اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



حریرچی:

واکسن کرونا تا یک سال آینده در کشور تولید نمی شود/پویش نذر ماسک در ایام محرم
معاون کل وزیر بهداشت گفت: بیماری کووید ۱۹ مشکل جهانی است و حداقل تا یک سال آینده در حد ملی واکسنی را برای کرونا نداریم .

به گزارش کاسپین خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت بعدازظهر امروز با حضور در ستاد استانی مقابله با کرونا در گلستان، اظهار داشت:از تمام کسانی که در استان در بحران کرونا زحمت کشیدند از پرسنل درمان تا مسئولان، مردم و رسانه‌ها باید تشکر کنم، کمبود‌های سخت‌افزاری پزشکی استان گلستان را بررسی و پیگیری می‌کنیم و تمام این کمبود‌ها را تامین خواهیم کرد.

او افزود:۱۴۰ هزار تخت در کشور داریم که ۹۸ هزار تخت دولتی و ۳۰ هزار تخت جدید در دولت تدبیر و امید ایجاد شده و ۴۸ هزار تخت بازسازی شده است.

حریرچی ادامه داد:اگر این تعداد تخت نبود شرایط ما هم مانند اسپانیا و ایتالیا می‌شد، اقدامات خطیر و بزرگی در کشور انجام شده که یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های دولت است، اگر این اقدامات نبود اتفاقات عجیب و غریبی در کشور رخ می‌داد.

او اضافه کرد:رشد اقتصادی طی دو سال اخیر در دوران تحریم‌های ناجوانمردانه منفی است و امسال هم مانند تمام کشور‌های دنیا رشد اقتصادی منفی خواهد بود، اما همه در جو توسعه قرار داریم و غافل از اینکه دولت باید این‌ها را از منابع مناسبی تامین کند.

معاون وزیر بهداشت گفت:بیماری کووید ۱۹ یک مشکل جهانی است و حداقل تا یک سال آینده واکسن در سطح عمومی نخواهیم داشت و این بیماری یک عامل ویروسی دارد.

حریرچی افزود:در حال حاضر راه پیشگیری و مقابله با کرونا در بیمارستان نیست و باید تغییر رفتار بدهیم و مناسبات اجتماعی تغییر ایجاد کند، شیوع کرونا در غرب گلستان در پیک اول بیشتر بود و اکنون در شرق استان اوج گرفته است.

او ادامه داد:آمریکا ۴۵۰ میلیون دلار به شرکت همکار داده تا ۶۶۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و در مجموع یک میلیارد دلار هزینه کرده است.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت:مشکل گلستان را گلستانی‌ها می‌توانند حل کنند و مسائل فرهنگی را مسئولان استانی بهتر از ما می‌دانند، زیرا هر استان مناسبات متفاوتی دارد.

حریرچی اضافه کرد:در پیک اول ابتلای ترکمن‌ها کمتر بود، اما پس از مناسبت‌های مذهبی ترکمن‌ها بیشتر درگیر شدند، زیرا هر قومیتی مناسبات متفاوتی دارد و اصل موضوع تماس اجتماعی است و زمانی که ترس از این موضوع کاهش پیدا می‌کند و حضور در اجتماعات بیشتر می‌شود با موج‌های متفاوت بیماری مواجه می‌شویم.

او خاطرنشان کرد:الان تعداد فوتی ها نسبت به فصل سرما بیشتر است و به ۲۲۹ نفر در ۲۴ ساعت رسید، پائیز و زمستان هم شرایط بدتر خواهد شد مگر اینکه رفتار اجتماعی‌مان را تغییر دهیم.

معاون کل وزیر بهداشت گفت:مناسباتی که موجب تجمع می‌شود پنج تا هفت روز بعد از آن، تعداد ابتلا بالا می‌رود و دو الی سه هفته بعد بستری و ۴ تا ۶ هفته بعد فوتی‌ها بیشتر می‌شوند.

حریرچی افزود:اگر برای گلستان، مازندران و تهران نگران هستیم به علت این است که موارد بستری افزایش پیدا کرده و روزانه به طور متوسط هزار و پنجاه فوتی داریم که در حال حاضر ۲۰ درصد کل فوتی‌های کشور به دلیل کرونا است.

او ادامه داد:در هشت سال جنگ تحمیلی ۱۹۲ هزار شهید دادیم که به طور میانگین ۶۲ نفر را در روز از دست دادیم و در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر را روزانه به دلیل کرونا از دست می‌دهیم.

حریرچی افزود:گلستان باید نقشه راهی تدوین کند و حل مشکل کرونا در بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی نیست بلکه خانواده، روحانیون، آموزش و پرورش و...باید این مشکل را حل کنند و تنها راه ملاحظات اجتماعی است.

او ادامه داد:چاره‌ای جز زندگی یک ساله با ویروس کرونا نداریم آن هم در صورتی که واکسن کشف و توزیع شود و ایمنی داشته باشد.

معاون کل وزیر بهداشت اظهار داشت:اگر واکسن تاثیر نداشته باشد مانند بیماری‌های ایدز و مالاریا همواره درگیر خواهیم بود و باید با کرونا زندگی کنیم.

حریرچی افزود:هر تجمعی که به دلیل مناسبت‌های مختلف رخ می‌دهد و اطعام تهیه و توزیع می‌شود مشکل‌ساز است، سران قومیت‌ها راه حل‌های مختلفی دارند که باید آن‌ها را مد نظر قرار دهیم.

او ادامه داد:مردمی که ماسک نمی‌زنند بیایند بیمارستان لباس پرستاران را بپوشند و بنشینند جدول حل کنند تا شرایط کادر درمان را درک کنند.

حریرچی خاطرنشان کرد:در حال حاضر کم هزینه‌ترین، موثرترین و راحت‌ترین کار ماسک زدن است که می‌تواند به اندازه قرنطینه‌های شدید تاثیرگذار باشد و کار درستی نیست که ماسک نزنیم و منتظر تعطیلی‌ها باشیم.

بزرگترین معضل کاهش ترس و نگرانی از کرونا است

او اضافه کرد:وقتی ترس از بیماری کاهش پیدا می‌کند بزرگترین معضل کاهش ترس و نگرانی از بیماری است.

معاون کل وزیر بهداشت بیان کرد:خیلی از کشور‌ها امیدوار بودند در تابستان فشار این بیماری کم خواهد شد حتی پروتکل سفر برای کادر درمان داشتیم، اما تعداد فوتمان ۵۰ درصد بیشتر از فوت زمان زمستان ما است.

حریرچی گفت:پاییز و زمستان از تابستان بسیار بدتر خواهد بود مگر اینکه رفتار اجتماعی را تغییر دهیم.

او اضافه کرد:متاسفانه به دلیل افزایش بستری گلستان و مازندران برای این دو استان نگران هستیم و وقتی موارد بستری کرونا افزایش پیدا می‌کند موارد فوت هم افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۲۰ درصد فوت کشور به‌خاطر شیوع ویروس کرونا است گفت:۶۹ درصد مردم ما چاق هستند یا اضافه وزن دارند و ۴۵ درصد مردم نوعی از فشار خون را دارند، اما این ریز فاکتور‌ها خیلی عاملی برای از دست دادن افراد نیست بلکه نقش عملکرد ویروس خیلی مهم است.

حریرچی تاکید کرد:ما در حال حاضر با اطعام در ایام محرم با چالش و مشکل روبرو هستیم و توصیه ما این است برای عید قربان و غدیر و حتی محرم راه حل‌های استانی تدبیر و در ایام محرم پویش نذر ماسک را اجرایی کنند.

۱۱ هزار و ۷۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گلستان بستری شده اند

 هادی حق شناس استاندار گلستان نیز در ادامه جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گفت:طی ۵ ماه گذشته ۱۱ هزار و ۷۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گلستان بستری شده اند.

او افزود:در گلستان ۲۰۰ تخت‌آی سی یو داریم که در اسفندماه در برخی موارد تا ۱۷۰ بیمار در این بخش‌ها بستری شده اند.

استاندار گلستان گفت:انتظار داریم به منابع مالی دانشگاه علوم پزشکی توجه شود نا در ۴ شهرستان دستگاه سیتی اسکن داریم، اما در ۱۰ شهرستان دیگر نداریم.


http://www.caspiankhabar.com/90971



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96