اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیر گروه بیماری‌های واگیر گلستان:

واکسن روسی عوارض جدی بر کادر درمان گلستان نداشت
مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه ۲۷۰ نفر از کادر درمان استان واکسن کرونای روسی دریافت کردند، گفت: تاکنون موردی از عوارض جدی واکسن کرونا در استان نداشتیم.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایسنا، دکتر علی باقری اظهار کرد:در مرحله اول واکسیناسیون کرونا ۲۷۰ نفر از پرسنل آی سی یو بیمارستان‌های  گلستان  واکسینه شدند.مرحله بعد واکسیناسیون از هفته آینده برای پرسنل  بهداشت  و درمان در معرض مستقیم با بیماران کرونایی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اوایل سال آینده نیز واکسیناسیون مابقی  کادر درمان  و بیماران در معرض خطر آغاز خواهد شد، افزود:بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، عموم مردم کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ واکسینه خواهند شد.

باقری با اشاره به آغاز اکسیناسیون از ۲۱ بهمن‌ماه، خاطرنشان کرد: واکسن  اسپوتنیک روسیه به اندازه ۲ دوز در فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود و بر اساس تحقیقات صورت گرفته تا حدود ۹۲ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر  دانشگاه علوم پزشکی  گلستان با اشاره به اینکه تاکنون عوارض جدی از واکسن کرونا در کادر درمان استان گزارش نشد، گفت:اوایل برخی از اعضای کادر درمانی دلواپسی نسبت به عوارض واکسن داشتند و از آن استقبال نمی‌کردند اما الان متقاضی دریافت واکسن زیاد شده است.

تاکنون موردی از کرونای انگلیسی در گلستان مشاهده نشده است

وی در ادامه گفت:ویروس‌ها از جمله کووید ۱۹ با چرخش در بدن اشخاص مختلف، قابلیت تغییرات ژنتیکی را دارند.غالب این تغییرات نیز تأثیر زیادی بر بیماری‌زایی ویروس نداشته اما برخی مواقع به‌ندرت جهش‌هایی رخ می‌دهد که در شدت بیماری‌زایی و نوع علائم تغییر ایجاد می‌کند.

باقری با اشاره به اینکه هر چه ویروس بیشتر توسعه پیدا کند، احتمال جهش در آن بیشتر می‌شود، افزود:از زمان شیوع کووید ۱۹، در برخی نقاط دنیا تغییرات ژنتیکی از این ویروس گزارش شد که یکی از آنها در کشور انگلستان بوده است.افزایش قدرت واگیری ویروس در این تغییر به اثبات رسیده اما افزایش شدت علائم آن هنوز محرز نشده است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت مواردی از ویروس کرونای انگلیسی در برخی استان‌های کشور شناسایی شدند، گفت:با توجه به اینکه سلامت مسافران سفرهای خارجی در فرودگاه بررسی می‌شود، از نظر اپیدمیولوژیک اینکه امروز برخی از بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی به خارج از کشور مسافرت نداشته و با کسانی هم که خارج رفتند تماس نداشتند بیانگر مستقر شدن ویروس است و باید هوشیاری بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیگیری، درمان و مراقبت کرونای انگلیسی فرقی با کرونای قبلی ندارد، گفت:آزمایشات PCR معمول، کرونا بودن ویروس را نشان می‌دهد اما قابلیت تفکیک نوع کرونا را ندارد و موارد مشکوک به کرونای انگلیسی به انستیتو پاستور در تهران ارسال می‌شود.

باقری گفت:در گلستان نیز برخی موارد مشکوک به انستیتو پاستور ارسال شده و تاکنون مورد مثبتی در استان گزارش نشده است.

چرخه انتقال ویروس کرونا کی متوقف می‌شود؟

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد:چرخه انتقال ویروس زمانی شکسته می‌شود که پوشش واکسیناسیون مردم به ۷۰ درصد برسد.بعد از آن اگر جهش‌های شدید ایجاد نشد، کرونا مانند آنفلوانزا به یک بیماری فصلی تبدیل می‌شود.

وضعیت کرونا در گلستان تقریباً باثبات است

باقری با اشاره به اینکه در گلستان هم‌اکنون تقریباً به مرحله باثباتی رسیده‌ایم، گفت:اگر مردم مراقبت‌های بهداشتی را کاهش دهند، دچار موج بعدی کرونا خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه ۱۴۵ تست PCR و ۳۵۰ تست سریع کرونا در استان بر روی بیماران مشکوک بستری، سرپایی و در قالب ردیابی در طرح شهید سلیمانی انجام می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت:بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی مناسب و شست و شوی دست‌ها است.


http://www.caspiankhabar.com/91652



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96