اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



استاندار: ۱۱۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان لایروبی شد
استاندار گلستان گفت به دلیل اهمیت لایروبی رودخانه‌های استان در جلوگیری از کاهش خسارت‌های سیل احتمالی و به رغم نبود اعتبار، تاکنون ۱۱۰ کیلومتر از رودخانه های قره سو، گرگان رود و اترک لایروبی شده و این طرح در حال انجام است.

هادی حق شناس روز شنبه در نشست خبری به مناسبت  هفته دولت  همچنین گفت که با ابلاغ یک هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، سد نرماب امسال آبگیری می شود اما تکمیل خطوط شبکه انتقال این سد به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد.

بر اساس اعلام کارشناس مسائل آب، حدود ۱۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان که در بازه رودخانه های پیر طبقه بندی می شوند و نیز مقاطعی از رودخانه های بالغ، حداقل هر ۳ سال یک بار نیاز به  لایروبی  دارند.

وی نبود رادار پیش بینی در استان و تکمیل نشدن سد نرماب را از عوامل عمده وقوع  سیل  و یا تشدید خسارت های این حادثه قهری در گلستان دانست و گفت:برخورداری از رادار پیشرفته هواشناسی و بهره برداری از سد نرماب، میتوانست خسارت سیل گلستان را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

حق شناس ادامه داد:اگر گلستان به عنوان یک استان سیل خیز میخواهد از سیل های احتمالی آینده در امان بماند راهی جز تامین این نیازها به همراه لایروبی کامل سدها و رودخانه های مهم استان ندارد.

وی بر تکمیل همه طرح های مرتبط با سیل تا پایان سال تاکید کرد و گفت:اگر دولت، توجه ویژه ای به آسیب دیدگان این حادثه قهری دارد اما به طور طبیعی از سال های آینده این توجهات کمتر شده و کسب اعتبارات و بودجه ها دشوارتر خواهد شد.

 استاندار  گلستان بر ضرورت زهکشی زمین های شوره زار شمال استان تاکید کرد و گفت:زهکشی۴۰ هزار هکتار از مجموع ۲۸۰ هزار هکتار از این اراضی به عنوان یکی از مصوبات سفر گذشته هیات دولت به گلستان در سال های قبل به پایان رسید که همه این اراضی زهکشی شده در جریان سیل اخیر از خسارت در امان ماندند.

حق شناس همچنین بر ضرورت کاشت درخت در شهرهای  گمیشان  و آق قلا برای جلوگیری و کاهش شدت سیل های احتمالی آینده تاکید کرد و گفت:با فرا رسیدن فصل کاشت درخت و با همکاری بنیاد مستضعفان، یک میلیون نهال زیتون در این مناطق غرس خواهد شد.

استاندار گلستان به روند امدادرسانی به سیل زدگان این استان و برنامه ریزی دولت برای رفع آسیب های این مناطق اشاره کرد و گفت:از مجموع ۷ هزار و ۳۰۰ خانه آسیب دیده گلستان، پی کنی ۴ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی آغاز شده و برای مابقی خانه ها به دلیل وجود برخی مشکلات از جمله ملاحظات صاحب خانه ها برای دریافت وام هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد:ساخت خانه های آسیب دیده از سیل برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی با اعطای کمک های بلاعوض، پروانه و ۸ تن سیمان رایگان سرعت بیشتری گرفته که امیدواریم با استقبال مددجویان از این امتیازات، ساخت خانه های تخریب شده از سیل در زمانی کوتاه به پایان برسد.

وی گفت:البته برخی خانه ها به دلیل قرار داشتن در بستر رودخانه و مکان های ناامن و یا تعلق به میراث فرهنگی امکان ساخت در مکان قبلی را ندارد که برای حل این مشکل باید چاره جویی کرد.

حق شناس ادامه داد:علاوه بر واحدهای مسکونی، گلستان از جمله استان های پیشرو در پرداخت خسارت کشاورزان آسیب دیده بود که تاکنون ۹۲۰ میلیارد ریال به خسارت دیدگان پرداخت کرد.

وی اظهار داشت:اگر چه سیل، خسارت فراوانی به بخش های مختلف و به خصوص کشاورزی وارد کرد اما حجم فراوان آب ناشی از سیلاب موجب استفاده کشاورزان برای کشت دوم و بهره وری فراوان از این فرصت و جبران بخشی از خسارت ها شد.

در پی جاری شدن سیل، طوفان، آبگرفتگی و رانش زمین اخیر، ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در آق قلا،  گنبد کاووس، گمیشان و مینودشت دچار خسارت شد.

وی در ادامه به طرح های قابل بهره برداری و قابل ساخت گلستان در هفته دولت اشاره کرد و گفت که بهره برداری از این طرح ها ۲ هزار و ۸۱۸ فرصت شغلی پایدار در استان ایجاد می شود.

استاندار گلستان افزود:همزمان با هفته دولت ۲ هزار و ۳۷۲ طرح در بخش های عمرانی و اقتصادی به بهره برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آن ها آغاز می شود که اعتبار اختصاص یافته برای این طرح ها در مجموع ۱۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال است.

وی با تاکید بر توجه ویژه دولت برای حل مشکلات زیربنایی گلستان گفت:اعتبار عمرانی سال گذشته استان در طرح های هفته دولت ۴ هزار میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال بود که این رقم امسال به ۱۴ هزار و ۵۲۰ میلیون ریال برای یک هزار و ۳۶۲ طرح افزایش یافته است.

استاندار گلستان افزود:از مجموع طرح های عمرانی مرتبط با هفته دولت، یک هزار و ۱۰۱ طرح با اعتبار ۵ هزار میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال افتتاح شده و عملیات ساخت ۲۶۱ طرح زیربنایی نیز آغاز می شود.

حق شناس ادامه داد:همچنین در هفته دولت، ۹۹۴ طرح اقتصادی با اعتبار ۶ هزار میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال در استان افتتاح شده و عملیات ساخت ۱۶ طرح با اعتبار ۴۹۰ میلیارد ریال آغاز می شود.

وی در ادامه به موضوع تخلف در شرکت غله گنبد اشاره کرد و گفت:با وجود صحت این خبر، در انتشار و پرداختن به آن بزرگنمایی شد و برخی رسانه های داخلی و خارجی آن را به گونه ای دیگر منعکس کردند.

حق شناس بیان کرد:رقم اعلام شده در مورد قیمت نهایی گندم ها، اضافه شدن فضولات حیوانی به آن و تعمیم آن به همه گندم های تولیدی گلستان، ناروا و تهمت بزرگی است که یکی از مهمترین آسیب های آن، وارد شدن خدشه به آبرو و حیثیت گلستان است.

رییس  دادگستری  گلستان چند روز قبل گفته بود که تاکنون ۲۰۰ تن از گندم‌های آلوده در ۱۴ کامیون وارد شده به اداره غله و سیلوی گنبد با هزار کیسه نخاله و خاک گندم و فضولات حیوانی شناسایی شده و مرتبطان دستگیر شدند./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/8159



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96