اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ابعاد جدید از نشانه‌های ابتلا به کرونا‌ / ‌بسیاری از مبتلایان به کووید ۱۹ ‌علائم گوارشی دارند
کرونا این روزها چهره دیگری از خود را بروز داده است، با اینکه در روزها و یکی دو ماه اول بیماران با علایمی مانند تنگی نفس مراجعه می‌کردند حالا اما بسیاری از مبتلایان علایم گوارشی دارند.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، چند ماهی است که ویروس  کرونا  مردم را به شدت درگیر کرده است.این  بیماری  هزارچهره در حال حاضر  درمانی  ندارد و بهترین راه مقابله پیشگیری از ابتلا به آن است.

در اسفندماه که این بیماری برای نخستین بار در کشور و به تبع آن در  استان  گلستان مشاهده شد، بیماران با علایمی شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا و تنگی نفس به پزشکان مراجعه می‌کردند اما در یکی دو ماه اخیر رفتار این ویروس تغییر کرده و بیشتر بیماران علایم گوارشی دارند.

همچنین در ابتدای همه‌گیری این بیماری بیشتر مبتلایان دارای میانگین سنی بالایی بودند و کودکان کمتر در معرض این بیماری قرار می‌گرفتند اما اکنون میانگین مبتلایان به کرونا بین 35 تا 50 سال بوده و کودکان از نوزاد چند روزه و چندماهه گرفته تا کودکان 12 و 13 ساله نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر بابک پیوندی، فوق‌تخصص ریه و عضو هیئت علمی  دانشگاه علوم پزشکی  گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان با بیان اینکه کرونا عوارض ریوی حاد و مزمن دارد، اظهار داشت:عوارض ریوی حاد، تب، سرفه، خلط، بدن درد و تنگی نفس تا عوارض گوارشی بوده و در سنین پایین‌تر عوارض گوارشی بیشتر است.

وی افزود:عوارض ریوی مزمن پس از عوارض حاد رخ می‌دهد که از مشکلات ریه تا عوارض تحریکی مانند خارش گلو و سرفه است و روی این بیماران درمان‌های ضد آلرژی و ضد آسم انجام می‌دهیم که پروسه درمانی دو هفته‌ای دارند.

پیوندی با بیان اینکه حساسیت‌های تنفسی با کرونا تشدید می‌شود، بیان داشت:ریه پاک افرادی که دچار حساسیت می‌شوند نسبت به خیلی چیزها واکنش نشان می‌دهند، عوارض ریوی مزمن چالش برانگیز است و درمان آن سخت و نیاز به پیگیری منظم بیمار دارد و باید به صورت هفتگی و ماهانه تحت نظر پزشک باشند.

وی ادامه داد:ویروس کرونا به شکل‌های مختلف مانند درگیری قلبی، عصبی و گوارشی عمل می‌کند، بسیاری از بیماران کرونایی عوارض ریوی نداشتند و با علائم شبیه آنفلوانزا و سرماخوردگی مراجعه کردند و از تنگی نفس، سرفه و خلط شکایت نداشتند.

فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه درمان آلرژی و آسم می‌تواند به بیماران کرونایی کمک کند، گفت:در افرادی که بیماری‌های تنفسی و عوارض ریوی مزمن دارند شدت درگیری بیشتر می‌شود و بیماران دارای آسم، دیابت، فشار خون و مشکلات قلبی باید بیشتر رعایت کنند و در صورت مصرف سیگار آن را ترک کنند.

پیوندی خاطرنشان کرد:بیماران مزمن ریوی باید تحت نظر منظم و مداوم باشند، این بیماران اگر به مرحله انتهایی نرسیده باشند با برنامه‌ریزی منظم درمانی و توصیه‌هایی مانند بازتوانی و توانبخشی وضعیت ریوی آنها بهتر می‌شود و با مراجعه منظم و استفاده از دارو و ترک سیگار بهتر خواهند شد.


http://www.caspiankhabar.com/90914



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96