اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آخرین وضعیت سرمایه‌ای که در حال خاک خوردن است/آیا بخت فرهنگسرای گرگان باز می‌شود؟ + عکس
پروژه فرهنگسرا یکی از پروژه‌های شهرداری گرگان است که با گذشت 15 سال از کلنگ زنی آن هنوز افتتاح نشده است اما مسئولان شهری وعده داده‌اند تا پاییز سال جاری این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

پروژه فرهنگسرا یکی از پروژه‌های شهرداری گرگان است که با گذشت 15 سال از کلنگ زنی آن هنوز افتتاح نشده است اما مسئولان شهری وعده داده‌اند تا پاییز سال جاری این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

 کاسپین خبر :گرگان شهری است با مردمانی فرهنگ‌دوست که برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی متعدد در طول سال(البته سال‌های غیرکرونایی!)خبر از پویایی مردم این شهر در عرصه فرهنگ و هنر می‌دهد.

بر خلاف ظرفیت عظیم فرهنگی که در استان گلستان و مخصوصاً شهرستان گرگان وجود دارد اما سال‌هاست که مردم گرگان در حسرت یک فرهنگسرای در خور هستند تا هنرمندان و تلاشگران عرصه فرهنگ با خیالی آسوده به فعالیت‌های فرهنگی هنری خود بپردازند.

از همین رو در سال ۸۵ با سفر رئیس جمهور وقت به شهر گرگان، نبود فرهنگسرا به عنوان یکی از نیازهای ویژه شهر گرگان مطرح شد و احداث فرهنگسرای میدان مفتح شهر گرگان در مصوبات سفر اول رئیس جمهور وقت قرار گرفت و قرار شد همان سال ساخت فرهنگسرایی با ظرفیت دو هزار نفر در زمینی به مساحت یک هکتار در ورودی غربی شهر گرگان آغاز شود.

ولی پس از گذشت یکسال فعالیت عملیاتی پروژه فرهنگسرا به دلیل مشکل نقدینگی مدت‌ها متوقف شد تا در دور سوم شورای اسلامی شهر گرگان در سال ۹۰، با تغییر کاربری فرهنگسرا به مجتمع فرهنگی-تجاری، شهرداری تصمیم به ادامه کار پروژه بگیرد.

اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در آن زمان تنها راهکار تکمیل پروژه فرهنگسرا را در تبدیل این پروژه به مجتمع فرهنگی، تجاری می‌دانستند، در غیر این صورت به گفته آن‌ها هزینه کردن بر روی این پروژه توجیه اقتصادی برای شهرداری نداشت.

در ابتدا که قرار بود این فرهنگسرا با ظرفیت دو هزار نفر در این مکان ساخته شود اما در زمان شهردار وقت بخشی از فضای این پروژه با تغییر کاربری و معماری داخلی، ترکیبی از یک مجموعه فرهنگی، تجاری طراحی شد.

از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن این مجتمع در مسیر تردد گردشگران، بر روی این پروژه به صورت ویژه برای جذب گردشگر کار شده است.

حال گفته می‌شود در 13 هزار مترمربع از این پروژه بنای مفید کار شده و در ساخت و نصب تجهیزات به کار رفته درآن از بهترین متریال ها استفاده شده است، تجهیزاتی که هر چه از عمر آن‌ها می‌گذرد بدون اینکه استفاده شوند در حال فرسودگی هستند.

با گذشت 15 سال از کلنگ زنی و ساخت بنای این مجموعه این سؤال در ذهن مردم مطرح می‌شود که چرا بعد از این همه سال این مجتمع که گفته می‌شود با راه اندازی آن بیش از هزار نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم صاحب شغل می‌شوند افتتاح نمی‌شود و شهرداری به سراغ پروژه‌های جدید می‌رود.

به سراغ دست اندرکاران شهری گرگان رفتیم تا به پاسخ این سؤال برسیم.

ورود سازمان بازرسی به پروژه فرهنگسرا علت تعویق در تکمیل پروژه بود

معاون عمرانی شهرداری گرگان در این رابطه به کاسپین خبر گفت:قبل از شروع به کار اقای دادبود و مجموعه مدیران فعلی در شهرداری، سازمان بازرسی به این پروژه ورود کرده بود و به صورت وضعیت پیمانکار ایراداتی گرفته شده بود که تا زمانی که ایرادات برطرف نمی‌شد امکان ادامه کاربرروی پروژه نبود.

 مرتضی عارف افزود:برطرف کردن ایرادات پروژه با دوره مدیریت ما همزمان شد و تا بخواهیم از صورت وضعیت پیمانکار قبلی کم کنیم و به قرارداد جدید اضافه کنیم و سیر اداری طی شود زمان زیادی برده شد، همچنین برای مناقصه جدید سازمان بازرسی باید ورود می‌کرد تا به گونه‌ای برگزار شود که این بار مورد ایراد قرار نگیرد و مجوزات لازم را بگیریم.

وی ادامه داد:پس از برگزاری مناقصه جدید کار به پیمانکار سپرده شد و باید سعی کرد هر چه سریعتر کار افتتاح را انجام دهیم چراکه هر چه می‌گذرد از عمر مفید ساختمان می‌گذرد.

عارف با بیان اینکه شروع پروژه شهربازی ارتباطی به پروژه‌های نیمه تمام ندارد، گفت:در کشور هزار پروژه باقی می‌ماند و پروژه‌های جدید کلنگ زنی می‌شود و این موضوع ایرادی ندارد، چراکه ردیف بودجه هر کدام ازاین پروژه‌ها جداگانه است و ما برای اتمام فرهنگسرا مشکل مالی نداریم.

فرهنگ سرا به زودی افتتاح می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم در گفتگو با کاسپین خبر گفت:علت توقف پروژه که در ابتدای شروع شورای پنجم اتفاق افتاد به دلیل عدم تطبیق پروژه با موقعیت عرصه بود، همچنین برخی از اعضای شورای شهر معتقد بودند برخی از کارها زودتر از ظرف زمانی انجام شده و این کارهای اضافه بدون دستور کار انجام شده است.

 سید محمد مرتضوی گفت:اعضای شورا در خردادماه امسال مجوز لازم را به پیمانکار ابلاغ کردند و کار پروژه شروع شده است و انتظار است به زودی به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در ساخت این فرهنگ سرا از تجهیزات به‌روز استفاده شده است، ادامه داد:برخی از تجهیزات به کار رفته در این پروژه گارانتی آن‌ها به اتمام رسیده و یا قدیمی شده است و در حال حاضر بررسی‌ها در حال انجام هست تا جایگزینی‌انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت:از آنجایی که در ساخت این پروژه از تجهیزات به هم وابسته‌ای استفاده شده است امکان افتتاح و استفاده بخش‌های از پیش آماده شده وجود ندارد و باید تمام پروژه به شکل همزمان به بهره برداری برسد.

مرتضوی با اشاره به مطالبات پیمانکار این پروژه گفت:مطالبات پیمانکار موضوعی است که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد، البته بخش قابل توجهی از قرارداد قرار است به شکل تهاتر انجام شود و ما باید تلاش کنیم دراین مسیر از ترک تشریفات کمتری استفاده کنیم.

فرهنگسرا منبع خوب درآمد پایدار برای مدیریت شهری گرگان

یک منبع آگاه در مدیریت شهری گرگان نیز در گفت و گو با کاسپین‌خبر با اشاره به اینکه افتتاح مجتمع فرهنگی تجاری گرگان یک منبع درآمد پایدار را در اختیار شهرداری قرار می‌دهد افزود:تاکنون چندین نفر از سرمایه‌گذراران از شهرهای دیگر برای اجاره بخش‌هایی از این پروژه از آن بازدید کرده‌اند و قطعاً بهره‌برداری از آن می‌تواند سالانه چندین میلیارد تومان عاید شهرداری کند.

وی با بیان اینکه بخش‌های نسبتاً زیادی از پروژه، کاربری اداری دارد خاطر نشان کرد:شهرداری گرگان با استفاده از این بخش‌ها می‌تواند کمبود فضای اداری خود را تا حد زیادی جبران کند.

این منبع آگاه که نخواست نامی از او برده شود با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مدیران شهری پر کردن اوقات فراغت جوانان شهر است گفت:بخش‌هایی از این مجتمع تجاری فرهنگی به کتابخانه الکترونیک، گالری‌های نقاشی، و کلاس‌های آموزشی اختصاص یافته است که بی‌شک با افتتاح این پروژه نقش مهمی در فرهنگسازی و تأمین خوراک مناسب برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ایفا خواهد کرد.

 عبدالرضا دادبود شهردار گرگان چندی پیش در گفت و گو با سیمای گلستان از افتتاح این پروژه تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد.حال باید دید آیا طلسم افتتاح پروژه فرهنگسرای سابق که به مجتمع تجاری تفریحی فرهنگی تبدیل شده است تا پاییز امسال می‌شکند و به بهره برداری می‌رسد یا باز هم متوقف می‌شود و بهره برداری از آن به زمان دیگری موکول می‌شود؟


http://www.caspiankhabar.com/91131



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96