اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیر‌کل مدیریت بحران گلستان خبر داد

وقوع زلزله در بخش غربی گلستان / زمین لرزه خسارتی در پی نداشت
مدیر‌کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: عصر امروز زلزله‌ای در مقیاس 3.2 ریشتر به مرکزیت شهر بندر ترکمن در غرب گلستان به وقوع پیوست.

مدیر‌کل مدیریت بحران استان گلستان گفت:عصر امروز زلزله ‌ای در مقیاس 3.2 ریشتر به مرکزیت شهر بندر ترکمن در غرب گلستان به وقوع پیوست.

به گزارشکاسپین خبر،صادق علی مقدم اظهار کرد:این زلزله در طول جغرافیایی 54.02 و عرض جغرافیایی 36.921 و در عمق 11 کیلومتری این استان روی داده است.

وی خاطرنشان کرد:این چندمین زلزله‌ای طی سال‌جاری است که استان را تحت‌تاثیر خود قرار داده و می‌توان گفت که این تعداد زلزله در استان دو رقمی شده است.

مقدم با اشاره به آخرین وضعیت منطقه زلزله‌زده عنوان کرد:بر اساس گزارش دریافتی خوشبختانه این زلزله هیچ خسارتی را در پی نداشته است و زندگی عادی در منطقه جریان دارد.

وی ادامه داد:بهترین راه روبه‌رو شدن با چنین پدیده‌ای در استان، پیش‌بینی راه‌کارهای مقابله با این پدیده است که از معبر حوزه پیشگیری و مقابله می‌گذرد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد:آماده‌سازی جامعه از طریق برنامه‌های آموزشی می‌تواند، ضمن ایمن‌سازی جامعه‌انسانی شرایط بهتری برای مواجهه آنان با چنین پدیده‌ای مهیب و مخرب مهیا سازد. 

مقدم اضافه کرد:باید ضمن حفظ دغدغه و آمادگی لازم، بیش از گذشته به موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی ناشی از زلزله توجه و به شکل جدی و عملی، تدابیری را اتخاذ کرد.

آموزش مهم‌ترین گام برای مواجهه با پدیده‌های طبیعی/زلزله‌ها در گلستان دو رقمی شده است 

وی ادامه داد:اگر‌چه طی این سال‌ها برنامه‌های خوبی توسط دستگاه‌های متولی در حوزه آموزش و امداد و نجات انجام و مناسبت‌های ملی برای افزایش آمادگی در مقابله زلزله ثبت شده، اما با وجود این کارها، همچنان نیازمند توجه جدی‌تر به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه نسبت به موضوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی هستیم.

مقدم اذعان کرد:وقوع بیش از 950 لغزش و زمین‌لرزه در استان طی سال‎های اخیر موید آن است که بی‎توجهی به ساخت و ساز اصولی و بافت فرسوده در استان می‌تواند آسیب‎های جدی به بخش‌های زیرساختی و جامعه انسانی وارد سازد.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به زلزله‎های متعدد در استان طی سال گفت:زلزله در گلستان مختص به یک سال و یا یک محدوده زمان خاصی نیست بلکه همیشه این پدیده طبیعی استان را تحت تاثیر خود قرارداده است.

مقدم اذعان کرد:اگر این تهدید را بپذیریم باید به دنبال کاهش اثربخشی این تهدید بر جامعه‎ای باشیم که همه افراد را شامل می‎شود و البته باید برای این موضوع هم برنامه داشته باشیم.

وی با تاکید بر آمادگی جامعه برای مواجهه با پدیده زلزله اذعان کرد:یکی از برنامه‌های مهم برای مواجهه با زلزله ایجاد یک جامعه ایمن و تکمیل زیرساخت‎های لرزه‌نگاری در استان است که به دلیل نبود اعتباری اندک ناتمام مانده است.

مقدم خاطرنشان کرد:در گام دوم، موضوع آموزش جامعه‌محور است که باید به شکل یک برنامه کلی و گام به گام همه جامعه را تحت پوشش خود قرار دهد و ضمن افزایش حساسیت آنان به موضوع زلزله، موجب واکنش منطقی آنان در برابر حادثه شود.

 وی ادامه داد:این موضوع نیز علاوه بر تعامل بیشتر بین دستگاه‎ها و برنامه‌محور بودن کارگروه‎های تخصصی مرتبط با آموزش و اطلاع‎رسانی، نیازمند اعتباراتی ویژه در حوزه پیشگیری است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران با تاکید بر گسترش فرهنگ بیمه به‌عنوان یکی دیگر موضوعات جدی و مورد توجه در موضوع زلزله افزود:سیاست کلی نظام بر بیمه به‌عنوان یک سیاست راهبردی در موضوع حوادث تاکید دارد و ما نیز اعتقاد داریم، باید تکلیف بیمه همگانی در کشور مشخص شود.

مقدم خاطرنشان کرد:این سیاست منطبق بر اقتصاد مقاومتی است چرا که ضمن برداشتن بار مالی از دوش دولت و سپردن این تعهد بردوش بخش خصوصی در زمان حادثه، آرامش ذهنی برای مردم ایجاد می‎کند.

 وی در پایان ابراز امیدواری کرد همه دستگاه‎های مسؤول چه در حوزه استانی و چه ملی، موضوع زلزله در گلستان را به شکل جدی مورد توجه قراردهند تا مشکلات موجود کاهش یافته یا مرتفع شود.  

استان گلستان، با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و سالانه برخی بلایای طبیعی این استان شمالی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد./فارس


http://www.caspiankhabar.com/5860



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96