اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبرداد:

آغاز مقابله با گیاهان خودرو میراث جهانی گنبدقابوس
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات مقابله با گیاهان خودرو بر روی برج قابوس تا چند روز آینده خبر داد.

به گزارش کاسپین خبر، ابراهیم کریمی با اشاره به این که رویش گیاهان در تمامی آثار تاریخی وجود دارد و در استان ما با توجه به شرایط اقلیمی و رطوبت موجود در استان، نسبت به دیگر مناطق بیشتر است، اظهارکرد:مناقصه نصب داربست برای از بین بردن گیاهان خودرو بر روی برج برگزار و پیمانکار آن هم انتخاب شده است واز چند روز آینده عملیات ازبین بردن گیاهان توسط متخصصان انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد:به موازات این اقدام، پروپوزال ساخت ربات که بتواند اسکن تصویری، بوته زدایی فیزیکی، تزریق ملات در بندهای آسیب دیده و نمونه برداری از مصالح را داشته باشد تهیه شده است که با این اقدام دوره زمانی نصب داربست و مداخله فیزیکی به تاخیر انداخته می شود.

کریمی در خصوص رطوبت در میراث جهانی  گنبد قابوس گفت:قبل از سیل نوروز ۹۸ پی بنا به فاصله دو متر بالاتر از سطح آب‌های زیرزمینی بود که بارش‌ها و وقوع سیل سبب شده تا سطح آب های زیرزمینی در این منطقه افزایش یابد.

وی با اشاره به این که مطالعات رفع رطوبت این بنای تاریخی صورت گرفته و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم، خاطر نشان کرد:در استان دانش فنی برای مقابله با رطوبت ایجاد شده در برج وجود دارد اما برای بهره مندی از تجربه و انتخاب بهترین مرمت کاران آثار تاریخی کشور در حال رایزنی هستیم تا اگر نیاز باشد حتی از متخصصان خارج از استان برای کنترل رطوبت بنا بهره مند شویم.

مدیرکل  میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت:در تصاویر تاریخی که از گنبد قابوس وجود دارد(اشمیت سال ۱۳۱۶)هم رویش گیاهان رویت می شود درنتیجه این مشکل مربوط به سالهای اخیر نیست و یکی از مشکلات عمده در مناطق شمالی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط جوی، ارتفاع رشد و تعداد گیاهان روئیده شده در گنبد مخروطی در نوسان است به طوری که در سال ۱۳۹۶ با توجه به مدت زمان پایش، کمترین میزان بارندگی، بیشترین میزان ساعات آفتابی و بیشترین میزان تبخیر را داشته ایم و گیاهان رشد کمتری داشته اند در صورتی که در سال ۱۳۹۸ با توجه به افزایش مقدار بارش، شرایط جوی مساعد برای رویش گیاهان مهیا شده و رشد بیشتری را شاهد هستیم.

کریمی اضافه کرد:میانگین دمای سالانه گنبد کاووس در پنج سال اخیر در حدود ۱۸.۹۸ درجه سانتیگراد، رطوبت نسبی ۶۵.۳۳ درصد و میانگین بارندگی ۴۲۹.۸۸ میلی متر در سال بوده که شرایط لازم برای رشد گیاهان علفی را فراهم آورده است.

وی گفت:از سال ۱۳۸۵ تقریباً هر پنج سال(سال ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶)داربستی جهت پاکسازی گیاهان روئیده شده در گنبد مخروطی نصب شده است ولی متاسفانه بعد از گذشت تقریبا دو ماه از پاکسازی، رویش مجدد گیاهان را شاهد بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان یادآور شد:طبق پایش های ثبت شده در سال های گذشته تنوع گیاهی در گنبد مخروطی بیشتر بوده(از قبیل اسپند، خار شتر، سلمه تره و غیره)و این در صورتی است که در سال جاری فقط رویش یک نوع گیاه(سلمه تره)  در روی برج مشاهده می شود.

کریمی خاطرنشان کرد:عدم سمپاشی به وسیله پهباد بعلت تقویت میکروارگانیسم های دیگر و آسیب های بلند مدت به ملات و آجر، نصب داربست به صورت کامل دور بنا، بررسی و مطالعه از نزدیک در محل و تدقیق طرح مرمت اضطراری، بوته زدایی فیزیکی، جمع آوری دانه های جمع شده در بین بند آجرها، مرمت بندهای آجر در گنبد، ساخت ربات پایش از جمله تصمیماتی بود که در جلسه شورای راهبردی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس در راستای از بین بردن گیاهان خودرو اتخاذ شده است./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8330



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96