اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



فصل جدال حرف و عمل

یکرنگی مردم وقول‌های رنگین کاندیداها/وعده معیار رفتن به مجلس نیست
بررسی وعده‌های انتخاباتی نمایندگان فعلی گلستان در مجلس نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها شعار و وعده‌هایی دادند که خارج از توان قانونی آن‌ها بوده و بسیاری از آن‌ها هم تاکنون محقق نشده است.

 کاسپین خبر :رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۶ در خصوص وعده‌های غیرعملی در  انتخابات  فرمودند:«آقایان و خانم‌های نماینده، وظیفه نماینده این نیست که وعده عمرانی و فلان پروژه و فلان کار را در منطقه انتخابیه خود به مردم بدهد، خانه ملت محل قانونگذاری است و با وعده اجرایی در حیطه اختیارات دولت، تفاوت دارد».

با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره  مجلس شورای اسلامی ، وعده و وعیدهای انتخاباتی هم سیری صعودی گرفته و مسائل  اقتصادی  و بهبود وضعیت معیشتی مردم در رأس این هرم قرار دارد؛ کمپین‌های انتخاباتی کاندیداهای مختلف با هدف متقاعدکردن افراد حوزه انتخابیه در قالب وعده‌های انتخاباتی دست به کار شده و گاه وعده‌هایی مطابق با برنامه‌های مدون و استاندارد و گاه وعده‌هایی خارج از توان مطرح می‌کنند.

حدود دو هفته به برگزاری انتخابات مجلس زمان باقی مانده است و نامزدها باید توجه کنند که در تبلیغات از جاده قانون، اخلاق و انصاف خارج نشوند؛ در ادوار قبل شاهد این بودیم که تعدادی از نامزدها با هدف جذب آرا به هر قیمت، حیطه تبلیغی را به موج سواری احساسات تبدیل کرده و با وعده‌های رنگین و غیرعملی به اعتماد عمومی و انتخاب آگاهانه لطمه می‌زدند.

دادن وعده‌های بی‌اساس مردم را دلسرد می‌کند

یک کارشناس علوم سیاسی در خصوص وعده‌های انتخاباتی به  کاسپین خبر  گفت:دادن وعده‌های بی‌اساس از سوی نامزدهای انتخاباتی مردم را نسبت به حضور در این فرایند ملی دلسرد می‌کند.

علی بهنژاد افزود:طیف بزرگی از جامعه ایران مطلع و اهل نقد و نظر هستند و نسبت به وظایف نمایندگان مجلس، موضوع‌های روز و نیازها و خواسته‌های خرد و کلان به خوبی مطلع هستند.

وی بیان کرد:بسیاری از وعده‌های نامزدهای انتخاباتی به قدری از واقعیت اختیارات نمایندگان مجلس فاصله دارد که گویی این نامزد از کره دیگری برای حل مشکلات به ایران و استان آمده و در برخی موارد جایگاه مجلس را به عنوان یکی از ستون‌های اصلی نظام، تا حد یک پارلمان محلی پایین می‌آورند.

بهنژاد ادامه داد:مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی شامل قانونگذاری و نظارت بر نهادها و دستگاه‌های اجرایی را عهده‌دار است و نامزدهای انتخاباتی باید شعارها و برنامه‌هایی را که هم راستا با این تکالیف باشد، برگزینند.

وی اظهارکرد:نامزدهای انتخابات از دادن وعده‌هایی که مربوط به دستگاه‌های اجرایی است به شدت پرهیز کنند، در غیر این صورت ممکن است چهره دولت هم در اذهان مردم مخدوش شود.

بهنژاد اضافه کرد:برخی از نامزدها به جای ارائه برنامه مدون و قابل اجرا، با وعده‌های از قبیل تکمیل پروژه‌های عمرانی و ایجاد اشتغال که از وظایف قوه مجریه است اقدام به رقابت با دیگر نامزدها می‌کنند که این مهم به هیچ عنوان در خور شخصیت افرادی که در آینده می‌خواهند وظیفه قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت را داشته باشند، نیست.

نامزدها وعده‌های متناسب با جایگاه شغلی خود بدهند

رئیس ستاد انتخابات  گلستان  هم در این خصوص به  کاسپین خبر  گفت:نامزدهای نمایندگی مجلس دقت کنند که در زمان آغاز تبلیغات شعارهایی ندهند که متناسب با جایگاه شغلی آن‌ها نیست.

 عبدالرضا چراغعلی  افزود:برخی افراد در زمان تبلیغات به مردم وعده‌های انجام نشدنی می‌دهند که اغلب در حیطه کاری آن‌ها نبوده به عنوان مثال در زمینه جابجایی مدیران دستگاه‌های دولتی و یا عوض کردن فرمانداران، بخشداران و دهیاران قول‌هایی می‌دهند که اساساً این موارد در حیطه کاری یک نماینده نیست.

وعده‌های انتخاباتی نمایندگان گلستان

بررسی وعده‌های انتخاباتی نمایندگان گلستان هم نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در مدت چهار سال، محقق نشده است.

یکی از نمایندگانی که در دوره فعلی توانست از رقیبان خود پیشی گرفته و صاحب صندلی سبز بهارستان شود، اسدالله قره خانی نماینده علی آبادکتول بود.

از جمله وعده‌های وی احداث پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، احداث بیمارستان جامع سرطان، شیمی درمانی و جراحی، استخراج نفت و گاز از صوفیکم و قزل‌تپه، سرمایه‌گذاری اسپانیایی‌ها در کبودوال و تحول در گردشگری و اقتصاد شهرستان علی آبادکتول بود که سرنوشت آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دادن وعده‌های بی اساس، مردم را نسبت به حضور در انتخابات دلسرد می‌کندنماینده حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان هم وعده‌های محقق نشده بسیار دارد.رامین نورقلی پور از تشکیل کارگروه پیگیری و اجرای برنامه ملی آمایش سرزمینی خبر داده بود که هنوز این امر به سرانجام نرسیده است.

استفاده از ظرفیت جزیره آشوراده از دیگر شعارهای نورقلی پور بود که علیرغم این‌که کلنگ زنی شده اما به کندی پیش می‌رود.

از دیگر وعده‌های وی اجرای طرح علاج بخشی و احیای خلیج گرگان بود که این امر هم بی نتیجه مانده است.

استفاده از ظرفیت گردشگری و تفرجگاهی سواحل شرقی دریای خزر، تسریع در طرح زهکشی اراضی اولویت دار، اجرای جاده چهار بانده کردکوی به بندرترکمن و بندرترکمن به گمیشان و کردکوی و طرح توسعه پرورش میگو در شمال شهر گمیش تپه از دیگر وعده‌های نیمه تمام نورقلی پور است.

دست خالی مردم گرگان از وعده‌های نمایندگان

هر چند از دو نماینده کنونی حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا صرفاً یک نماینده سودای حضور مجدد در بهارستان را دارد اما عمده وعده‌های مطروحه از سوی این دو نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی شباهت زیادی به هم داشت.

ایجاد مجتمع پتروشیمی گلستان که کار اجرایی آن از سنوات قبل آغاز اما به دلایل مختلف از جمله مشکل زیست محیطی با کندی در اجرا روبرو بود به عنوان یکی از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای استان مد نظر این نمایندگان بود و وعده پیگیری جدی‌تر در محور اصلی سخنان این دو نماینده بود که تنها بخش‌هایی از آن به واقعیت نزدیک شده است.

فراهم کردن زیرساخت‌های نفت و گاز در گلستان با جذب سرمایه‌گذار و شتاب دادن به طرح‌های اکتشاف نفتی و پیگیری برای تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری از دیگر اولویت‌های کاری این افراد در صورت ورود به مجلس بود که همچنان ابتر مانده است.

از دیگر اشتراکات وعده‌های نمایندگان گرگان و آق قلا اذعان رفع بیکاری و توجه به مسائل گردشگری بود که با گذشت چهار سال اتفاقی خاصی در این حوزه هم به چشم نمی‌خورد.

استفاده از ظرفیت زائران حرم امام رضا(ع)برای تولید شغل و کسب درآمد جوانان منطقه در زمره وعده‌های نمایندگان گلستان قرار داشت که با وجود آمار بالای عبور مسافران، به دلیل بی‌توجهی به فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب همچنان گرگان در رؤیای تبدیل شدن به مقصد گردشگری است.

پیگیری تأمین آب شرب گرگان از محل احداث سد در منطقه شصت کلاته گرگان، تکمیل کمربندی شهر گرگان، چهار بانده کردن مسیر آق قلا به سوی بندرترکمن و اینچه برون، تکمیل ورزشگاه ۶ هزار نفری شهر گرگان، پیگیری جهت احداث تله کابین در گرگان، پیگیری برای ورود شرکت‌های سرمایه گذاری کلان کشور به منطقه گرگان و آق قلا، تأسیس شرکت‌های تولیدی وابسته به صنایع مادر کشور در مرکز استان، توسعه شهرک‌های صنعتی آق قلا و تخشی محله گرگان، ساخت و احداث مراکز بیمارستانی جدید ۴۰۰ تختخوابی در گرگان و آق قلا و بهره‌مندی از توان سرمایه گذاران خصوصی برای رفع معضلات مدیریت شهری گرگان مانند ترافیک از دیگر وعده‌های نمایندگان فعلی حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا بود که تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه‌ها هم روی نداده است.

به یقین تصاحب کرسی مجلس شورای اسلامی با توسل به وعده‌های غیرممکن و خارج از حیطه وظایف، تضییع حقوق سیاسی دیگران و خیانت به مردم و سرنوشت آن‌ها تلقی می‌شود.

باید پذیرفت انتخابات نوعی تمرین اخلاق و سیاست‌ورزی است و نامزدهای فعلی نباید راه نمایندگانی کنونی را رفته و باید قول و شعارهایی بدهند که توان اجرای آن را داشته باشند.

شیوه‌های تبلیغی تخریبی و یا مبتنی بر احساس مردم، شایسته نمایندگان مردم در بهارستان نیست و نامزدها نباید وعده‌هایی بدهند که با اختیارات واقعی خانه ملت فرسنگ‌ها فاصله دارد./مهر


http://www.caspiankhabar.com/8988



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96