اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



بررسی بی‌نتیجه درباره علت بیماری اهالی روستای محمدآباد گرگان / مرکز بهداشت: آب شرب آلودگی نداشت
چند روز قبل از عید قربان بود که تعداد زیادی از اهالی روستای محمدآباد گرگان با علایم اسهال و استفراغ راهی مراکز درمانی شدند. مردم مدعی بودند آب شرب به فاضلاب آلوده شده اما مرکز بهداشت می‌گوید بررسی‌ها حکایت از سلامت آب روستا دارد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، دو سه روز مانده بود به عید قربان که آب شرب بخش‌هایی از شهرستان گرگان قطع شد اما آب  روستا ی محمدآباد از منبع دیگری تأمین شده بود.همین کافی بود که تعداد زیادی از اهالی روستا با علایم دل پیچه، تهوع و استفراغ و اسهال راهی مراکز درمانی شوند.

با توجه به شیوع کرونا اهالی ترجیح می‌دادند دارو دریافت کرده و به منزل برگردند.واقعا کسی نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده و حتی اختلاف آماری درباره تعداد مبتلایان هم زیاد بود.

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی  می‌گفت حدود 350 نفر از اهالی مبتلا به یک بیماری یا عفونت ویروسی شده‌اند در حالیکه دهیار روستای محمدآباد از عددی بیشتر از 700 نفر سخن می‌گفت.

اظهارات ضدونقیض و متفاوت همچنان ادامه داشت و حتی برخی‌ها گفته بودند اهالی مبتلا به کرونا یا یک ویروس ناشناخته شده‌اند.

با اینحال اهالی روستا معتقد بودند که آب شرب آنان در روزهای هفتم و هشتم مرداد به علت ترکیدگی لوله اصلی با فاضل اب  اخلاط پیدا کرده است.آنان مدعی بودند منشأ آلودگی از آب شرب روستاست زیرا کسانی که از آب معدنی یا آب جوشیده استفاده می‌کردند گرفتار این بیماری نشده بودند.

بر همین اساس روز نهم نمونه‌گیری از آب شرب روستا انجام شد که عاری از میکروب یا هر آلودگی دیگری بود.در روزهای پس از آن نیز به علت حساسیت موضوع نمونه‌گیری‌ها ادامه پیدا کرد اما آب شرب سالم بود.علوی‌نیا مدیرگروه  بهداشت  محیط استان هم به گفته بود باید سوابق آب شرب روستا را بررسی کرد تا شاید به پاسخ درستی دست یافت.

با اینکه حدود یکماه از آن اتفاق می‌گذرد اما هنوز برخی از اهالی روستای محمدآباد اظهار می‌کنند که نگران استفاده از آب شرب هستند و می‌ترسند دوباره چنین اتفاقی رخ دهد.

موضوع را از مدیرگروه بهداشت محیط استان پیگیر شدیم که او اینگونه پاسخ داد:17 مرحله نمونه گیری از آب شرب روستا انجام شد که مشکل میکروبی نداشت و حتی آزمایشات سم شناسی نیز چیز خاصی نشان نداد.

علوی‌نیا درباره بررسی سوابق آب شرب این روستا گفت:نمونه‌ماه قبل این اتفاق را هم بررسی کردیم که هیچ آلودگی در آب مشاهده نشد.

درهمین باره با دکتر ناهید جعفری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت‌وگو کردیم و او اظهارداشت:بیماریابی خانه به خانه را در روستای محمدآباد انجام دادیم و مشخص شد 99 نفر از اهالی روستا علامت‌دار بودند.در نمونه برداری‌های انجام شده آلودگی با منشا عفونی پیدا نشد.

او گفت:مدت علامت‌دار شدن افراد تا زمان بهبودی چند ساعتی زمان برد و پس از مصرف دارو حال عمومی افراد بهبود پیدا کرد و علایم هم از بین رفت.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود:نمونه‌گیری از افراد را برای بررسی عفونت ویروسی یا باکتری روده‌ای انجام دادیم که به جواب خاصی دست پیدا نکردیم.

او گفت:آب شرب روستا به مدت یک هفته تا 10 روز به طور مستمر نمونه برداری شد اما عاری از آلودگی بود.بنابراین آب شرب از نظر ما مشکلی نداشته و ندارد.

جعفری بیان داشت:عامل بیماری این افراد هرچه بوده حالت گذرایی داشته و خوشبختانه مشکل جدی برای اهالی روستا به وجود نیاورده است.


http://www.caspiankhabar.com/91072



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96