اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



فصل زایش حیوانات و تخمگذاری پرندگان در پارک ملی گلستان آغاز شد
رییس پارک ملی گلستان از آغاز فصل زادآوری حیات‌وحش در این پارک ملی خبر داد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا، مهدی تیموری گفت:نخستین زایمان امسال حیات‌وحش در این ذخیره‌گاه زیست‌کره در میان گراز‌ها مشاهده شد و همچنین پرندگانی مانند کبک هم تخمگذاری خود را آغاز کردند.

او افزود:در روز‌های آینده هم زایمان گونه‌های آهو، مرال، شوکا و میش سایر حیوانات علفخوار ساکن این پارک آغازمی شود.

تیموری گفت:با انجام این زایش‌ها، شاهد افزایش جمعیت قابل توجهی از نوزادان گونه‌های مختلف علفخوار و گوشتخوار در این ذخیره‌گاه زیست‌کره باشیم.

رییس پارک ملی گلستان گفت:طبق آخرین سرشماری ۱۰ هزار و ۷۹۰ راس انواع گونه‌های علفخوار شامل ۹ هزار و ۵۰۰ راس قوچ و میش، ۳۹۰ راس آهو و ۹۰۰ راس کل و بز با تغذیه از علف‌زارها، رودخانه‌ها و چشمه‌های این پارک زیست می‌کنند.

تیموری افزایش مشارکت مردم در حفاظت از حیات وحش، آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از شکار غیرمجاز را در پایداری جمعیت گونه‌های ارزشمند جانوری در زیستگاه‌های کشور به‌ویژه پارک ملی گلستان موثر دانست و از مردم خواست در فصل زایش حضور کمتری در این پارک داشته باشند و در صورت مشاهده نوزاد حیوانات از دست زدن به آن‌ها پرهیز کنند چراکه مادر آن‌ها با احساس بوی انسان دیگر به نوزاد خود نزدیک نمی‌شود.

او همچنین از مسافران خواست از تردد با خودرو در مسیر‌هایی به غیر از تفرجگاه پارک ملی گلستان پرهیز کنند چراکه با توجه به بارندگی‌های خوب چند روز اخیر خیلی از پرندگان در زیر برگ‌های سبز کف جنگل تخمگذاری می‌کنند.

تیموری بیان کرد:بارندگی‌های بهاری از لحاظ پوششی سطح سبز مناطق مانند سوگلرد و آلمه را افزایش داد و به طور کلی باعث سرسبزی و شادابی طبیعت پارک شد، اما همچنان میزان آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها کم است.

پارک ملی گلستان در سال ۱۳۳۶ شمسی با نام«آلمه و ایشکی»مورد حفاظت قرار گرفت و نخستین پارک ایران است که سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین به ثبت رسید.

این ذخیره‌گاه زیست کره به دلیل موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و البته رویشگاهی شامل طیف وسیعی از زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌هاست و رویشگاه‌های تپه ماهوری با عناصر شاخص ایرانی تورانی مانند درخت تاغ، گونه آهوی ایرانی و قوچ و میش، رویشگاه‌های هیرکانی با عناصری مانند درخت راش، گونه جانوری مرال و زیستگاه‌های کوهستانی با عناصری مانند درخت ارس و گونه‌های پلنگ ایرانی و کل و بز است.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است و بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.


http://www.caspiankhabar.com/94269



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96