اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



نماینده مجلس یازدهم در کانون وکلای گلستان:

نهاد وکالت باید مستقل و پاسخگو باشد
جلسه اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان و نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۱۳۹۹/۰۷/۱۵ درمحل کانون وکلای گلستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کاسپین خبر به نقل از روابط عمومی کانون وکلا ی دادگستری گلستان، جلسه اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان با حضور نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

کلیدواژه حمله به کانون وکلا، انحصارطلبی است
در این جلسه، رییس کانون وکلای دادگستری گلستان با تأکید بر استقلال نهاد وکالت و وکیل ، به طرح های مجلس شورای اسلامی برای نهاد وکالت اشاره کرد و گفت:یکی از طرح هایی که برخی از نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند الزام دایربودن دفاتر وکلا در اماکن تجاری است در حالی که نه وکیل و نه پزشک، تاجر نیستند و تجارت نمی کنند بلکه با عدالت و سلامت جامعه سروکار دارند.
«رضا سلیمانی»در ادامه با اشاره به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در مجلس، اظهار داشت:هر ساله تعداد وکلای موردنیاز در هر استان از سوی دو نماینده دستگاه قضا و یک نماینده از کانون وکلا تعیین و از طریق آزمون سازمان سنجش پذیرفته می شوند. 
وی با بیان اینکه«کلیدواژه حمله به کانون وکلا، انحصارطلبی است»تصریح کرد:این انحصار زمانی می تواند متوجه کانون وکلا است که این نهاد صرفاً خود تصمیم گیرنده باشد.
رییس کانون وکلای دادگستری گلستان اضافه کرد:متأسفانه کسانی که به کانون وکلا اتهامِ انحصارطلبی می زنند همان کسانی هستند که حذف آزمون وکالت و افزایش بی رویه تعداد وکیل را دنبال می کنند.
«سلیمانی»با اشاره به تبعات منفی این طرح، تأکید کرد:وجود وکیل بیکار در هر جامعه ای فسادآور است و متضرر نهایی این طرح، مردم و حکومت خواهد بود.
وی با تأکید بر ضرورت کارشناسی طرح ها، در ادامه به وجود سازمان موازی نهاد وکالت اشاره و ادامه فعالیت آن را خدشه به نهاد وکالت و استقلال آن برشمرد.

نهاد وکالت باید مستقل و پاسخگو باشد
در ادامه این نشست، نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی و نایب رییس فراکسیون سلامت گفت:بنده نیز با انحصارطلبی مخالفم اما معتقدم در رشته هایی چون وکالت یا پزشکی نباید کیفیت فدای کمیت و کمیت فدای انحصارطلبی شود.
دکتر«رضا آریان پور»افزود:در حالی که برخی از موضوعات نیازمند کارشناسی است اما با نگاهی عوامانه به آن توجه می شود که این نگاه نباید از سوی نمایندگان به حوزه وکالت صورت گیرد.
وی اضافه کرد:در کلیت موضوع، آنچه باید مدنظر مجلس و دولت باشد رعایت استانداردهاست و اگر طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس بخواهد این استانداردها را کنار بگذارد کاملاً اشتباه خواهد بود.
«آریان پور»با بیان اینکه«کمیت باید بر اساس نیازسنجی جامعه باشد»عنوان کرد:نمایندگان مجلس نباید با وضع یک قانون تمام فیلترها و استانداردها را خنثی کنند.در آن صورت شاید رضایت عده ای جلب شود اما درنهایت جامعه و شهروندان متضرر خواهند شد.
نماینده مردم مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه در مجلس یازدهم اظهار کرد:همانگونه که به استقلال قوه قضاییه معتقدیم، اعتقاد داریم نهاد وکالت نیز باید استقلال را در کنار پاسخگویی داشته باشد.

تضعیف کانون وکلا تضییع حقوق شهروندان است
همچنین در این نشست عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان گفت:اگرچه بخشی از نگرانی های امروز ما در نهاد وکالت، صنفی است اما نگرانی های جدّی ما برای سیستم اجرای عدالت در جامعه، حقوق شهروندان و دادرسی منصفانه است که با استقلال وکیل و اعتلای نهاد وکالت پیوند خورده است.
دکتر«علی طالع زاری»افزود:اگر کانون وکلا تضعیف شود دادرسی عادلانه تضعیف و حقوق شهروندان نیز تضییع خواهد شد.
وی ادامه داد:کانون وکلا نهادی ریشه دار و ازجمله قدیمی ترین نهادهای عمومی کشور است که به کانون های قدرت و ثروت متصل نبوده و با استقلال قانونی و بدون ارتزاق از بودجه دولتی، خدمات رایگان نیز به شهروندان ارایه می کند.
«طالع زاری»باتأکید بر استقلال نهاد وکالت عنوان کرد:کانون های وکلا با احترام و پایبندی به ارزش های جامعه معتقدند به عنوان عضوی از حاکمیت باید در همان مدار قانونی حرکت کنند. 
وی تصریح کرد:وقتی از استقلال کانون وکلا صحبت می کنیم بدان معنا نیست که جزیره ای جداگانه یا تافته جدابافته ایم بلکه معتقدیم وکیل باید در اجرای وظایف وکالتی خود مستقل باشد تا بدون وابستگی به کسی یا جایی، از حقوق شهروندان به حق دفاع کند.
عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان اظهار کرد:متأسفانه گاهی برخی از نمایندگان مجلس بدون اطلاع از جایگاه و مشکلات نهاد وکالت، به مسایل این صنف دامن می زنند و به جای حمایت، چوب لای چرخ این نهاد می گذارند. 
وی با اشاره به وجود کمیسیون پارلمانی در کانون های وکلا، خواستار تعامل بیشتر نمایندگان مجلس با نهاد وکالت شد و گفت:انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که در حوزه وکالت مدافع حفظ استقلال نهاد وکالت باشند و مصالح عمومی شهروندان در بررسی طرح ها و لوایح مرتبط مدنظر باشد.


http://www.caspiankhabar.com/91249



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96