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و بخش غربی خلیج گرگان اعلام شده است.محیط زیست مازندران اعلام کرده نیروهای این سازمان روز گذشته لاشه ۷۵ پرنده آبزی از گونه چنگر و فلامینگو را از سطح خلیج جمع‌آوری کرده که با احتساب تلفات سه روز قبل از آن، مجموع تلفات به ۱۱۷ مورد رسیده است.

با افزایش روند تلفات پرندگان در این بخش، نگرانی‌ها نسبت به تکرار فاجعه مرگ‌ومیر پرندگان و وقوع تلفات در سواحل گلستان بالا گرفته است.روز گذشته مدیرکل دامپزشکی گلستان اعلام کرد که اکیپ‌های دامپزشکی حین پایش خلیج گرگان در محدوده بین نوکنده و گلوگاه واقع در مرز گلستان و مازندران، ۱۰ لاشه چنگر و فلامینگو را مشاهده کردند.

غلامرضا محرابی گفت که علت قطعی مرگ‌ومیر این پرندگان هنوز مشخص نیست و تایید هرگونه بیماری منوط به اعلام نتایج آزمایشگاهی است.

یک کارشناس  طیور  دامپزشکی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:نمونه‌برداری از لاشه پرندگان تلف شده در خلیج گرگان انجام و به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.هنوز نمی‌توان در خصوص علت دقیق مرگ‌ومیر این پرندگان اعلام نظر کرد.

ادریس کالی‌راد با اشاره به اینکه بیماری بوتولیسم سال قبل در این منطقه باعث مرگ پرندگان زیادی شد، گفت:بوتولیسم یک بیماری باکتریایی است که سابقه رخ دادن آن در آب‌های کم‌عمق و نسبتاً راکد در کشورهای دیگر دنیا نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه بوتولیسم سم غلیظ و بسیار قوی است، تصریح کرد:سم بوتولیسم بر پایانه‌های عصبی پرنده اثر می‌گذارد و موجب فلج شدن و در نهایت مرگ آن می‌شود.

کارشناس طیور دامپزشکی گلستان بیان کرد:سم بوتولیسم انواع مختلفی دارد و آنچه که سال گذشته در محدوده خلیج گرگان و تالاب میانکاله رخ داده، نوع C و E این بیماری بوده که غالباً روی حیات‌وحش اثر می‌گذارد و خطری برای انسان ندارد.

کالی‌راد در پاسخ به این پرسش که چرا سال قبل تلفات در ماهیان منطقه رخ نداده است، گفت:شاید متابولیسم ماهیان به گونه باشد که این سم روی آنها اثر نگذارد.البته این امکان نیز وجود دارد که ماهیان بعد از مسمومیت و بی‌حال شدن، توسط پرندگان شکار شده و به همین خاطر تلفات ماهیان مشاهده نشده است.

کارشناس طیور دامپزشکی گلستان خاطرنشان کرد:سال قبل موارد مرگ‌ومیر در پرندگان شکاری و برخی حیوانات که از لاشه این پرندگان تغذیه کردند نیز گزارش شده است.

تالاب میانکاله و خلیج گرگان سالانه پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنار آبزی است.


http://www.caspiankhabar.com/91603



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96