اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آشنایی با نگارستان ایران؛ گلستان

گرگان، ستوده نام پاکش را اهورا
از نظر پیشینه تاریخی برخی مورخین معتقدند که آریایی‌ها پس از مهاجرت و جابجایی در نهایت در چند نقطه شمال کشور از جمله در هیرکانا ( گرگان کنونی ) سکنی گزیدند. گرگان تا سال 1316استرآباد نام داشت، گرگان قدیمی که به عربی جرجان خوانده می شد شهری آباد و مهم بود که بعدها به نام گرگان تغیر نام کرد.

شهرستان گرگان در بخش جنوبی استان گلستان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستانهای آق قلا و ترکمن و از جنوب به استان سمنان و از شرق به شهرستان علی آباد و از غرب به شهرستان کردکوی محدود می‌شود.

به گزارش کاسپین خبر وسعت شهرستان گرگان 1615 کیلو متر مربع (91/ 7 درصد از مساحت استان ) میباشد و بر اساس تقسیمات کشوری سال 89 از دو بخش مرکزی و بهاران و سه شهر گرگان، سرخنکلاته و جلین، پنج دهستان و 98 روستا تشکیل شده است.

جمعیت شهرستان گرگان 462455 نفر است که نسبت به جمعیت استان حدود 35 درصد را به خود اختصاص داده است.

تراکم نسبی جمعیت در شهرستان گرگان به ازای هر کیلو متر مربع 259 نفر است که بیش از 3 برابر تراکم نسبی جمعیت را از آن خورده است.

شهرستان گرگان دارای سه شهر به نامهای گرگان سرخنکلاته و جلین است.

دهستان‌های بخش مرکزی گرگان عبارتند از: استرآباد جنوبی با مرکزیت جلین علیا، روشن آباد با مرکزیت لمسک، انجیرآباد با مرکزیت زنگیان و در بخش بهاران عبارتند از: استرآباد شمالی با مرکزیت سرخنکلاته و قرق با مرکزیت نوده ملک.

از نظر ویژگیهای طبیعی، این شهرستان دارای سه ناحیه ای جلگه ای، کوهپایه ای و کوهستانی است.

از نظر اقلیم نقاط جنوبی این شهرستان اقلیم کوهستانی و نواحی شمالی اقلیم نیمه مرطوب دارند.

از نظر پیشینه تاریخی برخی مورخین معتقدند که آریایی‌ها پس از مهاجرت و جابجایی  در نهایت در چند نقطه شمال کشور از جمله در هیرکانا ( گرگان کنونی ) سکنی گزیدند.

گرگان تا سال 1316استرآباد نام داشت، گرگان قدیمی که به عربی جرجان خوانده می شد شهری آباد و مهم بود که بعدها به نام گرگان تغیر نام کرد.

سابقه تمدن در این منطقه بالغ بر شش هزار سال پیش است.

شهر گرگان همواره نقش مهمی در شکوفایی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی داشته و به همین خاطر در دوره صفویه به دارالمومنین معروف بوده است.

مهمترین آثار تاریخی و مذهب این شهرستان مسجد جامع گرگان، امامزاده نور، امامزاده بی بی حور، کاخ اختصاصی دوره قاجاریه، تپه های تورنگ تپه، مدرسه عمادیه، خانه تقوی هزار پیچ، کاروانسرای قزلق، کاروانسرای گرگان، آب انبار گرگان جدید و درب نو و کنسولگری روسیه است.

عمده‌ترین جاذبه های گردشگری (اکوتوریست) شهرستان عبارتند از: پارک جنگلی نهارخوران، النگ دره، قرق، شصت کلا، گرمابدشت، سد نومل، آببندان روستای محمدآباد، بازار نعلبندان، آبشار زیارت، آبگرم زیارت، منطقه حفاظت شده جهان نما روستاهای چهارباغ و شاهکوه است.

مردم شهرستان گرگان به لهجه فارسی تکلم می‌کنند و لهجه‌های گرگانی، سیستانی و مازندرانی و ترکمنی نیز رایج هستند. بیشترین تعداد جمعیت گرگان را مسلمانان شیعه تشکیل میدهند.

مشاهیر و بزرگان

ابوالقاسم میرفندرسکی: از حکما و عرفای عصر شاه عباس و صاحب کتاب و رساله صناعیه است

میرمحمدباقر میرداماد: استرآبادی صاحب آثاری چون حبل المتین است.

فخرالدین اسعد گرگانی: از داستانسرایان بزرگ ایران که قصه ویس و رامین را به نظم درآورد است.

لامعی گرگانی: از مداحان نظام الملک طوسی بوده است.

عبدالقادر جرجانی: از بزرگان ادبای قرن 5و دارای دوکتاب اسرار البلاغه و دلائل الاعجاز است.


http://www.caspiankhabar.com/3927



تبلیغ کانال تلگرام


مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96