اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



پیگیری مصوبات سفرهای استانی/ طرح لایروبی خلیج گرگان بدون وقفه ادامه دارد
مقدمات لایروبی کانال‌های آبرسان خلیج گرگان به عنوان روش عملی مورد تایید کارشناسان و یکی از مصوبات سفر استانی اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان بدون وقفه در حال اجرا است تا طبیعی‌ترین حوضچه ماهیان خاویاری دریای خزر از خشکسالی قطعی نجات پیدا کند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا،  خلیج گرگان  در سده‌های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود اما در چند سال اخیر گرفتار خشکسالی شده و آن همه شکوه و عظمت تاریخی به نمایشی از مرگ تدریجی و نیستی تبدیل شده است.

افزایش دمای هوای کره زمین، تغییر اقلیم و در نتیجه تبخیر بیشتر آب در کنار حفر چاه های متعدد کشاورزی و کاهش فراوان سفره آب زیرزمینی که موجب مکش آب خلیج گرگان برای جبران این برداشت ها می شود موجب شد روز به روز از سطح و عمق آب خلیج گرگان کاسته شده و بر مساحت صحرای بی آب و علفی که پیش از این بخشی از مساحت این پهنه آبی بود، افزوده شود.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه،  لایروبی  نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

در سال های گذشته همواره کارشناسان با تاکید بر اجرای طرح لایروبی خلیج گرگان، تزریق آب دریای خزر به این پهنه آبی را خواستار شدند و معتقدند استمرار حیات گلستان منوط به نجات خلیج گرگان و تزریق آب به این پهنه آبی است.

لایروبی اثربخش‌ترین روش نجات خلیج گرگان

تحلیل داده‌های ناشی از اجرای آخرین پژوهش میدانی استادان علوم حوضه دریایی نشان می‌دهد که لایروبی دالان‌های منتهی به خلیج گرگان، اثربخش‌ترین روش برای نجات این زیستگاه ارزشمند آبی دریای خزر است.

 سواحل شرقی دریای خزر در حوضه جغرافیایی استان گلستان طی سالیان اخیر همواره با پس روی آب مواجه بوده است بطوری‌که عده‌ای از کارشناسان نگران  خشکی دن خلیج گرگان و عوارض منفی ناشی از آن نظیر تغییرات زیست محیطی و پدید آمدن ریزگردها هستند.

خلیح گرگان سال ها است به اشکال مختلف حال ناخوش خود را با فراگیری و چنگ جلبک‌ها، انتشار بوی بد و در هفته های اخیر هم با پس‌زدن جزیره آکاز بازگو می‌کند اما این صدا هنوز به جایی که بتواند منشاء فعالیت برای نجات این پهنه آبی شود؛ نرسیده است.

پیگیری مصوبات سفرهای استانی/ طرح لایروبی خلیج گرگان بدون وقفه ادامه دارد

بر همین اساس و با آگاهی کامل دولت سیزدهم از مشکلات این خلیج و اثرات خشکسالی کامل آن، لایروبی این پهنه آبی به عنوان یکی از مصوبات سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان مورد تاکید قرار گرفت و مدتی پس از این سفر، اقدامات اولیه برای اجرای آن آغاز شد.

در هفته نخست پس از سفر رییس جمهور به خلیج گرگان، نقشه برداری هوایی از کانال های آشور، چپاقلی و خزینی از سوی سازمان بنادر و دریانوری اجرایی شد و در ادامه عملیات هیدروگرافی برای بروزرسانی اطلاعات و داده‌های مربوط به ترازسنجی آب خلیج گرگان به اتمام رسید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گلستان با تاکید براستمرار فعالیت فاز نخست لایروبی کانال آب‌رسان خلیج گرگان و دایک نگهدارنده اظهارداشت:تعیین زمان بندی برای اتمام سد خاکی در شمال آشوراده وابسته به شرایط آب و هوایی منطقه است.

الله یار اسعدی روز چهارشنبه اظهارداشت:در برخی از روز ها به سبب مواج بودن دریا و شرایط آب و هوایی احداث ساخت دایک نگه دارنده رسوبات با وقفه چند ساعته مواجه می شود اما روند تکمیل این بخش برای رسوب برداری کانال آشور با قدرت ادامه دارد.

 وی تاکید کرد:بزودی قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه، ۲ دستگاه کاترساکشن در شمال جزیره آشوراده مستقر کرده و رسوب برداری از کانال آشور را به عنوان اولویت نخست آغاز می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان گفت:بر اساس آخرین برآوردها، میزان رسوب برداری در کانال چپاقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب و در کانال آشوراده ۸۰۰ هزار متر مکعب است.

ایت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سفر اسفندماه پارسال به گلستان با اشاره به ضرورت لایروبی هر چه سریعتر کانال های آب‌رسان به خلیج گرگان گفت:باید از همه ظرفیت ها برای اجرای فوری طرح لایروبی خلیج گرگان استفاده کنیم.

وی بیان کرد:آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد و مسوولان بدون فوت وقت برای احیای این پهنه آبی اقدام کنند.

دوشنبه اخیر معاون اول رییس‌جمهور در پنجمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور با اعلام تصویب راهکارهای تسریع در احیای خلیج گرگان و تالاب‌های میانکاله و گمیشان گفت:دستور رییس جمهور برای احیای خلیج گرگان هر چه سریعتر عملیاتی شود.

محمد مخبر در این جلسه اظهار داشت:رییس جمهور در سفر اخیر خود به گلستان احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان را به مردم قول داد که تحقق آن باید دنبال شود.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

 ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی-غربی است.

بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۳۰ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده است.


http://www.caspiankhabar.com/93119



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96