اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



رویدادِ نادر طبیعت ایران

گل فشان نفتلیجه به رنگ بنفش درآمد/ اکوتوریسم گمیشان نیازمند توجه
حوضچه آب بنفش در گلفشان نفتلیجه گمیشان یک رویداد نادر طبیعی و فرصتی منحصر به فرد برای جذب گردشگر است که با اندک توجهی می تواند پای علاقمندان به توریسم درمانی را هم به منطقه باز کند.

 کاسپین خبر : هنگامی که از شهر گمیش تپه به سوی سایت پرورش میگوی این شهر حرکت می کنیم پس از ۲۰ کیلومتر به نفتلیجه این حفره طبیعی در دل زمین می رسیم.

این جاذبه زمین‌شناسی با فرمولوژی یک مخروط پهن، حدود هشت متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته و از دهانه آن آب شور به همراه گِل رُس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می‌شود.

این روزها حوضچه نفتلیجه تغییر رنگ داده و به رنگ بنفش درآمده است، موضوعی که فرایند وجود ید در اعماق دشت های گلستان را اثبات می کند.

تغییر رنگ حوضچه گِلفشان به رنگ صورتی و بنفش فرصتی شگفت در  گردشگری  ایران است که می تواند علاوه بر رونق گردشگری طبیعی، به واسطه خاصیت  درمانی ، پای علاقمندان به توریسم درمانی را هم به منطقه باز کند.

فعالیت‌های زیرزمینی گلفشان نفتلیجه در روزهای سال متفاوت است اما در زمان بازدید هر چند دقیقه شاهد خروج آب شور همراه با گاز در مرکز این مخروط بودیم که در نوع خود چشم نواز و بدیع بود.

یکی از فرصت‌های مغفول مانده  گمیشان  وجود گلفشان نفتلیجه و قارن یارق است که نمونه آن جز در آق‌قلا در دیگر شهرهای نیمه شمالی کشور وجود ندارد.

این گلفشان ها در صورت توجه مسئولان و ترغیب سرمایه‌گذاران می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد شمال کشور، بخشی از گردشگران استان و یا گردشگران عبوری را به سوی خود جذب کند.

اَشکال زیبا در دهانه گلفشان

نورالله رستمی از کارشناسان زمین شناسی در خصوص پدیده گل فشان به  کاسپین خبر  گفت:گل‌فشان پدیده‌ای طبیعی و همانند آتشفشان است که به صورت تپه مخروطی بوده و به جای گدازه، از دهانه آن گاز همراه با گِل خارج می شود.این مخروط ها گاه به صورت انفرادی و در برخی مناطق با یک یا چند مخروط کوچکتر و فرعی همراه هستند.

وی افزود:هم اینک برخی از گلفشان‌های ایران خاموش و یا غیرفعال هستند و برخی دیگر فعال بوده و فعالیت متناوبی دارند.

رستمی با بیان اینکه در فصول بارندگی، فعالیت گلفشان‌ها بیشتر می‌شود، ادامه داد:در این فصول گِل آن‌ها رقیق‌تر و سیال‌تر شده و به صورت سرریز جاری می‌شود ولی در فصول خشک‌تر فعالیت گلفشان کمتر شده و در عوض گل غلیظ تر و به حالت انفجاری‌تر فوران می‌کند.

وی در خصوص لایه‌های مخروط گلفشان توضیح داد:این لایه‌ها دارای ساختمان فلسی یا پولکی هستند و با یکدیگر هم پوشانی دارند، به گونه‌ای که جدیدترین لایه در راس مخروط قرار گرفته و قدیمی‌ترین لایه هم به رنگ روشن است.

رستمی گفت:همچنین گاهی جریان گل غلیظ در دامنه مخروط نقوش مینیاتوری همانند گچ بری های قرنیز شکل را پدید می آورد.

نقش گلفشان ها در جذب گردشگر

یک کارشناس گردشگری هم در خصوص اهمیت و جایگاه گلفشان ها در گردشگری به  کاسپین خبر  گفت:گل فشان ها می توانند در زمینه جذب توریست اثرگذار باشند.
 

مریم کرامتی ادامه داد:این پدیده زمین شناسی به دلیل وجود مواد معدنی و آلی برای بهبود بیماری پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی، درمان کمر درد و گرفتگی عضلانی بسیار موثر و مفید است و می تواند در توریسم درمانی موثر باشد.

وی گفت:اکثر مردم، گلستان را با سرمایه های خدادادی اش مانند درختان سرخدار و جنگل های هیرکانی و یا ماهیان خاویاری و خلیج و دریا می شناسند و گل فشان های استان کمتر شناخته شده اند.

کرامتی اضافه کرد:گلستان دارای سه گِلفشان با نام‌های قارنیارق در شرق گُمیشان، نفتلیجه در شمال شرق گُمیشان و اینچه در شمال استان است که از پدیده‌های زنده و کمیاب زمین‌شناسی هستند.

وی ادامه داد:علاوه بر معرفی این ظرفیت ها باید زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر از جمله محل اسکان مسافر، راه دسترسی، روشنایی و غیره را هم لحاظ کرد.

کرامتی با اشاره به استقبال گردشگران محلی از گلفشان، گفت:به سبب نداشتن امکانات مناسب زمینه حضور بیشتر گردشگران فراهم نشده و در صورت آسفالت مسیر گردشگران بیشتری به این منطقه قدم خواهند گذاشت.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گمیشان هم به خبرنگار مهر گفت:گلفشان یکی از ظرفیت های جذب گردشگر در استان است که باید ساماندهی شوند.

بهزاد عسگریان افزود:اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان کم بوده و دولت به تنهایی نمی تواند از عهده ایجاد زیرساخت های این مناطق بربیاید و باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت.

در صورت توجه بیشتر به زیرساخت های نفتلیجه، این پدیده زمین شناسی می تواند سبب جذب گردشگر باشدوی با اشاره به این که بسته سرمایه گذاری تعریف شده تا در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد، گفت:تاکنون کسی در این بخش وارد نشده و اگر سرمایه گذاری اعلام آمادگی کند از وی حمایت خواهیم کرد.

عسگریان با بیان این که بازدید نفتلیجه فصل بهار و تابستان است، ادامه داد:در تعطیلات نوروز و تابستان گردشگران زیادی از گِلفشان نفتلیجه دیدن کردند اما اگر امکانات رفاهی بیشتر ایجاد شود، استقبال هم بیشتر خواهد شد.

رنگ بنفش حوضچه گردشگر را جذب می کند

وی رنگ بنفش حوضچه را موقعیت خاص دانست که برای گردشگر جذابیت ایجاد می کند.

عسگریان به دوری این منطقه از شهر اشاره کرد و گفت:امیدواریم در آینده و با معرفی بیشتر این جاذبه و افزایش تقاضا، شاهد حضور سرمایه گذاران برای احداث زیرساخت ها و افزایش گردشگران در این گلفشان باشیم.

به تاکید کارشناسان، می‌توان با برنامه‌ریزی مدون و بهره‌مندی از خواص درمانی گلفشان ها، گردشگران را به سمت این جاذبه ناشناخته و منحصر به فرد استان گلستان فراخواند.

دشت های شمال گلستان سرشار از ید است

یک دانش آموخته شیمی هم به  کاسپین خبر  گفت:با رویت رنگ بنفش حوضچه نفتلیجه، به راحتی می توان اثبات کرد که دشت های شمال و شمال غربی گلستان سرشار از کانی یُد است و با توجه به صادرات سالانه آن می تواند به ارزآورترین صنعت گلستان تبدیل شود.

محمدامین علیزاده افزود:یُد در آب دریا و شورابه های استحصالی از اعماق زمین با ترکیبات سدیم و پتاسیم وجود دارد و در آب های شور خروجی از چاه های نفت و نمک هم مشاهده می شود.

وی ادامه داد:این کانی به حالت جامد و بلورهای خاکستری و بنفش مایل به سیاه بوده و کمی جلا و درخشندگی فلزی دارد.

علیزاده تصریح کرد:این روزها رنگ بنفش حوضچه آبی گِلفشان نفتلیجه در حوالی گمیشان رویدادی طبیعی و منحصر به فرد دیگری از جلوه ید را پدیدار کرده است.

وی گفت:با توجه با سابقه وجود ترکیبات مواد محلول در آب خروجی این اثر طبیعی و رنگ و شکل ظاهری آن، به طور قطع آب خروجی دارای ید است که در معرض هوا و در فعل و انفعالات شیمیایی با آب به رنگ بنفش درآمده است.

علیرغم ارزش های تفریحی و تفرجی و درمانی گِلفشان های گلستان اما نبود سرمایه‌گذاری در حوزه اکوتوریسم سبب شده تا امکان بهره گیری کافی از این فرصت کم نظیر محقق نشود.

در حال حاضر بهره برداری از گلفشان های استان گلستان محدود به ساکنان بومی شده حال آن که می توان با ایجاد زیرساخت های لازم زمینه جذب گردشگر را هم فراهم کرد.

همچنین وجود شورابه های یُددار در گلستان ضرورت انجام طرح های اکتشافی و توسعه ای در حوزه این صنعت را نشان داده و انجام این امر به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8579



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96