اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



چوب گرانی بر سر یاران دبستان

افزایش ۳ برابری قیمت نوشت افزار/ گرانی به مشق شب کودکان رسید
دانش آموزان گلستانی در حالی سال تحصیلی جدید را شروع می کنند که گرانی بر بازار نوشت افزار سایه افکنده و باعث افزایش سه برابری قیمت‌ها شده است.

کاسپین خبر:همواره روزهای آغازین مهر نویدبخش آغاز فصلی نو همراه با شور کودکانه دانش آموزانی است که بازگشایی  مدارس  را جشن می گیرند.اما یکی از دغدغه های خانواده‌ها در این ایام، تهیه مایحتاج یک سال تحصیلی فرزندانشان است.

با نزدیک شدن ماه مهر، تمام کسانی که طعم شیرین مدرسه را چشیده اند حس نوستالژیک بوی دفتر و کتاب نو، اشتیاق خرید نوشت افزار و وسایل مدرسه و طنین«باز آمد بوی ماه مدرسه…»را به یاد می آورند اما متأسفانه امسال کام دانش آموزان به دلیل افزایش قیمت ها در بخش لوازم التحریر و سایر ملزومات مورد نیاز تلخ است.

بررسی های کاسپین خبر از سطح بازار و صحبت با شهروندان و فروشندگان همگی حاکی از افزایش دو الی سه برابری قیمت ها است.

چرخی به فروشگاه های نوشت افزار خیابان امام خمینی(ره)زدم، به نسبت سنوات قبل استقبال کمتر است و والدینی که وارد فروشگاه شده صرفاً قیمت های را جویا می شوند.

در داخل یکی از فروشگاه ها با شهروندی که قصد خرید لوازم التحریر را داشت، گفتگو کردم، وی که دو فرزند داشت به خبرنگار کاسپین خبر گفت:بنده یک کارگر ساده بوده و با توجه به افزایش قیمت ها، تهیه وسایل مورد نیاز فرزندانم در شروع سال تحصیلی بسیار دشوار است.

وی بیان کرد:تاکنون تنها برای دخترم ۶۰۰ هزار تومان، نوشت افزار، فرم مدرسه و کیف خریده و برای فرزند دیگرم چیزی نخریده ام.

این شهروند گرگانی که از افزایش قیمت ها شاکی بود، گفت:افزایش چند برابری قیمت لوازم التحریر در کنار سایر هزینه ها مانند سرویس مدرسه و کفش و غیره بنده را مستاصل کرده است.

پایین آمدن قدرت خرید مردم

احمد ارباب، یکی از فروشندگان لوازم التحریر در گرگان که هفت سال در این حرفه مشغول به فعالیت است به کاسپین خبر گفت:امسال قدرت خرید مردم در زمینه نوشت افزار، بسیار پایین آمده و برای مردم دغدغه شده است.

وی به نگرانی خانواده ها برای تهیه لوازم التحریر و پوشاک مدرسه کودکان خود اشاره کرد و افزود:در این بین به خانواده هایی که دارای چند دانش آموز هستند، فشار بیشتری آمده و ممکن است که کودکانی به دلیل فقر از رفتن به مدرسه باز بمانند.

۴۰ درصد سال گذشته فروش داشتیم

مهدی شربتی یکی از دیگر از فعالان در صنف نوشت افزار به کاسپین خبر گفت:با توجه به افزایش سه برابری قیمت ها امسال تنها معادل ۴۰ درصد سال گذشته فروش داشتیم.

سال قبل یک دانش آموز می توانست با ۱۰۰ هزار تومان یک سری کامل نوشت افزار تهیه کند اما اکنون با ۳۰۰ هزار تومان هم ممکن است خریدش کامل نشودوی با بیان اینکه اکثر مردم از روی ناچاری و زدن از سایر مخارج خود حداقل ها را برای فرزندان خود تهیه می کنند، افزود:افزایش قیمت خود را در چند روز آینده بیشتر نشان می دهد.

شربتی با بیان اینکه ۸۰ درصد اجناس مغازه اش تولید داخل است، گفت:در سال قبل یک دانش آموز می توانست با ۱۰۰ هزار تومان یک سری کامل لوازم التحریر تهیه کند اما امسال با ۳۰۰ هزار تومان هم نمی تواند خرید خود را کامل کند.

یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر هم به مهر گفت:۸۰ درصد لوازم التحریر کشور وابسته به خارج از کشور بوده بنابراین افزایش قیمت مواد اولیه سبب بالا رفتن قیمت نهایی می شود.

محمد ظریف افزود:بخش عمده کاغذ کشور از واردات تأمین می شود و دولت هم بسته حمایتی خود را از لوازم التحریر برداشته و اینها باعث شده که قیمت دفاتر و کاغذ سه برابر شود.

گرانی بر بازار سایه افکنده است

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت افزار گلستان هم در گفتگو با کاسپین خبر گفت:هر سال، قبل از شروع مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، نشستی با اعضای اتحادیه داشته و لیست قیمت ها را تهیه می کنیم و در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی، اداره صنعت، معدن و تجارت و سایر اعضا قرار می دهیم.

عباسعلی غفاری با بیان اینکه این لیست در تمام فروشگاه ها باید چسبانده شود، افزود:گشت ویژه ای برای این کار وجود دارد و در سطح شهر بر قیمت ها رسیدگی کرده تا تخلّفی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بازار و در خصوص عرضه نوشت افزار چیزی به نام گرانفروشی نداریم، افزود:آنچه اکنون درگیر آن هستیم گرانی است که بر بازار سایه انداخته است.

غفاری با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد اجناس وارداتی است، افزود:مواد اولیه نصف اجناس و دفاتری که در ایران هم تولید می شود، وارداتی است.

غفاری گفت:در این بین شاید بیشترین افزایش قیمت مربوط به دفتر باشد زیرا کاغذ در بازار به شدت گران شد و قیمت هر بند کاغذ از ۸۰ هزار تومان به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در بازار لوازم التحریر وجود ندارد، گفت:دفتر مشق با قیمت دولتی و نرخ تنظیم بازار برای برخی از استان ها اعلام شده اما به دلیل اینکه سهمیه ها را دیر اعلام کردند تمام فروشندگان استان خریدهای خود را انجام داده و توانایی خرید این دفاتر را ندارند.

نوشت افزار از نیازهای ضروری دانش‌آموزان است که هر ساله با آغاز سال تحصیلی جدید به مهم ترین دغدغه‌های والدین بدل می شود لذا مسئولان باید با توجه به گرانی‌های فعلی بازار، راهکارهایی اتخاذ کنند تا فشار این افزایش قیمت‌ها کمتر به اقشار کم درآمد ضربه بزند.همچنین می توان از ظرفیت های مردمی برای حمایت کودکان نیازمند بهره گرفت./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8281



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96