اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



جدال کرونا با صنعت توریسم

کووید ۱۹ گردشگری گلستان را فلج کرد/ حمایت و تدبیر لازم است
شیوع کرونا لطمات و خسارت زیادی به بخش گردشگری گلستان وارد کرده و این صنعت برای دوران پساکرونا نیازمند حمایت و تدبیر مسئولان است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر:گلستان بین دو قطب  گردشگری  شمال کشور و زیارتی مشهد قرار داشته و به دلیل میزبانی از اقوام متعدد شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک(آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌، بلوچ و قزاق‌ها به نگارستان ایران مشهور و مورد استقبال ایرانگردان و گردشگران بسیاری است.

تجمیع جاذبه‌هایی همچون ساحل و دریا، جزیره، جنگل، کوهستان، دشت، بیابان و کویر در گلستان باعث افزایش مزیت‌های نسبی این  استان  در حوزه گردشگری شده است.

اما این صنعت که بنا به گفته برخی از کارشناسان و صاحب نظران بیشترین سهم اقتصاد و فضای کسب و کار گلستان را نسبت به دیگر بخش‌ها از جمله کشاورزی، صنعت و معدن به خود اختصاص داده، این روزها در حال احتضار است و حال و روز خوشی ندارد.

ویروس  کرونا ، مهمان ناخوانده‌ای است که آمدنش نه تنها اقتصاد گلستان در بخش‌های مختلف را با مشکل مواجه کرد بلکه علاوه بر خانه‌نشینی مردم، با خاموشی صنعت گردشگری گلستان فعالان این بخش را شدیداً نگران کرده است.

این ویروس در آستانه نوروز و اوج سفرها به یکباره صنعت گردشگری کشور و گلستان را تعطیل و ضربه مهلکی به کسب و کار فعالان این بخش وارد کرد و با گذشت پنج ماه از آمدنش همچنان گریبان فعالان این حوزه را گرفته است.

با ادامه شیوع کرونا و محدودیت و تعطیلی واحدهای گردشگری، این مراکز به دلیل خسارت‌های برجای مانده و مشکلاتی مانند بدهی‌های معوق بانکی، بیمه، مالیات، پرداختی حقوق فعالان گردشگری و غیره در مخمصه قرار گرفته‌اند.

اگر چه مقرر شده دولت برای جبران خسارت‌های برجای مانده از کرونا و کسب و کارهای آسیب دیده ناشی مانند فعالیت‌های گردشگری حمایت‌هایی انجام دهد ولی با این حال این ارقام فقط می‌تواند بخشی از آلام این بخش را بکاهد.

صحبت با مالکان برخی از واحدها نشان می‌دهد که آنها اقساط عقب افتاده داشته و برخی از واحدها هم استیجاری بوده و ۱۷ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنند لذا نیازمند توجه جدی تری در این زمینه هستند.

۱۶۰ میلیارد تومان خسارت به واحدهای گردشگری وارد شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در این زمینه، گفت:در سال گذشته سیل و امسال بیماری کووید ۱۹ فعالیت‌های گردشگری استان را تحت تأثیر قرار داد و در حال حاضر این حوزه در شرایط سختی به سر می‌برد و تعداد زیادی از این واحدها به سمت تعطیلی پیش می‌روند.

 احمد تجری  با اشاره به اینکه تا به امروز کسب‌وکارهای حوزه گردشگری نتوانستند فعالیت خود را آغاز کنند، افزود:طبق برآوردها کرونا تا پایان اردیبهشت ماه ۱۶۰ میلیارد تومان به واحدهای گردشگری استان خسارت زده که ضرر و زیان حوزه گردشگری در ماه‌های بعد هم ادامه دار خواهد بود.

تجری با بیان اینکه مجموع خسارت‌های دقیق تا پایان تیرماه، هفته آینده اعلام می‌شود، افزود:به نظر می‌رسد این رقم به ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد:کرونا تمام واحدهای گردشگری را از رونق انداخته و تعطیل کرده است و در فاصله زمانی پیک اول و پیک دوم هم مردم از واحدهای گردشگری استقبال نکردند.

۵۰۰ واحد و راهنمای گردشگری در گلستان فعال بوده که در کرونا تا اردیبهشت ماه ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت دیده و این رقم در تیرماه به ۱۷۰ میلیارد تومان هم می‌رسدتجری بیان کرد:تعداد واحدهای و تأسیسات گردشگری استان متشکل از هتل، بومگردی، خانه مسافر، واحد پذیرایی و دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری حدود ۵۰۰ واحد است که ۴۲۰ واحد تأسیسات گردشگری و ۸۰ راهنمای گردشگری را شامل می‌شود.

طبق گفته وی سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در بخش‌های گردشگری گلستان مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از پرداخت  تسهیلات  به واحدهای آسیب دیده خبرداد و گفت:تاکنون ۲۰۰ پرونده برای دریافت وام معرفی شده‌اند.

پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت دیده

مدیر کل تعاون،  کار و رفاه اجتماعی  استان گلستان هم در خصوص پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت دیده، گفت:دستورالعمل جبران خسارت کرونا به همه بخش‌ها مانند صنعت و معدن، خدمات، گردشگری و غیره اعلام شده است.

 سعید مازندرانی  افزود:به هر واحد به ازای هر بیمه شده ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت دو ساله و با سود ۱۲ درصد پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد:برای واحدهایی که بیمه شده ندارند، لیست آن‌ها باید توسط سازمان مربوطه مانند میراث فرهنگی به تهران ارسال تا در سامانه وارد شود و این افراد هم می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند.

مازندرانی با بیان اینکه حوزه گردشگری گلستان از جمله مشاغلی است که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیده، توضیح داد:اگر نام افراد فاقد بیمه شاغل در واحدهای گردشگری از طرف وزارت گردشگری و فرهنگی در سامانه وارد شود برای این افراد پیامک ارسال شده تا به بانک مراجعه و تسهیلات دریافت کنند.

۱۷ هزار واحد برای دریافت وام معرفی شد

وی گفت:کل اعتبارات اختصاص یافته به استان در زمینه پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت اعم از تولیدی، صنعتی، خدماتی و گردشگری ۵۴۷ میلیارد تومان است.

مازندرانی اضافه کرد:تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب ۱۷ هزار واحد کارگاهی به بانک معرفی شد و ۴۷۰ میلیارد تومان دیگر هم سهمیه داریم.

وی با بیان اینکه هر فردی واجد شرایطی که سازمان مربوطه آن را معرفی کند، می‌تواند از این تسهیلات بهره مند شود، ادامه داد:دستگاه‌ها در معرفی افراد واجد شرایط و جامعه هدف خود تلاش کرده تا سریع‌تر به آنها خدمات رسانی شود.

مازندرانی نقش اداره کار و رفاه اجتماعی را هماهنگ کننده دستگاه‌های مختلف و بانک اعلام کرد و گفت:افراد تا تیر ماه فرصت داشتند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند و ممکن است این مدت تمدید شود.

وی بیان کرد:به نظر می‌رسد بتوانیم حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از این پول را جذب کرده و مابقی هم تصمیم گیری خواهد شد که به چه نحوی به افراد آسیب دیده پرداخت شود.

با توجه به اینکه اقتصاد گلستان بر پایه ظرفیت‌های گردشگری نهاده شده لذا مراکز و زیرساخت‌های فراوانی در این زمینه شکل گرفتند که باید در ایام با شیوه‌های مختلف مانند کمک‌های بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، فراهم کردن تمهیدات لازم برای ایجاد تنفس حداقل ۶ ماهه برای بازپرداخت تسهیلات، تخفیفات بیمه‌ای و تمدید مهلت پرداخت مالیات و غیره فرصتی فراهم کرد تا این واحدها بعد از کرونا روی پای خود بایستند و روند توسعه استان ادامه دار باشد.


http://www.caspiankhabar.com/90985



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96