اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



فرمانده هنگ مرزی اترک خبر داد

کاهش 50 درصدی مسافران ترکمنستانی وارد شده به گلستان/ فوانین جدید ترکمنستان معیشت مرزنشینان را مختل می‌کند
فرمانده هنگ مرزی اترک از کاهش حدود پنجاه درصدی تعداد ورود مسافران ترکمنستانی به خاک ایران از گمرک اینچه برون خبر داد.

گنبدکاووس-فرمانده هنگ مرزی اترک و مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی در گلستان از کاهش حدود پنجاه درصدی تعداد ورود مسافران ترکمنستانی به خاک ایران از گمرک اینچه برون در پی تصویب قوانین جدید صدور گذر مرزی(ویزا)ازسوی این کشور همسایه خبر داد.

به گزارشکاسپین خبر، سرهنگ علی احمدزاده روز شنبه اظهار داشت:ازچند ماه پیش کشور ترکمنستان صدور ویزا برای اتباع خود را برای سفر به ایران در قالب تجارت چمدانی دو مرحله ای کرده است.

وی گفت:براین اساس اتباع کشور ترکمنستان درمدت سه ماه اعتبار ویزای خود که پیش از این می توانستند به صورت روزانه و درقالب تجارت چمدانی به ایران تردد کنند، تنها دو بار قادر خواهند بود به ایران سفر کنند.

وی افزود:درصورت تردد بیش از این دو مرحله باید مبلغ دو میلیون و 500 هزار ریال برای تمدید هر مرحله ویزای خود به کشورشان پرداخت کنند.

سرهنگ احمدزاده اضافه کرد:این قوانین جدید سبب کاهش شدید ورود اتباع ترکمنستانی درقالب تجارت چمدانی به خاک ایران از مرز گمرگ اینچه برون شده است.

وی افزود:در ماه های مهر و آبان پارسال در مجموع تعداد 10هزار و 311 نفر ازاتباع ترکنمستان از گمرک اینچه برون وارد ایران شده اند که این تعداد در ماه های مهر و آبان امسال به پنج هزار و 558 نفر کاهش یافته است 

مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی در گلستان ادامه داد:دراین خصوص پیگیری های لازم از طریق سلسله مراتب مرزبانی انجام شده تا از طریق وزارت امور خارجه کشورمان تدابیر و تمهیدات لازم برای حل مشکلات به وجود آمده که نقش مهمی درمعیشت و اقتصاد مردم مناطق مرزنشین این خطه از ایران اسلامی دارد، اندیشیده شود.

حضور اتباع ترکمنستانی در قالب تجارت چمدانی به بازارچه محلی مرزی اینچه برون که در نزدیکی مرز دو کشور در 24 سال قبل احداث شده، تا حدودی رونق می داد که اکنون با تصویب قوانین جدید گذرمرزی ازسوی کشور همسایه، برخی مشکلات برای این بازارچه و صاحبان 295 غرفه آن ایجاد شده است.

پیش از این، مرزنشینان دو کشور با استفاده از معافیت های گذر مرزی برای امرار معاش و مبادلات کالا تحت عنوان کالای همراه مسافر اقدام می کردند و افراد مرزنشین ایرانی و ترکمنستانی کالاهای همراه خود را برای فروش و تهیه بخشی از هزینه های سفر در بازارچه عرضه می کردند که موجب اشتغال برای بخشی از اهالی محروم در مرز می شد./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/5791



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96