اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سه تن گوشت قرمز غیربهداشتی در گنبدکاووس معدوم شد
رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس در شرق استان گلستان گفت: سه هزار و ۷۳۹ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی فاسد و غیربهداشتی امسال در این شهرستان ضبط و معدوم شد که سه تن آن مربوط به گوشت قرمز بوده است.

به گزارش  کاسپین خبر ، دکتر نادر گوگلانی روز چهارشنبه در نشست پیشگیری از کشتار غیرمجاز دام در  گنبد کاووس با تاکید بر نظارت بیشتر بر محل‌های عرضه فرآورده‌های خام دامی و کشتارگاه‌ها با هدف پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان، اظهارداشت:۴۹ درصد بیماری‌های جامعه انسانی مانند تب کریمه کنگو و سیاه زخم بین انسان و دام مشترک است.

وی افزود:در حوزه شهر، کشتارگاه شهرداری که اخیرا به بخش خصوصی واگذار شده برای تهیه  گوشت  قرمز شهروندان فعال است که تلاش داریم فعالیت آن از سنتی به صنعتی ارتقا یابد.

رییس شبکه  دامپزشکی  گنبدکاووس ادامه داد:گوشت از کشتارگاه با نظارت تیم‌های دامپزشکی به تمام مراکز عرضه فرآورده‌های دامی مانند قصابی‌ها، جگرفروشی‌ها و رستوران‌های پروانه‌دار سطح شهر عرضه می‌شود و در طول سال نیز طرح‌های مختلف نظارتی همراه با بازدیدهای مشترک توسط تیم‌های دامپزشکی در حال اجراست.

دکتر گوگلانی گفت:۶۸ قصابی در سطح شهر پروانه فعالیت دارند که تمام لاشه‌های عرضه‌شده در آنها باید شناسنامه‌دار باشند به این معنی که تاریخ کشتار و مدت زمان مصرف بر روی لاشه حک شود در غیر این صورت با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود:امسال علاوه بر معدوم‌سازی سه هزار و ۷۳۹ کیلوگرم فرآورده‌های دامی غیر بهداشت ی، ۵۷ مورد تخلف در این رابطه به تعزیرات حکومتی معرفی شد که ۳۰ مورد آن مربوط به قصابی‌ها بود و در بازرسی از قصابی‌های مجوزدار سطح شهرستان ۶ قصابی تکرار تخلف عرضه لاشه بدون شناسنامه را داشتند که مهمترین علت این تکرار کم بودن جریمه پرداختی برای هر لاشه است.

رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس اظهارداشت:در بعضی روستاهای اقماری در مجاورت میدان دام گنبدکاووس کشتارهای غیرمجاز بدون هیچ‌گونه نظارت بهداشتی در منازل انجام می‌شود که باید افراد متخلف شناسایی و پرونده قضایی برای آنان تشکیل شود.

گوگلانی از دادستانی و  نیروی انتظامی  خواست همکاری بیشتری در رابطه با شناسایی منازلی که در آنها کشتار غیرمجاز انجام می‌شود و انجام بازدیدهای سرزده داشته باشند و همچنین دهیارهای این روستاها می‌توانند با آگاه‌سازی مردم از مضرات کشتارغیرمجاز دام که مهمترین آن انتقال بیماری از دام به انسان است در این زمینه همکاری کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس نیز در این نشست از دامپزشکی خواست شماره تلفنی را اعلام کنند تا مردم در صورت مشاهده کشتارغیرمجاز دام بتوانند اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.

فرزانه جعفری همچنین بر افزایش همکاری دادستانی و نیروی انتظامی برای انجام گشت‌های مشترک برای شناسایی منازل افراد متخلف در روستاهای اقماری مجاوز با میدان دام گنبد تاکید کرد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان قرار دارد و دامداران این شهرستان حدود ۸۰ هزار دام سنگین و حدود ۳۵۰ هزار رأس دام سبک را پرورش می‌دهند؛ این شهرستان صاحب یکی از بزرگترین میدان‌های فروش دام زنده در کشور است./ایرنا


http://www.caspiankhabar.com/8533



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96