اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



محروم بودن شهروندان بندرترکمن از حداقل امکانات شهری/ کمبود بودجه و توجیه عدم خدمات رسانی به مردم
بندرترکمن یکی از شهرهای ساحلی گلستان محسوب می‎شود که تنها می‎توان با تمرکز بر ظرفیت گردشگری ساحل، اشتغال و درآمد قابل توجهی نه تنها عاید مردم این شهر بلکه تمام استان شود، با این وجود و با نگاهی به شهر ترکمن می‎توان دریافت این شهر از حداقل امکانات شهری محروم است.

به گزارش کاسپین خبر از گرگان، بافت فرسوده، وضعیت نامناسب آسفالت و پیاده‎روهای شهر، عدم اقدامات مناسب در خصوص زیباسازی، نبود یک هتل یا سالن غذاخوری مناسب، معطل ماندن ظرفیت  گردشگری  ساحل و ده‌ها مشکل دیگر باعث شده تا  بندرترکمن  همچنان برای اکثر مسافران بیشتر از چند ساعت جذابیت نداشته باشد و برای اقامت، شهر یا حتی یکی از استان‎های همجوار را انتخاب کنند.

بافت فرسوده، وضعیت نامناسب آسفالت و پیاده‎روهای شهر، عدم اقدامات مناسب در خصوص زیباسازی، نبود یک هتل یا سالن غذاخوری مناسب، معطل ماندن ظرفیت گردشگری ساحل و ده‌ها مشکل دیگر باعث شده تا این شهر ساحلی همچنان برای اکثر مسافران بیشتر از چند ساعت جذابیت نداشته باشد و برای اقامت، شهر یا حتی یکی از استان‎های همجوار را انتخاب کنند.

در کنار تمام مشکلات شهری بندرترکمن یکی از محله‎هایی که از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست، محله استقلال می‎باشد ساکنان این خیابان از عدم توجه و رسیدگی مدیران شهری نسبت به نامناسب بودن خدمات شهری گلایه دارند.

در همین رابطه شهردار بندرترکمن یکی از مشکلات اساسی در خیابان استقلال را عدم جدول‌کشی عنوان کرد و گفت:خانه‎های موجود در این خیابان به طرف حریم راه آهن یک ورودی برای فاضلاب خود ایجاد کرده‎اند در همین راستا کل خیابان به اندازه یک کیلومتر جدول‌گذاری انجام شده است، از طرفی نیزارهای خیلی بزرگی در اطراف راه آهن رشد کرده بود که سال گذشته در«طرح شهید شوشتری»این نیزارها کاملأ قطع و قرار شد پارک یا فضای سبزی در آن نقطه احداث شود.

محمود کم تصریح کرد:نزدیک به 20 کوچه در خیابان استقلال بتن‌ریزی انجام شده و پیاده‌روی آن نیز اصلاح شده است، حتی بعد از سعید قربان در استقلال 25، 450 تن آسفالت‌ریزی انجام شد که به خیابان امیرکبیر و چمران متصل شود تا تردد مردم مشکل نداشته باشد.

وی اضافه کرد:از استقلال یک تا 10 در بافت فرسوده قرار دارد از این رو اداره مسکن، راه و شهرسازی قراردادی مبنی بر واگذاری قیر رایگان به  شهرداری  منعقد کرده است این قرارداد به تهران ارسال شده تا تأیید شود، استقلال 30 تا 32 نیز در این طرح قرار دارد اگر در خصوص سیل اعتباری به استان تخصیص یابد می‎توان در استقلال 10 تا 30 نیز عملیات آسفالت را انجام داد.

شهردار ترکمن در خصوص نارضایتی شهروندان از وضعیت نامناسب جوی‎های آب‎در این شهر گفت:در این رابطه می‎خواستیم با سازمان پسماند قرارداد منعقد کنیم اما به دلیل آنکه هزینه آن بالا بود مزایده‎ای برگزار شد و شرکتی در این مزایده برنده شد که متأسفانه این شرکت از کارایی خوبی برخوردار نبود و امکاناتی که باید داخل شهر بندرترکمن ارائه می‎دادند را نداشت.

در واقع ترکمن شهری است که به دلیل نداشتن شیب مناسب، جوی‎های آب دارای مشکل اساسی است و اگر آب در نقطه‎ای راکد باشد تبدیل به گل و لای خواهد شد از این رو باید از امکانات مکانیزه استفاده شود تا 50 روز دیگر قرار داد جدیدی با سازمان پسماند منعقد خواهیم کرد همچنین یک صد مخزن زباله و 15 نیرو به خدمات شهری بندرترکمن نیز اضافه می‎شود.

*سنگ‌اندازی برای ورود سرمایه‌گذاران به بندرترکمن

کم در خصوص مشکلات سرمایه‎گذاری در بندرترکمن گفت:مشکل اصلی بندرترکمن طراز-24/7 می‎باشد طبق قانون با این طراز مجوز ساخت و ساز داده نمی‎شود از این رو سرمایه گذاران برای ساخت رستوران و هتل ورود پیدا نمی‎کنند حتی در حال حاضر یک زمین 15 هکتاری را چندین سال به عنوان محل شنا انتخاب کردیم اما این زمین برای اداره مسکن، راه و شهرسازی است استعلامات اولیه برای تملک انجام شد اما شرکت آب و منطقه‎ای طراز-24/7 را در نظر می‎گیرد در واقع با این کار سرمایه‎گذاران به جای جذب، دفع خواهند شد در حالیکه این شرایط منفی طراز در استان‎های مازندران و گیلان وجود دارد و ساخت و ساز در کنار ساحل انجام شده است اما برای شهر ترکمن این طراز را ملاک قرار می‎دهند.

وی با اشاره به برنامه‎های شهرداری برای مناسب سازی پیاده‌روها گفت:برنامه ما برای پیاده‎روها به این صورت بود که شهروندان برای ساخت پیاده‌رو به شهرداری مراجعه و سیمان و ماسه در اختیار آنها قرار می‎دادیم اما از سال گذشته با هماهنگی شورای اسلامی شهر ترکمن قرار بر این شد تا شهرداری نسبت به پیاده‌روسازی خیابان‎ها اقدام کند در همین راستا پیاده‌روسازی خیابان‎های شهید عظیم گل،مسجد قبا، امیرکبیر و روبروی شهرداری انجام و حتی رمپ نابینایان نیز در جلوی شهرداری به طور کامل انجام شده است.

*اختصاص پروانه ساختمانی رایگان به ساختمان‎های فرسوده بندرترکمن

شهردار بندرترکمن به اقدامات زیباسازی اشاره کرد و گفت:از آنجایی که بندرترکمن یک شهر قدیمی و دارای بافت فرسوده است شهر از زیبایی چندانی برخوردار نیست از این رو شورای اسلامی شهر بندرترکمن مصوب کرد برای خانه‎های قدیمی پروانه ساخت رایگان تخصیص دهیم هم‎چنین اطلاع‌رسانی کردیم ساختمان‎های قدیمی که در خیابان‎های اصلی قرار دارند و می‎خواهند نسبت به نوسازی یا ساخت جدید اقدام کنند لازم نیست هیچ مبلغی به شهرداری پرداخت کنند و پروانه ساختمانی برای ساختمان‎ها در خیابان اصلی با مصوبه شورای شهر رایگان است اما به دلیل اعتقاد مردم ترکمن که علاقه‌ای به وام گرفتن ندارند به اندازه قدرت مالی خود تصمیم به ساخت خانه می‎گیرند.

*کمبود بودجه و ناتوانی شهرداری برای ارائه خدمات شهری

رئیس شورای اسلامی شهر ترکمن نیز یکی از دلایل مهم نامناسب بودن خدمات شهری در این شهرستان را کمبود بودجه عنوان کرد و گفت:بودجه سال گذشته شهرستان ترکمن 11 میلیارد و 700 میلیون تومان بود امسال رقم بودجه به 13 میلیارد و 950 میلیون تومان رسیده است از این میزان بودجه تنها 60 درصد آن برای حقوق کارکنان، خدمات شهری و فضای سبز هزینه می‎شود با توجه به بودجه باقی‌مانده بسیار سخت به نظر می‎رسد که بتوان اقدام مهمی در داخل شهر انجام داد.

تاج محمد قزل بیان کرد:شهرستان ترکمن 60 هزار نفر جمعیت دارد که روز به روز نیز بر تعداد آن افزوده می‎شود اگر از سوی استانداری و مسوولان بالاتر به شهرداری کمکی نشود شهرداری توان خدمات‌رسانی به مردم را نخواهد داشت.

وی افزود:در این دوره و حتی دوره گذشته شورای شهر بندرترکمن همراه شهردار برای رایزنی و در خواست کمک به تهران و مجلس شورای اسلامی و دیدار با نمایندگان مجلس رفتیم اما تاکنون اتفاق خاصی حاصل نشده است.

بیشتر از 2 ساعت ماندگاری مسافر در این بندرترکمن وجود ندارد

رئیس شورای شهر ترکمن خاطرنشان کرد:در طول سال به خصوص ایام تعطیل شهرستان ترکمن میزبان مسافران زیادی است اما به دلیل نبود امکانات مناسب و حتی نداشتن یک هتل یا سالن غذاخوری بیشتر از دو ساعت ماندگاری مسافر در این شهرستان وجود ندارد.

براساس این گزارش شهرهای ساحلی می‎توانند یکی از ظرفیت‎های مهم در توسعه گردشگری و درآمدزایی برای گلستان محسوب شوند در واقع با تقویت بخش گردشگری می‎توان مشکلات مهم  اقتصادی  از جمله درآمد و اشتغال استان را بهبود بخشید اما تا زمانی که توجه لازم در خصوص افزایش امکانات در نقاط مهم گردشگری استان نشود نمی‎توان انتظار اتفاق خاصی در این حوزه را داشت./فارس


http://www.caspiankhabar.com/8292



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96