اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



به بهانه روز جهانی ایدز

پذیرش اجتماعی؛رویای بیماران ایدزی/باورهای غلط برآتش بیماری می دمد
ترس از طرد شدن سبب می شود مبتلایان به ایدز بیماری خود را پنهان کنند، بی تردید رفع باورهای غلط این بیماری نیازمند فرهنگ سازی است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر،

سال ها از حضورم در یک جلسه دانشگاهی با اجرای سه بیمار  ایدز ی و بیان دغدغه ها و مشکلات آنها می گذرد؛ سه بیمار در سالن بزرگ، روبروی جمعیت از نحوه ابتلا و مشکلاتشان گفتند.

در آن سال ها ابتلا به ایدز قبح اجتماعی زیادی داشت و ترس از انگ زدن، تبعیض و طرد از جامعه سبب می‌شد این افراد،  بیماری  خود را پنهان کرده و کمتر در اجتماع حاضر شوند.نوع نگاه و سوالات جمعیت از بیماران هم موید این مطلب بود این افراد شجاعت بسیار داشته که در برابر مردم به بیماری خود اذعان کردند.

حال ۱۴ سال از آن جلسه می گذرد و تصور می کردم قبح این بیماری طی این سال ها ریخته و یا لااقل کمتر شده باشد اما زمانی که بیماران مبتلا به ایدز به راحتی حاضر به مصاحبه نشدند، دانستم فرهنگ سازی خوبی در این راستا صورت نگرفته است.

بعد از گذشت چند سال با بالارفتن سطح آگاهی مردم در مورد ایدز، باید نوع نگاه و رفتار با بیماران تغییر می‌کرد اما چنین نبود و تغییر چندانی در نگرش جامعه ایجاد نشده بود.

زمانی که یک بیمار مبتلا به ایدز گفت برای خدمات دندانپزشکی همچنان مشکل دارد و دندانپزشکان به راحتی آنها را پذیرش نمی‌کنند، می‌توان به راحتی دریافت که رفتار با این بیماران قشر تحصیل کرده و غیرتحصیل کرده نمی‌شناسد.

ایدز(HIV)نوعی بیماری است که با ورود ویروس و حمله به دستگاه ایمنی ایجاد شده و سبب مختل کردن فعالیت و یا ویران کردن سلول‌های مسئول هماهنگی ایمنی بدن می‌شود.از زمان ورود HIV به بدن تا بروز ایدز ممکن است بین ۶ ماه الی ۱۰ سال یا بیش‌تر طول بکشد، در این مدت اگرچه فرد به ظاهر تندرست به نظر می‌رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران سرایت کند.

طبق نظر کارشناسان در حال حاضر ایدز بیماری کشنده‌ای نیست، بلکه بیماری عفونی مزمن قابل کنترل با دارو به شرط تشخیص است و این بیماران عمر طبیعی خواهند داشت.

هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده و در سال ۲۰۲۰، توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.

بیماران مبتلا به ایدز تنها هستند

یک بیمار مبتلا به ایدز  گلستان ی گفت:۸ سال پیش به سبب درد ناحیه قفسه سینه به پزشک مراجعه کرده که در ابتدا عفونت ریه تشخیص داده شد ولی در ادامه با طولانی شدن روند درمان و آزمایش‌های تکمیلی، بنده مشکوک به ایدز شناخته شدم.

وی که به شرط ذکر نکردن نام خود حاضر به مصاحبه شده بود، افزود:در ابتدا شبیه یک شوخی بود و مدت‌ها از پذیرش آن اجتناب می‌کردم، به طوری که چندین بار آزمایش اچ آی وی را تکرار کرده تا به من ثابت شد که بنده مبتلا به ایدز هستم.

این بیمار ۳۹ ساله بیان کرد:چند ماه خود را در اتاق حبس کرده و ارتباطم را با دیگران قطع کردم و تصور می‌کردم دنیا به آخر رسیده است.

وی تصریح کرد:سرانجام با اصرار خانواده و با تلاش یکی از اقوام پذیرفتم برای درمان به پزشک مراجعه کرده و همزمان هم به یکی از مراکز مشاوره مراجعه کردم و در اینجا توانستم با این بیماری راحت‌تر کنار بیایم.

وی افزود:بیشتر بیماران مبتلا به ایدز به دلیل ترس از قضاوت، طرد شدن و تنهایی بیماری خود را پنهان می‌کنند و در اوایل بنده هم چنین رفتاری داشتم اما اکنون معدود دوستانم از این امر مطلع هستند.

این شهروند گلستانی بیان کرد:در همان هفته‌های اول آگاهی از بیماری به فکر خودکشی افتادم اما با توجه به اینکه در یک خانواده مذهبی بزرگ شده بودم ترس از عواقب آن مانع از این کار شد.

ارتباطات محدودی دارم

وی گفت:در حال حاضر با توجه به اینکه به طور مستمر تحت نظر پزشک هستم مشکلی نداشته و ارتباطات اجتماعی محدودی هم دارم.

وی با بیان اینکه مهم ترین مشکل بیماران مبتلا به ایدز تنهایی و ازدواج است، گفت:ترس از نپذیرفتن سبب شده دوست داشتن خود را پنهان کنم و هنوز قدرت بیان این جمله را به دست نیاورده‌ام و احتمال می‌دهم مانعی برای تحقق این رویای بنده وجود داشته باشد.

وی افزود:هرچند در برخی از اوقات سال شاهد کم شدن و گران شدن برخی از اقلام دارویی مورد نیاز هستیم اما تا به حال مشکل جدی نداشته و هزینه‌ها هم توسط خانواده‌ام پرداخت می‌شود.

وی در خصوص ابتلای خود گفت:علی‌رغم اینکه بررسی زیادی شده اما هنوز دلیل خاصی برای ابتلای خود پیدا نکردم.

این بیمار مبتلا به ایدز اضافه کرد:متاسفانه رفتارهای خوبی نسبت به بیماران مبتلا شاهد نیستیم و به هرکس که بگویید اچ آی وی مثبت هستید از شما فرار می کند.

علی‌رغم افزایش سواد عمومی جامعه متاسفانه همچنان دیدگاه‌های قدیمی در خصوص بیماران ایدز وجود دارد، به نحوی که افراد سالم حتی حاضر نیستند با بیماران ایدزی همنشین و هم کلام شوند.

طول عمر بیماران افزایش یافته است

مدیرگروه بیماری‌های واگیر  دانشگاه علوم پزشکی  گلستان گفت:ویروس ایدز جزو بیماری های نوپدید بوده که از طریق خون آلوده مانند استفاده از سرسوزن آلوده، آمیزش جنسی حفاظت نشده، و از طریق مادر به فرزند در زمان شیردهی و زایمان منتقل می شود.

علی باقری گفت:بیماری ایدز تفاوتی با گذشته یافته و هم اکنون با پیشرفته تر شدن داروها طول عمر بیماران طولانی و همینطور خطر انتقال هم کمتر شده است.

باقری بیان کرد:رپید تست ایدز به صورت رایگان در اماکن پرخطر مانند زندان ها، کودکان کار و مراکز دیگر در گلستان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد:دو مرکز اختصاصی مشاوره بیماری های رفتاری در گرگان و گنبدکاووس فعال بوده که در آن پزشک مخصوص، روانشناس و کارشناس بیماری‌ها حضور دارد و تشکیل پرونده و مراقبت صورت می‌گیرد.

باقری افزود:افراد می‌تواند به این مراکز مراجعه و با حفظ اصول محرمانگی به صورت رایگان خدمات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه اگر تست شخصی مثبت شد برای اطمینان نمونه به آزمایشگاه تخصصی ارسال می‌شود، افزود:برای فرد بیمار پرونده تشکیل و سهمیه و دارو از وزارتخانه دریافت می‌شود و آن را به صورت رایگان در اختیار فرد بیمار قرار می‌دهیم.

باقری اظهارکرد:با کمک بهزیستی و کمیته امداد برای کسانی که مشکل مالی دارند بسته های حمایتی ویژه اختصاص می‌یابد.

تست از زنان باردار

وی گفت:تست ایدز از زنان باردار با نظر موافق آنها اخذ شده و این امر باعث می‌شود مواردی از بیماری(دو درصد)را در خانم‌های باردار شناسایی کنیم و این عمل بر نوع زایمان تاثیر گذاشته و آمادگی پرسنل درمان را هنگام عمل بالا می‌برد.

باقری اضافه کرد:اگر مادر اچ آی وی داشته و از این بیماری اطلاع نداشته باشد احتمال ابتلای کودک به ایدز بیش از ۵۰ درصد است و زمانی که بیماری مادر شناسایی و درمان شود، بار ویروس کمتر شده و زایمان هم طبق اصول انجام می‌شود و بچه سالم به دنیا می‌آید.

غربالگری کودکان کار

وی از برگزاری برنامه‌های آموزشی آشنایی با اچ آی وی خبرداد و گفت:سال گذشته غربالگری کودکان کار انجام شد و موردی از ابتلا به ایدز در این افراد یافت نشد.

باقری بیان کرد:شیوه ابتلا به ایدز در کشور و در گلستان نسبت به گذشته تفاوت یافته، در ابتدا بیشترین مورد ابتلا از طریق انتقال خون و پلاسما بود که هم اکنون این عدد به صفر رسیده است.

 

وی ادامه داد:در دوره‌ای بیشترین راه انتقال تزریقی و سپس جنسی بود که هم اکنون میزان تزریق کمتر و میزان انتقال جنسی در حال افزایش است و این به علت آن است که استعمال مواد مخدر که در سابق تزریقی بود کمتر شده و بیشتر استنشاقی شده است.

باقری آمار بیماران مبتلا گلستان را محرمانه دانست و گفت:میزان ابتلا در خانم‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته و در سال گذشته در گلستان ۷۹ درصد مبتلایان مرد و ۲۱ درصد خانم‌ها بوده‌اند.

وی عنوان کرد:تعداد مبتلایان جدید امسال مانند سال های قبل بوده و بیشترین میزان سنی مبتلایان بین ۳۵ الی ۴۰ سال هستند.

موردی از ابتلا به  کرونا  در بیماران ایدزی یافت نشد

باقری با بیان اینکه از این افراد آزمایشات منظمی گرفته می‌شود، تصریح کرد:بیماران از نظر داروی هیچ مشکلی ندارند و آموزش‌های لازم هم به خود و خانواده‌هایشان داده می‌شود.

وی بدون اشاره به آمار شهرها در استان گلستان گفت:مرکز گلستان بیشتر از سایر شهرها درگیر این بیماری است.

باقری تصریح کرد:به دلیل تمکین به درمان بیماران مشکلی در زمینه ابتلا به کرونا در این افراد یافت نشد.

معاشرت‌های ساده مانند دست دادن، روبوسی، غذا خوردن با فرد مبتلا به ایدز، استفاده از سرویس بهداشتی و حمام مشترک و یا استخر خطری برای فرد سالم ندارد.

باید دانست که این افراد هم حق زندگی دارند و نباید محبت خود را از آنها دریغ کرد و رفتار ناشایست ممکن است سبب انزوا و یا پنهان کردن بیماری شود که این امر سبب بروز خسارت در جامعه خواهد شد.


http://www.caspiankhabar.com/91413



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96