اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ورود رسوبات به دریای خزر روند خشکی خلیج گرگان را تشدید می‌کند
رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی ایران گفت: آنچه در موضوع خلیج گرگان اهمیت دارد، میزان رسوبی است که وارد آن می‌شود و تجمع رسوب در این خلیج با نرخ رسوب‌گذاری ده‌ها برابری، سرعت خشک شدن آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش  کاسپین خبر  از گرگان، راضیه لک عصر امروز در نخستین همایش دوسالانه زمین‌شناسی سلسله جبال البرز و دریای خزر در استان گلستان اظهارداشت:پدیده تغییر اقلیم موضوعی جدی و جهانی است و پدیده‌های حدی از جمله خشکسالی‌های عمده، طوفان‌های شدید و  سیل  که سبب بحران در کشور می‌شوند را افزایش خواهد داد.

وی گفت:ابتدای امسال سیلاب وسیعی را در کشور تجربه کردیم که تاکنون سابقه نداشت اما از این پس این سیلاب‌ها تکرار خواهد شد.

رئیس پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی ایران ادامه داد:جامعه دانشگاهی برای بررسی این پدیده‌ها از جمله سیلاب‌های اخیر وارد میدان شده است که کمک می‌کند تا نقشه راهی برای مقابله با این بحران‌ها ایجاد شود.اگر از اساتید و متخصصان برای حل مشکلات و بحران‌ها استفاده شود اقدامات اثربخش‌تر خواهد بود.

وی گفت:در سیلاب، نقشه‌های پایه برای اینکه یک مدیر بتواند براساس آن تصمیم سریع‌تری بگیرد وجود ندارد.ما به سامانه اطلاعات مکان محور برای مخاطراتی که در کشور رخ می‌دهد، نیاز داریم.

لک خاطرنشان کرد:علوم زمین در موضوع مخاطرات کشور کمرنگ دیده شده است؛ در بحران‌های ملی مانند خشکی  خلیج گرگان ، سیلاب‌ها، زمین لرزه و زمین لغزش و غیره زمین‌شناسان باید در این موضوعات نظر دهند.

وی در ادامه سخنانش به وضعیت خلیج گرگان اشاره کرد و گفت:مشکل فعلی خلیج گرگان پایین آمدن سطح آب دریای خزر است، وقتی آب دریا بالا آمده خلیج هم پرآب شده و بالعکس هم اتفاق افتاده است.یکی از این راه‌ها این است که شانس بیاوریم سطح آب دریای خزر بالا بیاید تا روند خشکی خلیج را کاهش دهد.اما آنچه در موضوع خلیج گرگان اهمیت دارد، میزان رسوبی است که وارد آن می‌شود.

وی ادامه داد:تجمع رسوب در خلیج گرگان با نرخ رسوب‌گذاری ده ها برابر سرعت خشک شدن را افزایش می‌دهد.یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از خشک شدن خلیج باید ایجاد تله‌گیرها برای جلوگیری از ورود رسوبات باشد./تسنیم


http://www.caspiankhabar.com/8651



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96