اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



گلستانی‌ها مراقب شیوع بیماری تب کریمه کنگو باشند
مدیرکل دامپزشکی گلستان درخصوص احتمال شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان با توجه به شروع فصل گرم و افزایش فعالیت کنه‌ها هشدار دارد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایسنا،غلامرضا محرابی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع  بیماری  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر می‌شود لذا  دام داران و افراد مرتبط با نگهداری و کشتار دام باید با دقت و حساسیت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود:دامداران از نقل و انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز  دامپزشکی  خودداری و با استفاده از سموم مناسب، دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به‌طور مستمر سم‌پاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود روی بدن دام‌ها بپرهیزند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان بیان کرد:افراد هنگام خرد کردن  گوشت  از دستکش استفاده کنند زیرا تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده دام می‌تواند برای انسان بیماری‌زا باشد.

محرابی ضمن اینکه از شهروندان خواست گوشت‌های بدون برچسب و مهر دامپزشکی را نخرند، گفت:پیش از مصرف گوشت قرمز باید دست‌کم ۲۴ ساعت گوشت را در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد:شاغلان در کشتارگاه‌های دام در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در هنگام کشتار و یا بروز علائم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سردرد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.عامل بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو، ویروسی از خانواده بونیاویریده، جنس نایروویروس است که تحت عنوان ویروس‌های بَندپابُرد شناخته می‌شود و شایع‌ترین ناقل آن کنه‌ای به نام هیالوما است.

در حال حاضر واکسن معتبر و تائید شده‌ای برای این بیماری شناسایی نشده است.


http://www.caspiankhabar.com/90712



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96