اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



گرد فراموشی بر یادگار «مناف هاشمی»

پارک پسماند در پیچ وخم مشکلات/همیشه پای کمبود اعتبار درمیان است
عملیات احداث پارک پسماند گرگان که آن را یادگار «مناف هاشمی» می دانند، ۱۸ ماه پیش آغاز شد اما نه منابع اعتباری آن مشخص است و نه پیشرفت فیزیکی محسوسی دارد.

کاسپین خبر:تپه  هزارپیچ  یکی از بلندی‌های پیرامون گرگان است که دورنمای زیبایی از شهر را در پیش چشم گردشگران می گستراند.

این تپه، از قدیمی‌ترین تفریحگاه‌های گرگان است که البته در سنوات اخیر مورد بی مهری قرار گرفته و سال های زیادی محل تخلیه زباله و نخاله و  فاضلاب  انسانی شده بود.

بوی تعفن فاضلاب هزارپیچ علاوه بر آزردن مردم، مخاطرات زیست محیطی را هم به دنبال داشت؛ اما در اواخر سال ۹۶ در یک اقدام جهادی به دستور  استاندار  وقت و با مشارکت دستگاه های مختلف، پاکسازی این منطقه شروع و مقرر شد که ظرف مدت دو سال در این نقطه، پارک  پسماند  یا پارک طبیعت ایجاد شود.

هزارپیچ که از آن به بام گرگان هم یاد می‌شود بعد از محور ناهارخوران و النگدره، تنها فرصت باقیمانده برای توسعه پایدار گردشگری و صنعت توریسم در گرگان است و نگاه استاندار به این منطقه نکته مثبتی بود که رقم خورد زیرا می توان با اعمال روش‌های علمی و تکنیکی وضعیت تپه را بهبود بخشید.

استاندار وقت گلستان، در ۲۲ آبان ۹۷ در مراسم آغاز اجرای مرحله دوم احداث پارک پسماند گرگان اظهارکرد:این مکان که به مدت ۳۷ سال مرکز تجمع زباله و فاضلاب بود، امروز به مکانی تفریحی و آموزشی برای استفاده عموم مردم تبدیل می‌شود.

۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای فاز دوم

سید مناف هاشمی  گفته بود که در مرحله نخست تخلیه زباله و نخاله و زیرسازی‌های لازم انجام و در مرحله دوم با ۶۰ میلیارد ریال، ایجاد پارک و مکان آموزشی انجام خواهد شد.

سطح اولیه اجرای طرح سه هکتار بود و برای پایداری و تغییر فرم آن، درختکاری و تراس بندی انجام شد.

اما با گذشت ۱۸ ماه از آغاز عملیات اجرایی پروژه به پارک پسماند سری زدیم و مشاهدات ما نشان داد که طرح به کندی پیش می رود و اقدام خاصی از آن زمان صورت نگرفته آنچنان که گویی غبار فراموشی بر یادگار سیدمناف هاشمی نشسته است.

سرپرست معاونت خدمات شهری  شهرداری  گرگان به کاسپین خبر گفت:به دستور استاندار وقت ابتدا مقرر شده بود که فاضلاب خانگی جمع آوری شود اما در ادامه بهسازی و ایجاد پارک در محل تپه خاک نخاله در دستورکار قرار گرفت و دستگاه ها اجرایی از جمله شهرداری گرگان وارد عمل شدند.

موسی الرضا صفری با بیان این که عملیات تسطیح و خاکبرداری بر روی تپه انجام شد، گفت:تاکنون هیچ کار خاصی در آن منطقه انجام نشده است.

وی ادامه داد:شهرداری اکنون در این منطقه هیچ وظیفه ای ندارد و مقرر شده بود که بعد از انجام فازبندی و اجرای اولیه، پروژه در قالب طرح جنگلی هزارپیچ به شهرداری گرگان واگذار شود.

در خصوص میزان پیشرفت این پروژه با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان گفتگو کردیم.محسن سمیعی با بیان این که پیمانکار این پروژه دفتر فنی استانداری است به کاسپین خبر گفت:مطالعات فاز دوم پارک در حال نهایی شدن بوده و تاکنون۴۰۰ متر کانال آب و ۵۰۰ مترمربع هم دیوارکشی انجام شده است.

طبق گفته وی پروژه تقریباً۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان اما تعطیل نشدن پروژه را نقطه مثبتی می داند.صادقعلی مقدم در این زمینه به کاسپین خبر گفت:قبل از شروع سال ۹۷، عملیات اجرایی فاز اول پارک پسماند شروع شد و حجمی از نخاله ها و زباله ها و دریاچه ای از فاضلاب های انسانی که شکل گرفته بود را جمع آوری کردیم.

وی با بیان این که در آن برهه خارج کردن منطقه از آن حالت زشت در دستورکار بود، افزود:ابتدا زباله ها را با خاک پوشانده و اکنون به وضع موجود رسیده است.

مقدم در خصوص پارک پسماند گفت:فاز اول پروژه که پوشاندن منطقه با خاک و جلوگیری از نخاله و زباله و بستن راه فاضلاب بود به اتمام رسیده است.

هنوز زمانبندی خاصی برای اجرای پروژه تعریف نشده روش تأمین اعتبار فاز دوم هم مشخص نیست وی بیان کرد:تپه جنوبی هم کاور و شیب بندی شده و در تراس ها درختکاری انجام شده است.

مقدم عنوان کرد:فاز یک بدون اعتبار انجام و تنها از ظرفیت دستگاه های اجرایی مانند راهداری، بنیاد مسکن،  جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی استان و شهرداری گرگان استفاده شد.

کامل شدن پارک نیازمند زمان و اعتبار است

وی در خصوص اجرای فاز دوم اظهارکرد:در ابتدای پروژه مقرر شده بود که تنها فاضلاب ها و نخاله ها را جمع آوری کرده و کار به همین جا ختم شود اما با توجه به این که مورد استقبال قرار گرفت مقرر شد که طرح را ادامه بدهیم و فضاهای جدید را تعریف کنیم.

وی با بیان این که تپه به خودی خود زیباست و می توان از آن استفاده کرد، گفت:برای فاز دوم مشاور گرفته اما کامل شدن پارک نیازمند زمان و اعتبار است.

مقدم بیان کرد:در بالای تپه فضاهای پارکی، تلفیقی از درختچه ها و گل ها که با تپه سازگار است و همچنین سازه های سبک و پرتابل در نظر گرفته شده است.

وی افزود:طبق مطالعات، تپه از نظر پایداری استاتیکی مشکلی ندارد اما در پایداری دینامیکی با توجه به این که تپه جوان بوده و کمپکت(COMPACT)نشده است لذا با استاندارها فاصله دارد.

روش تأمین اعتبار برای فاز جدید تعریف نشده است

مقدم با بیان این که در مرحله اول فاز دوم، راه دسترسی تعریف شده است، ادامه داد:در فاز بعدی دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری گرگان و یا پسماند می تواند مدیریت آن را به عهده بگیرند زیرا طرح آماده بوده و می توان با فضاسازی خوب منطقه را برای استفاده از شهروندان و مسافران آماده کرد.

مقدم در خصوص کندی کار گفت:فاز دوم به مبلغ بالایی از اعتبار نیاز دارد و همین که پروژه تعطیل نشود و فاز به فاز جلو برود، قابل قبول است.

وی توضیح داد که هنوز سی پی ام زمانی برای اجرا و روش تأمین اعتبار برای فاز جدید تعریف نشده است.

اجرای پروژه پارک پسماند که در زمان شروع در کشور سروصدای زیادی کرد و استاندار وقت به خاطر آن تمجید شد بعد از گذشت ۱۸ ماه تغییر قابل ملاحظه ای نیافته و این امر نیازمند همت مسئولان است.

با توجه به این که با افتتاح این طرح می توان گردشگران و شهروندان را به هزارپیچ سوق داد و می توان به کاستن بار ترافیک ناهارخوران امیدوار بود لذا به بهره برداری رسیدن این پروژه باید جزو اولویت‌های مسئولان باشد./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8294



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96