اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



بررسی یک هزار و ۳۰۰ شکایت کارگران معدن یورت/۴۰ کارگر معدن در نوبت بازنشستگی
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پس از حادثه انفجار معدن زمستان یورت، یک هزار و ۳۰۰ شکایت از سوی کارگران انجام شد که تقریبا به همه آنها رسیدگی شده است.

  مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان  گفت:پس از  حادثه انفجار معدن زمستان یورت ، یک هزار و ۳۰۰ شکایت از سوی کارگران انجام شد که تقریبا به همه آنها رسیدگی شده است.

به گزارشکاسپین خبر،  سعید مازندرانی ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اتفاقات و اقدام هایی که برای رسیدگی به وضعیت خانواده های جان باختگان و دیگر معدنچیان انجام شده است گفت:پس از وقوع انفجار در معدن یورت، کمیته ای در حیطه منابع انسانی و بررسی بررسی و رفع مشکلات معدنچیان و بازماندگان در آزادشهر شکل گرفت و حدود یک هزار و 300 شکایت نیز دریافت شد.

وی افزود:بالا بودن شکایت ها به دلیل تعدد پیمانکاران این معدن است، یک کارگر در طول ده سال ممکن است با ده پیمانکار کار کرده باشد، برای همین باید ده مورد شکایت تنظیم می شد.با این حال در گام نخست تلاش شد تا تمام معوقاتی که از زمان خصوصی شدن معدن ایجاد شده به کارگران پرداخت شود که برخی از افراد از سه تا 11 ماه با احتساب سنوات و عیدی، معوقات خود را دریافت کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد:برخی از شکایت ها مربوط به کسانی است که ممکن بود 12 روز کار کرده باشند اما مدعی یکماه کار بودند، برای بررسی وضعیت این افراد تیمی به شاهرود اعزام شد تا کارتکس ها و فیش های حقوقی و لیست ورود و خروج معدن را بررسی کند که اقدام های موردنیاز در حال انجام است.

وی گفت:بخش دیگری از شکایت ها نیز مربوط به بیمه بیکاری بود که برای 250 نفر بیمه بیکاری برقرار شد و حدود 10 نفر هم که قبلا از بیمه بیکاری استفاده کردند یا اینکه نخستین ماه حضور آنان بر سر کار بوده، در حال بررسی و حل مشکلات آنان است.

موردی از بیمه کتابداری، خیاطی و آرایشگری وجود ندارد

این مقام مسئول درباره ادعای برخی از کارگران و خانواده های آنان درباره خلاهای بیمه ای و بیمه شدن تحت عناوین آرایشگری، کتابداری و خیاطی اظهار کرد:با بررسی سوابق و لیست بیمه ای کارگران، تاکنون به موردی تحت عنوان بیمه خیاطی، آرایشگری و...برنخورده ایم.هرچند از ابتدای امسال پیمانکار طبقه بندی مشاغل را در معدن انجام داده بود برای همین مسئول حمام، نگهبانی، نیروی خدماتی، دفتری و...در لیست وجود دارد.این افراد چون در داخل معدن کار نمی کردند مشمول سختی وزیان آور بودن شغل قرار نمی گیرند.

۴۰ کارگر معدن در نوبت بازنشستگی

مازندرانی درباره بازنشستگان و سهم 4 درصدی که کارفرما می بایست در زمان بازنشستگی پرداخت کند، گفت:پیش از این حادثه 120 نفر از این معدن بازنشسته شده بودند و پس از انفجار معدن نیز حدود 40 نفر در نوبت بازنشستگی قرار دارند.معدن تعهد کرده است که سهم 4 درصدی بازنشستگی معدنکاران را که مربوط به سخت و زیان آور بودن این شغل است، پرداخت کند.

وی اعلام کرد:از زمان وقوع حادثه، مستمری برای خانواده های 43 معدنچی جان باخته برقرار شده و دیه این افراد به ازای هر نفر 210 میلیون تومان نیز به صندوق بیمه آسیا واریز شده و در صورتی که کار انحصار وراثت انجام شود، به حساب خانواده ها واریز خواهد شد.هم چنین تاکنون به خانواده های جان باختگان حدود 26 میلیون تومان کمک مالی شده و 50 میلیون تومان نیز برای مسکن آنان در نظر گرفته شده است.

تعطیلی تونل های مشکل دار سه معدن زغالسنگ در استان

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان درباره تشدید نظارت های فنی و ایمنی بر معادن استان خاطرنشان کرد:در استان 13 بازرس کار داریم که باید دو هزار کارگاه را بررسی کنند.مسلم است در این شرایط احتمال حضور مستمر در کارگاه ها از جمله معدن یورت که خود هشت تونل دارد، میسر نیست و بازرسی ها نیز به صورت رندومی انجام می شد.اما پس از این حادثه برنامه ریزی برای نظارت بیشتر، دقیق تر و مستمر بر این معادن انجام شده و تاکنون نیز یکی از تونل های معدن ربیع و نگین و هم چنین تونل شماره هفت معدن ملچ آرام تعطیل شده است.

گفتنی است، روز چهارشنبه 13 اردیبهشت امسال در تونل شماره یک معدن زمستان یورت آزادشهر انفجاری رخ داد که موجب جان باختن 43 معدنچی و مصدومیت صدها نفر شد.با بیان اینکه حدود 50 روز از آن حادثه تلخ می گذرد اما هنوز کمیته حقیقت یاب علت اصلی حادثه را اعلام نکرده است.گزارش اولیه کمیسیون صنایع که در صحن علنی مجلس قرائت شد، تنها به اظهارات اکتفا کرده و اعلام نموده است که تجمع گاز متان در تونل و استفاده از باتری دوم برای روشن کردن لکوموتیو موجب انفجار شده است.در عین حال این گزارش اشاره ای به قصور و یا سهل انگاری پیمانکار و دستگاه های اجرایی نکرده است./شبستان


http://www.caspiankhabar.com/6680



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96