اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



فرماندار مراوه‌تپه:

استاندار گلستان منتظر اعتبارات ملی «سدچایلی» نماند/ کوچ روستائیان کاسه سد به‌زودی
فرماندار مراوه‌تپه از تصویب اجرای طرح هادی برای ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی خبر داد و گفت: استاندار گلستان پیگیری این پروژه را بدون آنکه اعتبار ملی و یا ردیف بودجه داشته باشد در دستور کار قرار داده است.

تأمین آب شرب، مهار سیلاب، تأمین آب کشاورزی، اشتغال پایدار، حفظ حق‌آبه، توسعه منطقه و تثبیت جمعیت نقاط مرزی در پی ساخت سد چایلی بخشی از وعده‌هایی بود که اهالی ۶ روستای مراوه تپه را برای قرارگیری در طرح کوچ مجاب کرد اما اهالی این ۶ روستا که به‌امید آبادانی و پیشرفت بیشتر راضی به کوچ شدند هیچگاه فکر نمی‌کردند که انتظار آن‌ها چندین ساله شود و با گذشت ۱۵ سال هنوز این پروژه به سرانجام نرسد.

حدود ۴ هزار نفر از اهالی ۶ روستای«قربان پیکار»،«سوزش»،«ساری قمیش»،«شورجه»،«قره قاشلی»و«خوجه گلدی»شهرستان مراوه‌تپه گلستان سال‌هاست که به‌امید کوچ و ساخت سد چایلی بلاتکلیف مانده‌اند و این بلاتکلیفی برای بسیاری از اهالی این روستاها گران تمام شده است، مردم این روستاها به دلیل قرارگیری در طرح کوچ از بسیاری از خدمات دولتی و همچنین امکاناتی مانند برق و گاز محروم هستند و در حالی که برخی از آن‌ها مسکن مناسبی ندارند برای ساخت و ساز دچار مشکل شده و متأسفانه همه این مشکلات دست به دست هم داده تا برخی از اهالی این روستاها برخلاف میل خود تن به مهاجرت به شهر بدهند و در این بین بسیاری از جوانان در هیاهوی شهرنشینی دچار مشکلاتی اعم از طلاق و اعتیاد شدند.

با روی کار آمدن دولت مردمی‌، امید مردم این ۶ روستا برای حل مشکلات‌شان دوچندان شده است، آنها امیدوارند دولت سیزدهم با اقدام جهادی خود به این تلخی پایان دهد و روستائیان این منطقه را از برزخ مشکلات خارج کند.

«لقمان قربانی»، فرماندار مراوه تپه در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات روستاهای مجاور کاسه سدچایلی، اظهار کرد:با دستور جهادی استاندار گلستان آرزوی دیرینه مردم روستاهای واقع در کاسه سد چالی محقق می‌شود و در گام نخست اجرای طرح هادی برای ۶ روستای واقع در کاسه این سد به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از گام‌های مهم تملک زمین برای ۶ روستای کاسه سد چایلی اجرای طرح هادی در این روستاها است، بیان کرد:کاسه سد چایلی که ۱۵ سال گذشته کلنگ‌زنی شده بود پیشرفت کمی داشت.

فرماندار مراوه‌تپه اضافه کرد:مردم روستاهای کاسه سد چایلی از زمان کلنگ‌زنی این پروژه و در طول این ۱۵ سال در تأمین برق و گاز مشکل داشتند، در واقع برای برق اجازه افزایش نداشته و مردم پنج کیلومتری کاسه سد نیز از نعمت گاز محروم بودند.

قربانی با بیان اینکه ۴۰۰ هکتار زمین برای جابه‌جایی اهالی این ۶ روستا تدارک دیده شده است، تأکید کرد:در هر سایت دو روستا قرار می‌گیرد و زمان کوچ اهالی روستا ۱۵ خرداد ماه سال جاری تعیین شده است.

وی با بیان اینکه استاندار گلستان در اقدام جهادی قبل از موعد ۱۵ خرداد ماه برای حل مشکل مردم این ۶ روستا وارد عمل شده است، خاطرنشان کرد:اجرای طرح هادی برای زمین ۴۰۰ هکتاری مصوب شد و طرح گچ‌ریزی و نقشه‌کشی سایت را به زودی انجام خواهیم داد.

فرماندار مراوه‌تپه با بیان اینکه طبق وعده‌ای که استاندار گلستان دادند کوچ اهالی ۶ روستای سد چایلی به زودی آغاز می‌شود، افزود:اجرای طرح هادی، بدون اعتبار و بودجه ملی و از روش‌های گوناگون در این ۶ روستا کلید خورد و این اقدام ساکنان این روستاها را که حدود ۴ هزار نفر هستند بسیار خوشحال کرده است.


http://www.caspiankhabar.com/93217



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96