اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



پرداخت تسهیلات و بسته‌های حمایتی به کشاورزانی که شالی کشت نکنند
استاندار گلستان گفت: کشاورزانی که بجای شالی کشت جایگزین انجام دهند و نسبت به هوشمند کردن چاه‌های آب اقدام کنند از تسهیلات حمایتی برخوردار می‌شوند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زنگانه امروز سه شنبه 8 فروردین در جلسه بررسی وضعیت تنش آبی استان گفت:بر اساس مصوبه و تصمیم کارگروه رفع تنش آبی استان کشاورزانی که محصولات گلخانه‌ای به جای شالی کشت کنند  تسهیلات  ارزان قیمت و بسته‌های حمایتی دریافت خواهند کرد.

زنگانه افزود:اولویت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت امسال با مباحث مرتبط با حوزه آب در استان است و فرمانداران مکلف هستند در این زمینه اقدام جدی داشته باشند.

استاندار گلستان تاکید کرد:با رای اعضای جلسه مقرر شد در فاصله ۵۰۰ تا یک هزار متری چاه‌های آب شرب هیچگونه کشت شالی انجام نشود و در ازای آن بسته‌های تشویقی و حمایتی به کشاورزان اختصاص یابد.

او با بیان اینکه برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و رویه مدیریتی آب در بخش‌های شرب، صنعت و  کشاورزی ، گلستان را با تنش آبی شدیدی مواجه کرده است ، افزود:سفره‌های زیرزمینی آب رو به کاهش است و با کاهش شدید بارش باران، افزایش شدید دمای هوا و تبخیر ذخایر آب و کاهش ذخایر طبیعی آب در سطح استان باید به سمت مدیریت صحیح مصرف آب پیش برویم.

او ادامه داد:با وجود آنکه سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح های آبرسانی در استان گلستان هزینه شد، اما همچنان با مشکلات زیادی در بخش آب مواجه هستیم.

زنگانه بیان کرد:اصلاح شبکه‌های آبرسانی در شهر‌ها و روستاها، اصلاح الگوی کشت کشاورزان و پیشگیری از برداشت آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، استفاده از ظرفیت پساب‌ها برای مصارف صنعتی از مهمترین اولویت‌های استان در سال جاری است.

او تاکید کرد:گلستان تحت تاثیر شدید تغییرات اقلیمی است و اصلاح الگوی مصرف مشترکان آب به ویژه در بخش خانگی جزء ضروریاتی است که در سال جاری باید با جدیت به آن توجه شود.

استاندار گلستان گفت:یکی از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم عدم رویکرد‌های فرهنگی در سال‌های گذشته در موضوع مصرف بهیه آب بوده که اداره آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای گلستان مکلف هستند امسال با برنامه‌های اطلاع‌رسانی، تبلیغی و فرهنگی اقدام موثر و گسترده‌ای را در زمینه آگاهی بخشی فرهنگ استفاده بهینه از آب انجام دهند.

زنگانه با اشاره به اینکه اصلاح شبکه برای پیشگیری از هدررفت آب شرب در استان از اولویت‌هاست، گفت:اداره آب و فاضلاب استان گلستان ظرف یک هفته مکانیزم مشخص اصلاح شبکه توزیع آب شرب برای شهر‌های استان به ویژه گرگان را تدوین و ارائه دهد.

او اضافه کرد:آب منطقه‌ای گلستان با هماهنگی دستگاه قضایی و انتظامی نسبت به پلمب سریع چاه‌های غیرمجاز در اطراف چاه‌های آب شرب و نصب کنتور و هوشمندسازی چاه‌های مجاز اقدام کند.

استاندار گلستان گفت:امسال آب منطقه‌ای گلستان مکلف است نسبت به مسدود کردن یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان اقدام و از ظرفیت خیران برای رفع چالش‌های تامین آب در استان اقدام کند.


http://www.caspiankhabar.com/94270



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96