اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



نان آوری ناایمن از خیابان

بارفروشی چالش جاده های گلستان/ ساماندهی عزم همگانی می خواهد
همه ساله، فصل برداشت محصولات باغی و زراعی در گلستان شاهد پهن شدن بساط دستفروشان و وانت بارها در معابر درون و برون شهری هستیم لذا باید ساماندهی این افراد در دستورکار مسئولان باشد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر؛ در فواصل کوتاه کنار هم بساط کرده و محصولات مختلف همچون میوه های نوبرانه و فصلی و حتی پوشاک عرضه می کنند.

یکی برای خود دکه ای زده و دیگری با کامیون و وانت مشغول فروش اجناس خود است.خودروهای فراوانی هم برای خرید محصولاتشان یا سرعتشان را کم کرده و یا متوقف شده اند و همین امر سبب مسدود شدن خیابان و ترافیک شده است.

« دستفروشی »؛ معضل این روز شهرها، علاوه در داخل معابر درون شهری در جاده های برون شهری هم دیده می شود، وانت بارها و خودروهایی که علاوه بر این‌که عامل افزایش ترافیک هستند، پیامدهایی همچون به هم ریختگی سیما و منظر شهری و آسیب‌های اجتماعی را هم به دنبال دارند.

این پدیده مانند دیگر شهرهای کشور گریبان گیر گلستان و گرگان هم شده و افراد به دلیل جبر  اقتصادی  به فعالیت‌هایی روی می‌آورند که مورد پسند آن‌ها و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، نیست.

مشاغل کاذبی شامل خرده‌فروشی، دست‌فروشی، وانت‌بارهایی که اقدام به فروش محصولات می‌کند و غیره با پارادوکس جدی روبرو هستند؛ تقابل این گروه، با کسبه دارای مجوز، تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد.

قیمت مناسب اجناس و در دسترس بودن، از جمله عوامل استقبال از این گروه ها عنوان می شود، مردم بیان می کنند که قیمت اجناس ارائه شده با بودجه و درآمد مردم همخوانی بیشتری دارد.

البته نشستن پای درد و دل دستفروشان هم نشان می‌دهد که اکثر آن‌ها برای تأمین مایحتاج خانواده خود تلاش می‌کنند اما باید فکری کرد تا علاوه بر اینکه مشکلی برای شهروندان پیش نیاید این قشر هم آسیبی نبینند.

گلستان استان  کشاورزی  است و همه فصول معمولاً با پدیده دستفروشی روبرو است لذا باید چاره ای اندیشید تا معضلات این بخش کاهش یابد.

اعمال قانون وانت بارهای حاشیه جاده

رئیس پلیس راه گلستان، در خصوص برخورد با وانت بارهای حاشیه جاده گفت:برخورد و اعمال قانون با دستفروشان و کامیونت های حاشیه راه ها در حال انجام است.

سرهنگ علی عبدی افزود:در درجه اول به وانت بارها تذکر داده شده و اگر تخطی کردند، جریمه خواهند شد.

وی مبلغ جریمه را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت:در صورت رعایت نکردن قانون، خودرو هم به پارکینگ منتقل می شود.

 شهرداری  جابجایی میدان بار را پیگیری کند

سرپرست  پلیس راهور  گلستان گفت:با دستفروشان حاشیه راه ها و وانت بارها در معابر و میادین شهری به شدت برخورد می شود.

سرهنگ عباس مهاجر بسطامی افزود:گلستان استان کشاورزی است و برخی به عرضه مستقیم محصول خود با وانت و گاری و غیره روی آورده لذا مشکلات زیادی همه ساله در این بخش داریم.

وی در خصوص جابجایی میدان بار و ترمینال گرگان که همه ساله سبب ترافیک در این مناطق می شوند، بیان کرد:این امر باید توسط شهرداری پیگیری شده و این مراکز به اماکنی منتقل شود که برای شهر مشکل ساز نشود.

مهاجر بسطامی با بیان اینکه این موارد همه ساله به شهرداری گرگان منتقل می شود، گفت:مأموران راهور تذکرات لازم را به وانت بارها و دستفروشان حاشیه خیابان ها می دهند و در صورت تکرار برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

جمع آوری وانت بارها کار دسته جمعی می طلبد

جریمه ۴۵ هزارتومانی و انتقال خودرو به پارکینگ توسط پلیس در حال انجام استمعاون  راهداری  اداره کل راهداری و حمل و نقل گلستان گفت:طرح جمع آوری وانت بارها در معابر برون شهری به عهده وزارت راه نهاده شده اما بیان شده که اجرای آن با همکاری انتظامی، دادستانی و بقیه ارگان ها باشد.

غلامرضا بیکی افزود:یک پیمانکار برای جمع آوری دستفروشان حاشیه جاده های استان گرفته شده اما آنها توان جمع آوری دستفروشان را ندارند، آنها اخطارهای لازم را داده و خودروها را جمع آوری می کنند اما این افراد دوباره به محل برمی گردند.

وی اضافه کرد:برخی از استان ها جریمه های سنگینی برای خودروهایی که دستفروشی کرده و یا نخاله می ریزند در نظر می گیرند و اینها احکامی است که باید در استان هم به راهداری داده شود تا آنها را اجرا کنیم.

بیکی با بیان اینکه از زمان اجرای طرح تاکنون وضعیت بهتر شده است، تأکید کرد که باید حوزه اختیارات راهداری مشخص شود تا برخورد کامل تری صورت گیرد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان توضیح داد که به عنوان مثال طبق ماده ۱۴ قانون راه، کارت هوشمند تریلی و کامیون هایی که در حاشیه راه مبادرت به فروش کالا می کنند را باطل می کنیم و این امر باعث شده که دیگر کامیونی در این محور نسبت به فروش محصول اقدام نکند.

وی بیان کرد:راهداری قدرت جمع آوری وانت بارها را ندارد و فقط می تواند اخطار دهد و عملاً کار نیروی انتظامی است که با حکم قضایی آنها را اعمال قانون کند.

بیکی اضافه کرد:پاکسازی حریم راه ها یک کار گروهی است و کار یک شخص و ارگان و کار یک مجموعه به تنهایی نیست بلکه نیازمند همکاری بین دستگاهی و حکم دادستانی است.

حفظ انضباط شهری

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری گرگان گفت:طی هفته گذشته در یک طرح مشترک با همکاری راهور در بلوار هیرکان سه مغازه را اعمال قانون کرده و دو ماشین به پارکینگ منتقل شد.همچنین تجهیزات و اتاقک هایی که در معابر کشف شده بود، برش داده شده و همه تابلوها و ضایعات جمع آوری شد.

موسی الرضا صفری افزود:برای وانت بارها هم در بلوار هیرکان ایستگاه موقت ایجاد شده و این امر تا حدودی مشکلات را کمتر کرده است.

وی اضافه کرد:می توان با همکاری پلیس راهور در دیگر نقاط شهر هم ورود یافته تا معابر را از دستفروشانی که خیابان ها را تصرف کردند، آزاد کنیم.

صفری بیان کرد:در دهه های اخیر به دلیل نبود شغل، افراد زیادی از طریق دستفروشی امرار معاش می کنند که این امر مشکلات شهرداری ها را افزایش داده بنابراین ما باید علاوه بر حفظ انضباط شهری سعی کنیم تا این افراد هم در تأمین معاش خود دچار مشکل نشوند.

وی افزود:نیروهای سد معبر شهرداری در مناطق مختلف به این افراد روزانه تذکر شفاهی و کتبی داده و گاهاً بار آنها را هم جمع آوری می کنند.

فعالیت بازارهای هفتگی

صفری با بیان اینکه دستفروشان، مجرم نیستند و باید آنها را مدیریت کنیم، گفت:قبل از عید اماکنی را برای ساماندهی دستفروشان اختصاص دادیم اما به دلیل کرونا بازارهای هفتگی تعطیل شد و این امر سبب هجوم چند برابری آنها به شهرها شده است.

وی عنوان کرد:هم اکنون بازارهای هفتگی با ظرفیت ۵۰ درصد بازگشایی شده و این امر کار ساماندهی را راحت تر می کند.

صفری در خصوص جابجایی میدان بار گرگان هم گفت:جابجایی میدان بار، کار استانی بوده و از توان شهرداری خارج است؛ با گسترش زندگی شهرنشینی، کمربندی داخل شهر آمده و به دلیل اینکه روزانه در این مکان محصول جابجا می شود، خودروها سبب ترافیک می شوند.

وی تأکید کرد:با این وجود، هنوز ضرورت تغییر این مکان احساس نشده و اگر این ضرورت ایجاد شود، سازمان صمت گلستان و شهرستان این امر را پیگیری می کنند.

با توجه به معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی شهروندان، کسی نمی‌خواهد افرادی که در حال کسب درآمد از راه دستفروشی هستند را بیکار کند اما به دلیل افزایش ترافیک شهر و سلب آرامش شهروندان و جلوه نازیبایی که این کار به شهر و خیابان‌های ما می‌دهد و مهم تر از همه رعایت پروتکل های بهداشتی نباید این افراد را به حال خود رها کرد بلکه باید هر چه زودتر برای ساماندهی آن تدبیری اندیشید.


http://www.caspiankhabar.com/90741



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96