اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



معاون سلامت دامپزشکی گلستان بیان کرد

شروع واکسیناسیون دام های سبک و سنگین عشایر گلستان
معاون سلامت دامپزشکی گلستان گفت: واکسیناسیون دام‌های سنگین و سبک عشایر کوچ رو علیه بیماری تب برفکی در گلستان آغاز شد.

به گزارش  کاسپین خبر ،  محسن عبدالوند اظهارکرد: واکسیناسیون   دام ‌های سنگین و سبک عشایر کوچ رو علیه بیماری تب برفکی در گلستان آغاز شد.

وی افزود:این واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی انجام می‌شود.

عبدالوند ادامه داد:برای افزایش سطح ایمنی دام‌های عشایر مستقر در مراتع گلستان، که بیشتر از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان به گلستان کوچ می‌کنند طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی با واکسن تولید داخل شروع شده است.

وی افزود:این طرح را گروه‌های  دامپزشکی  شهرستان‌های  مراوه تپه ،  گنبد کاووس و  کلاله  انجام می‌دهند.

عبدالوند با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۶۰۰ هزار راس دام سبک عشایری بین ۶ تا هفت هفت ماه در گلستان اسکان دارند گفت:رعایت نکردن قرنطیه دام‌های بیمار و انجام ندادن واکسیناسیون، می‌تواند از عوامل انتقال بیماری‌ها از یک مکان به مکان دیگر باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یک مخاطره جدی برای صنعت دامداری است گفت:کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید در نقل و انتقال دام، قرنطینه کردن دام‌های مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و جلوگیری از ورود دام قاچاق است.

وی اضاافه کرد:بیماری تب برفکی یکی از مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو، گوسفند و بز می‌شود و مهم ترین تهدید برای تجارت دام و فرآورده‌های دامی است.

گفتنی است این بیماری با علائم تاول در دهان، پا و پستان، ریزش بزاق، لنگش، افت شدید تولید و تلفات در بره‌ها و بزغاله‌ها تظاهر می‌کند./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8941



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96