اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



تکمیل کارخانه نوآوری گرگان تا پایان امسال / زمینی برای احداث پارک علم و فناوری نداریم
رئیس پارک علم و فناوری گلستان گفت: فاز نخست کارخانه نوآوری گرگان با ۵ میلیارد تومان تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم از گرگان، مهدی غفاری عصر امروز در نشست با مجمع نمایندگان منتخب  استان  در مجلس یازدهم با تأکید بر تغییر نگاه مسئولان به پارک علم و فناوری اظهارداشت:باید زمینه حمایت از استارتاپ‌ها در استان فراهم شود تا بتوانند تولید ثروت کنند.الان شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تصور می‌کنند دولت باید برای آنها شغل ایجاد کند در حالیکه استارتاپ‌ها می‌توانند شغل و ثروت تولید کنند.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان سال 91 ایجاد شده است، گفت:تا کنون 337 واحد پذیرش شده و 137 شرکت و مرکز رشد در پارک مستقر هستند که اغلب آنها فقط روی کاغذ وجود دارند.22 مرکز رشد در دانشگاه‌ها و 5 مرکز نیز در پارک وجود دارد ضمن اینکه 35 شرکت دانش‌بنیان نیز در استان فعالیت دارند.

رئیس پارک علم و فناوری استان بیان داشت:از نظر تعداد استارتاپ‌های موفق جایگاه خوبی در کشور نداریم اما در زمینه تعداد فعالان استارتاپی جزو استان‌های پیشرو هستیم.براساس آمار کافه بازار گلستان از نظر تعداد کسانی که برای استارتاپ‌های سراسر کشور کار می‌کنند، رتبه چهارم کشور است.

وی اضافه کرد:این بدان معناست که برنامه نویس و استارتاپ کار در استان داریم اما بستر برای فعالیت آنان فراهم نشده است.

غفاری گفت:در حوزه دارو و گیاهان دارویی و تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش‌بنیان قابلی داریم که حتی صادرات دارند.

وی با اشاره به کمبود فضای کالبدی برای فعالیت پارک در استان افزود:43 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که 642 هزار مترمربع فضای کالبدی دارند و 462 هزار مترمربع نیز از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است.با احتساب سرانه جمعیت در استان باید بیش از 14 هزار و 600 مترمربع فضای کالبدی داشته باشیم اما اکنون فقط یکهزار و 600 مترمربع فضا داریم.

رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به صفر شدن ردیف اعتباری ساختمان پارک به علت نداشتن زمین گفت:سه سال قبل وزارت علوم برای استان‌هایی که ساختمان‌مناسبی برای پارک نداشتند از جمله گلستان، ردیف اعتباری گرفت.در سال‌های اول و دوم 1.5 میلیاردتومان ردیف اعتباری برای این پروژه اختصاص داده شد اما چون زمینی برای احداث ساختمان نداشتیم این اعتبار جذب نشد و ضمن اینکه در سال سوم اعتبار این پروژه را صفر کردند.تلاش زیادی کردیم تا دوباره برای امسال 2.5 میلیاردتومان برای این پروژه در نظر گرفته شد اما هنوز زمینی برای این احداث ساختمان پارک نداریم.

وی درباره محدودیت بودجه‌ای پارک علم و فناوری استان گفت:مجموع بودجه پارک در استان سالانه 3 میلیارد تومان است در حالیکه میانگین بودجه پارک‌ها در کشور حدود 10 میلیارد تومان است.

غفاری با اشاره به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان بیان داشت:صندوق نوآوری و شکوفایی سالانه 3 هزار میلیارد تومان پول برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها دارد.سال گذشته 900 میلیاردتومان به صندوق‌های پژوهش و فناوری استان‌ها پرداخت شد در حالیکه به علت نداشتن صندوق، حتی یک ریال هم به استان اختصاص پیدا نکرد.

وی راه‌اندازی مراکز نوآوری را در سایر شهرها از دیگر فعالیت‌های پارک برشمرد و گفت:در گرگان احداث این کارخانه با 5 میلیارد تومان آغاز شده و فاز نخست آن امسال به بهره برداری می‌رسد.تکمیل این طرح 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.برای مرکز نوآوری گنبدکاووس نیز 3 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.قرار است در صورت تأمین زمین مراکز نوآوری در شهرهای بندرترکمن، علی‌آبادکتول و آزادشهر ساخته شود.


http://www.caspiankhabar.com/90649



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96