اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



جدال نابرابر معیشت با حقوق شهروندی

داستان ناتمام سد معبر در گرگان/ دستفروشی انضباط شهری را مختل کرد
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، تعداد دستفروشان در گرگان زیاد شده و این امر با درنظر گرفتن نارضایتی شهروندان، ضرورت ساماندهی و ایجاد بازارچه های دائمی را نشان می دهد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، معضل  دستفروشی  و اشغال پیاده‌روها مسأله جدیدی نیست و از سال‌های متمادی همه شهرها از جمله  گرگان  را درگیر خود کرده است؛ این پدیده اما گاهی با انتشار فیلم و ویدئویی از برخورد نامناسبت مأموران  سد معبر  در فضای مجازی دوباره پررنگ شده و افکار عمومی را جریحه دار می‌کند.

در تازه‌ترین اتفاقات، فیلمی از رفتار مأموران سد معبر  شهرداری  گرگان با نوجوان سبزی فروش منتشر شده که در آن برخورد فیزیکی و لفظی هم صورت می‌گیرد، فیلمی که بسیاری از مردم نسبت به آن واکنش نشان داده و از نوجوان حمایت کردند.

سد معبر منحصر به شهر یا منطقه خاصی نبوده و بسته به ویژگی‌های شهرسازی و یا شرایط  اقتصادی  منطقه در سطوح و اشکال مختلفی ظاهر می‌شود.

در گرگان این پدیده در اغلب مناطق شهر به ویژه هسته مرکزی مانند میدان شهرداری(وحدت)و خیابان‌های منتهی به آن وجود دارد؛ همچنین رژه انواع دستفروشان و مدل‌های مختلف سد معبر در بازارهای قدیمی مانند نعلبندان، چهارراه عباسعلی، بازار ماهی و برخی پاساژهای شهر پررنگ‌تر است.

از بین رفتن مشاغل خرد و کوچک به سبب شوک‌های اقتصادی در سال‌های اخیر سبب بیکاری خیل بی شماری در جامعه شد و همچنین افزایش مهاجرت از روستا به شهر، گسترش حاشیه نشینی و اخیراً هم ویروس کرونا سبب تشدید پدیده‌هایی همچون دستفروشی در خیابان‌ها و معابر عمومی شده است، امری که اثر واضح آن در معابر و پیاده روهای شهر گرگان کلاملاً مشهود است.

رفع سد معبر با درخواست شهروندان انجام می‌گیرد

اما سرپرست روابط عمومی شهرداری گرگان نسبت به فیلم منتشره از مأموران رفع سد معبر در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده و عنوان کرده که با مأموران خاطی برخورد می‌شود.

آرش فولادیان توضیح داد:در این راستا به دستور شهردار، معاون خدمات شهری و مدیر دستگاه نظارتی شهرداری گرگان، عهده‌دار بررسی ماجرا و برخورد با متخلف یا متخلفان احتمالی است.

شهرداری وظیفه دارد نسبت به جمع آوری سد معبر اقدام کند که در این بین برخی دستفروشان از قانون تمکین نکرده و درگیری ایجاد می‌شودوی تصریح کرد:رفع سد معبر بر اساس قانون بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده و خواسته اغلب شهروندان و به ویژه کسبه و بازاریان است که روزانه به صورت حضوری و یا از طریق سامانه ۱۳۷ و اپلیکیشن شهریار درخواست رفع سد معبر دارند.

فولادیان اضافه کرد:متأسفانه در طول اجرای مأموریت توسط مأموران شهرداری، افرادی که از قانون تمکین نمی‌کنند نسبت به اجرای قانون و رفع سد معبر واکنش‌های بعضاً زننده‌ای با مأموران داشته و درگیری‌های لفظی باعث ایجاد تنش می‌شود امری که در تصاویر منتشر شده انعکاس نمی‌یابد.

فیلم منتشر شده همه واقعیت را منعکس نمی‌کند

وی گفت:حضور مأموران شهرداری برای رفع سد معبر ابتدا با تذکرات پی در پی به خاطیان و سپس تذکرات جدی‌تر و در صورت عدم همکاری با جمع آوری سد معبر همراه خواهد بود و روزانه ده‌ها مورد در شهر انجام شده که فقط در موارد معدودی به دلیل واکنش تند و فحاشی فرد خاطی، تنش بالا می‌گیرد و این افراد عمدتاً با تحریک احساسات مردم تلاش می‌کنند مانع اجرای قانون شوند.

فولادیان بیان کرد:در این راستا با هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه‌های قضائی و انتظامی از ظرفیت‌های قانونی موجود با افراد متخلف و هنجارشکن استفاده می‌شود.

وی با اشاره به درک وضعیت معیشتی این روزهای مردم اضافه کرد:نکته قابل توجه وقوع تخلفات و جرایم در سایه دستفروشی است که متأسفانه تبعات اجتماعی جبران ناپذیری را رقم می‌زند.

وی با تاکید بر دستور اکید شهردار گرگان بر برخورد با مأموران متخلف احتمالی گفت:برخورد با دستفروشی با توجه به درخواست شهروندان و همچنین وظیفه مندی قانونی شهرداری‌ها ادامه خواهد داشت.

ستاد ساماندهی سد معبر تشکیل شد

سرپرست خدمات شهری شهرداری گرگان هم در این خصوص گفت:تعداد دستفروشان اخیراً در مبادی خروجی و ورودی شهر، مانند بلوار هیرکان، جاده آق قلا، بلوار جرجان و خیابان‌های پر ترافیک مانند سرخواجه، ابتدای بلوار حسام، میدان شهید باهنر، بلوار جانبازان و غیره افزایش یافته است.

موسی الرضا صفری افزود:این افراد بار خود را در پیاده‌رو تخلیه کرده و باعث بروز مشکلات ترافیکی و اجتماعی، نارضایتی شدید مردمی می‌شوند به طوری که شهروندان با تماس با شهرداری، خواهان نظم بخشی و برخورد با این افراد هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری در خصوص رفع سد معبر وظیفه دارد، ادامه داد:ستاد ساماندهی سد معبر با متمرکز کردن نیروها تشکیل شده و گشت کنترل در شهر هم افزایش داشته است.

صفری گفت:ما به وظیفه قانونی خود عمل کرده و مطمئناً در انجام مأموریت با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

وی توضیح داد که در فیلم منتشره، این دستفروشان بالغ بر ۱۰۰ بار تذکر شفاهی و کتبی دریافت کرده و ناچاراً همکاران ستاد مجبور به جمع‌آوری سدمعبر شدند که البته بار و وسایل آن‌ها محفوظ بوده و می‌توانند با مراجعه به ستاد ساماندهی شهرداری و با ارائه تعهد کتبی بار خود را تحویل بگیرند.

وی بیان کرد:در برخی از نقاط(بلوار آق قلا و بلوار هیرکان)جانمایی‌های صورت می‌گیرد که بارفروشان در آنجا ساماندهی شوند اما این افراد تمکین نکرده و دوست دارند در نقاط پرتردد حضور داشته باشند که این امر سودخواهی و باج‌خواهی و نقض حقوق شهروندی است.

صفری اضافه کرد:بازار روز در روزهای چهارشنبه و جمعه در بلوار هیرکان روبروی جاده سعدآباد و شب بازار هم در خیابان مطهری شمالی فعال است.

وی گفت:اگر با دستفروشان برخورد نشود شهرداری از سوی برخی از شهروندان قانون‌مدار زیر سوال رفته و اگر برخورد کنیم جو را علیه شهرداری متشنج می‌کنند.

راه اندازی بازارچه

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم با بیان اینکه سد معبر واقعیت جامعه بوده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، گفت:کرونا بیکاری را افزایش داده و همه این مسائل سبب کاهش قدرت خرید مردم و کوچک شدن سفره آنها شده است به همین دلیل مردم به کسب و کارهایی با سرمایه‌های اندک مانند دستفروشی روی می‌آورند.

سیدمحمد مرتضوی افزود:این واقعیت سبب ایجاد مشکل در سطح شهر شده و مدیران شهری را دچار چالش می‌کند؛ ترافیک، تصادفات و حوادث دیگر از جمله پیامدهای این پدیده است.

وی گفت:حتی اگر ما بازارچه‌های محلی را گسترش دهیم باز این امر مشکلی را حل نمی‌کند زیرا به دلیل مشکلات اقتصادی نمی‌توان سد معبر را به طور کامل حذف کرد و باید هم راستای این مسأله، اقتصاد هم توسعه یابد.

مرتضوی با اشاره به اینکه میادین تره بار سبب تمرکززدایی می‌شود، گفت:باید در احداث بازارچه در سطح شهر اقدام عاجلی انجام شود و تا سال آینده حتماً یک بازارچه محلی در گرگان راه اندازی خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت:در مدل تقسیم بندی شهری همه امکانات باید در محل متمرکز بوده و تمام محلات باید به بازار روز دسترسی داشته باشند.

وی تأکید کرد:بازار هفتگی را باید در چندین محله و در چندین نقطه از شهر گسترش دهیم البته این کار برای مدیریت شهری هزینه داشته اما بازخوردهای خوبی خواهد داشت.

افزایش دست فروشی در پیاده روها در ماه‌های اخیر قابل کتمان نیست اما چگونگی مدیریت این معضل شهری پیچ و خم‌های بسیاری دارد، برخورد با این مساله تیغ دو لبه است، از یک سو برخوردهای خشن و غیرمنعطف با دستفروشان بازخوردهای اجتماعی منفی به دنبال داشته و از سوی دیگر بی تفاوتی به رشد قارچ گونه موجب هرج و مرج در شهر می‌شود لذا باید مدیریت شهری گرگان نسبت به ساماندهی خیابان‌ها و میادین شهری و ایجاد بازارچه‌ها و ساماندهی دستفروشان اقدام کند.


http://www.caspiankhabar.com/91265



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96