اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



تراژدی تکراری فصل گرما

شیرجه مرگ در آبگیرهای گلستان/ آب‌تنی تابستانه جان می‌گیرد
همه ساله با شروع فصل گرما، شاهد افزایش حوادث غرق شدگی در آب بندان ها، سدها و کانال های آبی گلستان هستیم لذا باید مسئولان امر برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی جدی تر عمل کنند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر؛ با توجه به گرم شدن هوا و از بین رفتن بسیاری از محدودیت‌هایی که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا وجود داشت، میل به  شنا  در آب‌های روباز گلستان افزایش یافته و در چند هفته اخیر شاهد حضور تعداد زیادی از مردم و گردشگران در کنار رودخانه‌ها و سدها هستیم.

آب‌های روباز شامل رودخانه‌ها، کانال‌ها، استخرهای کشاورزی و باغ‌ها و سدها بوده و این مناطق به رغم زیبایی و آرامش ظاهری، برای افراد ناآشنا به فن شنا که برای فرار از گرمای تابستان تن به آب می‌زنند، خطرناک است.

غرق شدن دو کودک در آب بندان دلند؛ غرق شدن دو نفر در رودخانه همت آباد در شرق گلستان و جان باختن نوجوان گنبدی در سد دانشمند از جمله این خبرهای ناخوش در روزهای گذشته است که باید از آن درس گرفت.

گلستان دارای دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه، ۱۴ سد بزرگ، صدها کیلومتر کانال کشاورزی و بیش از ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که در کنار همه جاذبه‌های گردشگری و اقتصادی که برای استان دارد، بستری خطرناک برای خلق یک تراژدی است.

افزایش حوادث  غرق شدگی  در سال ۹۸

رئیس  پزشکی قانونی  گلستان در خصوص تعداد غرق شدگان در فضاهای آبی گلستان گفت:در دو ماهه اول ۹۹ دو مورد غرق شدگی(یک مرد و یک زن)اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این رقم در دو ماهه ابتدای سال گذشته، هشت مورد بوده، روند کاهشی میزان غرق شدگی را شاهد هستیم.

حسین زارعی افزود:در سال ۹۸، در مجموع ۱۹ مورد غرق شدگی ارجاعی به پزشکی قانونی داشتیم که همه آنها مرد بودند و نسبت به سال ۹۷ که پنج حادثه غرق شدگی(چهار مردم و یک زن)روی داد، افزایش قابل ملاحظه‌ای را شاهد بودیم.

میانگین سنی افراد غرق شده در سال جاری نشان می‌دهد که خانواده‌ها باید مراقب کودکان خود باشندوی با بیان اینکه غرق شدگی یکی از علل مرگ و میر قابل پیشگیری است، گفت:با انجام اقداماتی مانند حصارکشی استخرها، داشتن همراه هنگام شنا و غیره می‌توان غرق شدگی هنگام شنا کردن را کاهش داد.

اما در حالی که پزشکی قانونی استان تعداد غرق شدگان گلستان در سال ۹۸ را ۱۸ نفر اعلام کرد، نوید مازندرانی، سخنگوی مرکز فوریت‌های علوم پزشکی استان گلستان گفت که تعداد افراد جان باخته در فضاهای آبی گلستان در سال گذشته، ۴۳ نفر بوده است.

این اختلاف آمار می‌تواند به دلیل عدم ارجاع برخی از اجساد به پزشکی قانونی باشد.

بدون مهارت تن به آب نزنید

مجتبی جهانشاهی از ناجیان غریق سواحل  بندرگز  گفت:شناکردن در سدها برای شناگران ماهر، زبده و حرفه‌ای هم خطرناک است و بیم ایست قلبی، گرفتگی عضلات، تشنج، افت فشار و افت قند خون در آنها وجود دارد.

وی به افراد هشدار داد وقتی شناگری را در حال غرق شدگی مشاهده کردند به منظور نجات وی وارد آب نشوند بلکه از وسایل و تجهیزاتی چون تیوپ، طناب و چوب استفاده کنند زیرا در غیر این صورت ممکن است خود هم گرفتار شوند.

این ساحل نشین بندرگزی گفت:افراد برای شناکردن در دریا هم باید به هشدارهای ناجیان غریق توجه کرده و به هیچ وجه در جریان عمود بر ساحل شنا نکنند.

وی تاکید کرد:دریا، رودخانه و یا دریاچه سد محل مناسبی برای آموزش شنا نیست و باید آموزش را در کلاس‌های آموزشی و تحت نظر مربی شنا در استخر فرا گرفت.

جهانشاهی گفت:آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.

وی با بیان اینکه اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، افزود:شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و همچنین شکستگی گردن را به دنبال دارد.

تأسیسات آبی محل شنا نیست

چندی پیش هم آب منطقه‌ای گلستان نسبت به شنا کردن در سدها و آب بندان ها هشدار داد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت:همه ساله با آغاز فصل گرما به ویژه در روزهای پایانی هفته و روزهای تعطیل، برخی از جوانان و نوجوانان، بدون توجه به علائم هشداردهنده و اطلاعیه‌های مکرر، در دریاچه‌ها و مخازن سدها و کانال‌های آبیاری و زهکشی، شنا می‌کنند که این سهل‌انگاری و بی‌توجهی، گاهاً ضایعات جانی به همراه می‌آورد.

شعبان رسولی بیان کرد:هم استانی‌ها و افراد ساکن و حاضر در حاشیه تأسیسات آبی برای حفظ سلامت خود و خانواده‌های خود به تابلوهای هشداردهنده ممنوعیت شنا توجه جدی داشته باشند.

وی اضافه کرد که این تأسیسات صرفاً برای آبرسانی طراحی و احداث شده و به هیچ وجه برای شناکردن مناسب نیست.

نظارت خانواده‌ها افزایش یابد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت:استان گلستان با بیش از ۱۰۰ نقطه تفرجگاهی و قریب به ۱۰۰ کیلومتر ساحل یکی از حادثه خیزترین مناطق کشور است.

 عبدالرضا چراغعلی  افزود:با وجود آب بندان متعدد، کانال‌های آب و رودخانه‌های فراوان در گلستان امکان حضور و نظارت در همه مسیرها برای مسئولان فراهم نیست.

وی بیان کرد:بنابراین همراهی مردم و اطلاع از دستورالعمل‌ها و رعایت نکات ایمنی بسیار ضروری است.

چراغعلی با اشاره به حادثه غرق شدن دو کودک در گلستان طی روزهای گذشته، ادامه داد:حوادث تلخی را در روزهای اخیر شاهد بودیم که در مناطق غیرنظارتی اتفاق افتاده است.

وی توضیح داد که ساحل و اماکن تفرجگاهی در اختیار بخش خصوصی و دولتی از جمله مناطق نظارتی استان بوده لذا مردم از شناکردن در فضاهایی که غریق نجات ندارد، پرهیز کنند.

چراغعلی گفت:میانگین سن  فوت ی‌های اخیر نشان می‌دهد که خانواده‌ها باید نظارت‌های خود را بیشتر کنند.

خنکای حضور در جوار رودخانه‌ها، سدها و آب بندان ها در این روزهای گرم برای مردم لذت بخش است اما خانواده‌ها باید با مراقبت از کودکان خود، نگذارند این شور و اشتیاق، خاطره تلخی را برای آنها رقم بزند.

در این بین نقش دستگاه‌های متولی در نصب علائم هشداردهنده و حفاظ‌ها و فرهنگی سازی در این مورد ضروری است.

یقیناً با اتخاذ راهبردی ایمن و اصولی می‌توان ضمن بهره مندی از پتانسیل خدادادی در حوزه منابع آبی، مقدمات اجرای طرح‌های گردشگری و حتی سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت را مهیا ساخت.


http://www.caspiankhabar.com/90827



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96