اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



شترداری صنعتی، گامی برای رونق تولید و اشتغال مراوه‌تپه
پرورش شتر در مناطق شمالی گلستان با شرایط اقلیمی مناسب و وجود مراتع و بیابان‌هایی با پوشش گیاهی خوب، ظرفیت بالقوه‌ پرورش این حیوان اهلی و پرفایده است که اجرای طرح‌های شترداری صنعتی بجای پرورش سنتی آن موجب رونق تولید، ارتقای درآمد و اشتغال بیشتر ساکنان این منطقه خواهد شد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا، شهرستان مرزی مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق گلستان با گستره سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و ۲۲۰ هزار هکتار مرتع از مناطق مستعد پرورش  شتر  در این استان است که آغاز عملیات اجرایی نخستین طرح شترداری صنعتی به تعداد ۴۰۰ نفر شتر با سرمایه‌‍‌گذاری ۱۷۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۰ نفر در این شهر مردم و به خصوص جوانان این شهرستان کمتر برخوردار را به طی کردن مسیر شکوفایی با اتکا به ظرفیت های بومی امیدوار کرد.

فرماندار مراوه‌تپه گفت:طرح شترداری صنعتی با ظرفیت ۴۰۰ نفر شتر و با احداث هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع جایگاه مسقف در مدت دو سال در منطقه"فرق سر"مراوه‌تپه راه‌اندازی می‌شود و در کنار آن صنایع فرآوری شیر و دوغ شتر نیز مستقر خواهد شد.

امانگلدی ضمیر اضافه کرد:سرمایه‌گذاری نخستین طرح شترداری صنعتی مراوه‌تپه در مجموع ۱۷۰ میلیارد ریال است که با بهره‌برداری کامل از طرح حداقل برای ۵۰ نفر از جویندگان کار به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

در همین پیوند مدیر امور  دام  سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت:هم اکنون هفت هزار و ۷۰۰ نفر شتر در استان وجود دارد که بیشتر در مناطق شمالی آن بویژه در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق قلا، مراوه‌تپه، کلاله و گمیشان و به صورت سنتی و برای استفاده از شیر، دوغ و تاحدودی گوشت نگهداری می‌شود.

غلامعلی هلاکو افزود:شترهای پرورشی در استان گلستان بیشتر یک کوهانه و از قابلیت شیردهی فراوان برخوردارند و دوره شیردهی این حیوان بیش از یک سال است که به طور میانگین هر نفر شتر در این مدت یک تن شیر تولید می‌کند.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی مناطق شمالی گلستان، وجود صدها هزار هکتار، بیابان و شوره زار در آن و هزینه‌کم نگهداری شتر با توجه به نوع تغذیه آن، اضافه کرد:پرورش این حیوان در استان اغلب سنتی است اما جهادکشاورزی از طرح‌های پرورش صنعتی و نیز راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری مرتبط حمایت تسهیلاتی می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان جهادکشاورزی، شتر به گرما، کم آبی و حتی کمبود غذا مقاوم است و گوشت، شیر، دوغ و پشم آن قابل استفاده و فرآوری است ضمن اینکه شیر یا دوغ این حیوان دربین مردم گلستان طرفداران زیادی دارد.

چربی و لاکتوز شیر شتر نسبت به شیر گاو کمتر و انسولین آن بیشتر است و همین ویژگی موجب شده تا گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز باشد ضمن اینکه شیر این حیوان برای درمان آب آوردگی مفاصل، یرقان، بیماری های طحال، سل، ترمیم زخم ها، تنگی نفس یا آسم، کم خونی، بواسیر، سرطان، ایدز و آلزایمر بسیار مفید است.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند.


http://www.caspiankhabar.com/91067



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96