اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



بهره ناچیز ساحل‌نشینان از دریا؛

صیادانی که برای نان جان می‌دهند/ بیکاری کمر گمیشان را شکست
بیکاری کمرشکن گمیشان و بهره ناچیز ساحل‌نشینان از دریا، صیادان را برای لقمه ای نان تا پای مرگ می‌برد و گاهی دست‌خالی بازمی‌گرداند.

بیکاری کمرشکن  گمیشان  و بهره ناچیز ساحل‌نشینان از دریا،  صیادان  را برای لقمه ای نان تا پای مرگ می‌برد و گاهی دست‌خالی بازمی‌گرداند.

به گزارشکاسپین خبر، فصل صید  ماهیان خاویاری  که آغاز شود در کنار تصاویر زیبای دریای خزر، هر از گاهی خبرهای ناگوار مرگ صیادان غیرمجاز هم در فضای مجازی دست به دست می شود.

آخرین بار و پس از مخابره خبر شلیک محیط‌بانان به صیاد ۲۴ ساله گمیشانی، رامین نور قلی پور نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی و دبیر مجمع نمایندگان استان در صحن علنی مجلس و در تذکر شفاهی نسبت به رفتار برخی از محیط‌بانان با ساحل‌نشینان و صیادان حوزه انتخابیه‌اش انتقاد کرد.

بر اساس اعلام  شیلات گلستان  یک هزار و ۴۲۰ صیاد پره در قالب ۲۱ تعاونی صیادی گلستان و توسط ۱۵۰ فروند شناور به صید ماهیان استخوانی از سواحل دریای خزر در استان اقدام می‌کنند.

بهره ناچیز ساحل‌نشینان از ثروت عظیم دریا

هرچند بر اساس همین آمار تعداد صیادان پره استان در مناطق میانکاله، خواجه نفس و گمیشان در سال جاری ۲۰۰ نفر کاهش‌یافته و فعالیت سه شرکت تعاونی به دلیل نامناسب بودن جایگاه پره کشی در فصل صید متوقف‌شده اما اهالی بومی نظر دیگری دارند و معتقدند بهره ساحل‌نشینان از سواحل خزر بسیار ناچیز است و تعداد صیادان خیلی پایین‌تر از آمار منتشره است و هرروز بر تعداد بیکاران این منطقه هم افزوده می‌شود.

یکی از اهالی گمیشان که حدود ۳۱ سال به کار صید مشغول است اظهار کرد:ساحل‌نشینان خزر در استان گلستان بهره ناچیزی از ثروت عظیم دریای خزر می‌برند و این استان حتی از داشتن یک بندر محروم است.

تاچ قلی جهانی بابیان اینکه در دو دهه گذشته ساحل‌نشینان گمیشانی برای تأمین زیرساخت‌ها و بازسازی ذخایر دریایی میلیاردها تومان به دولت و شیلات کمک کرده‌اند، گفت:متأسفانه صید بی‌رویه و قاچاق باعث شد ذخایر دریا کم شده و بیکاری گریبان گیر ساحل‌نشینان در گلستان شود.

بیکاری گریبان گیر ساحل‌نشینان

وی بابیان اینکه هم‌اکنون جوانان تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گمیشان و بندر ترکمن هم بیکار هستند، افزود:سود حاصل از فعالیت‌های شیلاتی و صید ماهیان خاویاری باید به ساحل‌نشینان داده شود اما بهره فعلی ما از دریا بیکاری و تا سر حد مرگ رفتن صیادان است.

جهانی ادامه داد:از یک ماهی حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان خاویار استحصال می‌شود درحالی‌که هرماهی خاویاری از صیادان دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

وی بابیان اینکه صیادان از شهرهای بندر ترکمن، آق‌قلا و حتی گلیداغ(مراوه‌تپه)برای صید به گمیشان می‌آیند، تصریح کرد:بیکاری و فقر مالی مضاعف در شهرهای استان به‌ویژه شهرهای شمالی و شرقی استان که محروم و کمتر توسعه‌یافته هستند و همچنین مساعد نبودن زمین‌ها برای کشاورزی(اراضی شوره‌زار)باعث شده بهره‌برداری از دریا در سال‌های اخیر افزایش یابد.

جهانی یادآور شد:فقر و گرسنگی ساحل‌نشینان کار را به‌جایی رسانده که صیادان برای چند کیلو ماهی سفید، کفال و کپور که تعداد آن‌ها هم در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش‌یافته به دریا بروند و گاهی به خاطر یک ماهی در درگیری با حراست دریا و...جان خود را از دست دهند.

به گفته وی مسئولان استانی که به گمیشان وارد می‌شوند فقط پای درد و دل مردم می‌نشینند و حتی سفر وزیر کشور و وزیر کار هم کمکی به منطقه نکرد و همچنان بیکاری و فقر گریبان گیر ساحل‌نشینان است.

منبع درآمدی جایگزین دریا در گمیشان وجود ندارد

فقر و بیکاری تنها حاصل ساحل‌نشینان از دریای خزر نیست بلکه اهالی از کاهش چشمگیر ذخایر دریا می‌گویند و از بی‌مهری‌های مسئولان شهرستانی نسبت به تعاونی‌های شیلاتی و ساکنان حاشیه خزر در گلستان گلایه دارند.

ادریس مهتابی، یکی دیگر از اهالی شهرستان ترکمن نشین گمیش تپه(گمیشان) اظهار کرد:یکی از راه‌های توسعه هر منطقه‌ای راه‌های ارتباطی و مواصلاتی(زمینی، دریایی و هوایی)است که شهرستان گمیشان از داشتن آن محروم است.

وی بابیان اینکه گمیشان هم از داشتن منابع طبیعی و خدادادی و هم زیرساخت‌های توسعه محروم است، افزود:آبادانی با آب همراه است اما شوره‌زار و نمکی بودن زمین‌ها مانع از فعالیت‌های کشاورزی در این شهرستان بوده و صید و صیادی و وجود دریا تنها دلیل تشکیل این شهرستان است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ منبع درآمدی جایگزین دریا در گمیشان وجود ندارد، گفت:می‌پذیریم صید بی‌رویه به دریا آسیب رسانده است و باید بهره‌برداری از دریا قانونمند شود اما باید منبع درآمدی جایگزین دریا در شهرستان تعریف شود.

مهتابی ادامه داد:شهرستان گمیشان نه‌تنها از داشتن صنایع بزرگ بلکه از داشتن کارگاه‌های تولیدی ۱۰ نفرِ هم محروم است.

سایت پرورش میگوی گمیشان به‌عنوان مهم‌ترین طرح اقتصادی منطقه عاید سایر استان‌ها شده و برای ساحل‌نشینان سودی نداردوی به بیان اینکه خشکی و پس‌روی آب دریا و کم شدن ذخایر آن نشان می‌دهد بازیابی ذخایر و تکثیر و پرورش آبزیان خزر نیازمند تنفس چندساله است، تصریح کرد:از مهرماه فصل صید ماهیان خاویاری آغازشده اما اعضای شرکت‌های تعاونی به تعداد انگشتان یکدست هم ماهی صید نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد:صیادان این منطقه از تأمین هزینه‌های صید و بیمه تأمین اجتماعی درمانده‌اند و با نابودی ذخایر دریا شرکت‌های تعاونی صیادی شهرستان هم در آستانه انحلال قرار دارند.

منافع سایت پرورش میگو گمیشان در جیب سایر استان‌ها

وی به وجود سایت چهار هزار هکتاری پرورش میگو در گمیشان اشاره و اضافه کرد:هرچند دولت‌مردان از این پروژه به‌عنوان طرح مهم اقتصادی و ملی نام می‌برند اما منافع حاصل از آن عاید سایر استان‌ها شده و برای ساحل‌نشینان سودی ندارد.

مهتابی همچنین گفت:در زمان انجام زیرسازی‌های این سایت قرار بود این مجموعه به تعاونی‌های ساحل‌نشین واگذار شود و برای اهالی بومی گمیشان اشتغال ایجاد کند اما در ادامه راه این پروژه به سرمایه‌گذاران غیربومی گلستان واگذار شد.

وی بابیان اینکه جوانان تحصیل‌کرده گمیشان به‌عنوان کارگر روزمزد در این سایت به اشتغال مشغول هستند، افزود:زیرساخت‌های اولیه شهرک صنعتی شیلاتی گمیشان با تمرکز بر روی سردخانه، کارخانه یخ و بسته‌بندی میگو آماده واگذاری است اما سرمایه‌گذار آن وجود ندارد.

وی یادآور شد:گمیشان ازنظر اقتصادی بسیار ضعیف است و فقر اقتصادی معضلات فرهنگی و اجتماعی شهرستان را تشدید کرده است و تحول در وضع اقتصادی و معیشت ساکنان این شهرستان نیازمند نگاه ویژه و همت بلند همه مسئولان است.

تأمین نبودن زیرساخت‌ها، عدم جذب سرمایه‌گذار، معضل بیکاری منطقه و وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی ساحل‌نشینان شمال غرب استان از حلقه مفقوده برنامه‌ریزی مناسب حکایت دارد و چشم امید مردم گمیشان به نگاه ویژه و همت بلند مسئولان دولت تدبیر و امید برای ایجاد تحول در این شهرستان است.

تدبیر مسئولان برای ایجاد تحول در زندگی، معیشت و اقتصاد مردم منطقه سؤالی بود که از امیر شیر توماچ، فرماندار گمیشان پرسیدیم و وی مصاحبه با خبرگزاری مهر را مشروط به تائید روابط عمومی استانداری گلستان کرد و از پاسخگویی به خبرنگار مهر خودداری کرد.

تا حل مشکلات نشست با مسئولان ادامه دارد

هرچند فرماندار گمیشان از پاسخگویی امتناع کرد اما دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان با تائید مشکلات و معضلات منطقه اظهار کرد:پیگیر مشکلات صیادان منطقه هستیم تا شرایطی ایجاد کنیم که برای مردم منطقه بیش از این مشکل پیش نیاید.

برخورد صرف با صیادان راهکار عاجل و مناسبی نیست و باید با برنامه ریزی مناسب منطقه را مدیریت کنیمرامین نور قلی پور افزود:دستگاه‎های مختلفی درگیر موضوع صیادان هستند و به دنبال این هستیم که در نشست‎ها با دستگاه‎های اجرایی در حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر شرایطی را به وجود بیاوریم که مشکلاتی برای مردم پیش نیاید.

نماینده مردم غرب استان از وابستگی معیشت ساکنان کرانه شرقی خزر به دریا به‌عنوان واقعیت تاریخی نام برد و ادامه داد:جدا کردن یک‌باره مردم از دریا ممکن نیست و باوجود درصد بالای بیکاری در منطقه باید طرح‌های جایگزین صید داشته باشیم که در اختیار جوانان و جویندگان کار در منطقه قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید معضل منطقه گمیشان و ساحل‌نشینان را درک کنیم و برخورد صرف با صیادان راهکار عاجل و مناسبی نیست، تصریح کرد:نشست‌های مشترک با دستگاه‎های مدیریتی مانند شیلات، قضایی و نظارتی ادامه دارد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب وضعیت منطقه را مدیریت کنیم.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد:تنها در صورت مدیریت وضعیت موجود و ساماندهی صیادان می‌توانیم به حفظ اعتماد متقابل مردم و مسئولان امیدوار باشیم و نگرانی‌های منطقه را کاهش دهیم.

نور قلی پور با تائید اینکه ازنظر صنایع و اقدامات زیرساختی در غرب استان وضع خوبی نداریم، خاطرنشان کرد:در این منطقه ظرفیت مختلفی ازجمله توسعه گردشگری وجود دارد و تلاش داریم با افزایش ظرفیت هتل‌ها در غرب استان بتوانیم مسافران عبوری را اسکان دهیم.

وی از برنامه‌ریزی برای توسعه شهرک‌های صنعتی در کردکوی، بندر ترکمن، بندرگز و سیمین شهر خبر داد و گفت:شهرک صنعتی شیلاتی و صنایع وابسته به شیلات را در گمیشان تعریف کرده‌ایم که هم‌اکنون با موانعی مواجه هستند و تلاش داریم بتوانیم با رفع موانع در منطقه و استفاده از ظرفیت آشوراده، زیرساخت‌ها و پتانسیل اشتغال خوبی در غرب استان فراهم کنیم.

ساحل‌نشینان خزر هرچند اطلاع کافی از کاهش ذخایر دریادارند اما برای حل معضل بیکاری و بهبود شرایط معیشتی چشم امید به برنامه‌های زیرساختی و توسعه‌ای مدیران و مسئولان در منطقه دارند./مهر


http://www.caspiankhabar.com/6133



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96