اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



راه اندازی نخستین سکوی هواشناسی دریایی در گلستان
نخستین سکوی هواشناسی دریایی خزر با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در منطقه عمومی و مرزی فرید پاک در شمال غربی پهنه آبی گلستان راه‌اندازی شد.

مدیرکل  هواشناسی  گلستان روز سه شنبه در آیین بهره برداری ویدیو کنفرانسی این مرکز در گرگان اظهار داشت:این سکوی ثابت، نخستین ایستگاه دریایی خزر محسوب می‌شود که از سنجنده های دریایی و هوایی برخوردار است.

نوربخش داداشی اظهار داشت:در بنادر انزلی و امیرآباد شناور مخصوص موج نگاری وجود دارد اما سکوی گلستان در منطقه عمومی  فرید پاک ، یک ایستاه خودکار دریایی و جوی و پیشرفته تر از دستگاه های دیگر استان ها است.

مدیر کل هواشناسی گلستان ادامه داد:اطلاعات دریافتی از سنسورهای نصب شده این سکو در آب و دیگر اطلاعات جوی بصورت آن لاین(برخط)به مرکز منعکس می شود.

وی به اثر بخشی این سکوی هواشناسی دریایی در پروژه نجات خلیج گرگان اشاره کرد و افزود:اطلاعات دریایی و تراز آب استخراج شده از این سکو در حوزه های مختلف  شیلات  دریانوردی صید و صیادی نیز تاثیر گذار است.

داداشی مهمترین هدف راه اندازی این سکو را توسعه شبکه پایش در بخش  دریای خزر  عنوان کرد و گفت:داده های این سکو، قابلیت ایجاد ارزش افزوده در پروژه های اقتصادی حوزه دریا مانند ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس و گردشگری دریایی را دارد.

ایمن سازی تردد دریایی و کاهش خسارت های احتمالی این حوزه نیز از دستاوردهای پیش بینی شده اجرای این سکو در بخش شرقی دریای خزر است.

داداشی گفت:گلستان دارای ۱۴۰ ایستگاه خرد تا پیشرفته هواشناسی از قبیل ایستگاه های باران سنجی و ایستگاه های جو بالا است که ۱۰ ایستگاه بصورت آن لاین داده های هواشناسی را مخابره می کنند.

گلستان دارای حدود یکصد کیلومتر نوار ساحلی بوده و شغل اصلی ساکنین شهرهای غربی و شمال غربی استان وابسته به صید و صیادی در دریای خزر است.

منطقه فرید پاک در نوار صفر مرزی آبی ایران با کشور ترکمنستان در دریای خزر قرار دارد که فعالیت های مربوط به پرورش ماهیان خاویاری در آن اجرا می شود./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/7750



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96