اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



مدیرکل دامپزشکی گلستان:

موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گلستان مشاهده نشده است
مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گلستان مشاهده نشده است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر، مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سه استان اردبیل، مرکزی و مازندران، طی روز و هفته های اخیر نگرانی‌هایی را از گسترش این  بیماری  در سایر استان ها به وجود آورده است.

 غلامرضا محرابی  در این خصوص گفت: گلستان  از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عاری بوده و تاکنون موردی از تلفات پرندگان بیمار گزارش نشده است.

مدیرکل  دامپزشکی  گلستان با اشاره به رصد و پایش این بیماری در استان افزود:دو سیستم مراقبت فعال و غیرفعال داشته و هر کدام به صورت علمی دستورالعمل خاص خود را دارد.

وی ادامه داد:نیروهای  محیط زیست  روزانه تالاب ها، دریا و سواحل را رصد و پایش کرده و نیروهای دامپزشکی هم مرغداری را رصد می کنند و اگر تلفات پرندگان در محلی اتفاق افتاده باشد از آن نمونه گیری می شود.

محرابی تأکید کرد:هم اکنون در باثبات ترین حالت ممکن بوده و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد البته ما تمام اقدامات لازم مانند نمونه برداری ها، گشت و رصدها، پایش ها، آزمایش از تمام واحدهای صنعتی و پرندگان بومی را در دستورکار داریم.

وی بیان کرد:اگر فردی لاشه پرنده یا مورد مشکوکی از جمله بی‌حالی پرندگان را مشاهده کرد آن را به دامپزشکی و یا محیط زیست گزارش دهد.

طبق گفته محرابی بعد از ورود پرندگان مهاجر تاکنون حدود ۲۰ نمونه برداری انجام شده که تمام موارد منفی بوده است.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت:پرندگان بیش از ۱۶ کشور دنیا را طی کرده و کریدور حرکتی خاص دارند لذا امکان انتقال بیماری وجود دارد اما آنچه اهمیت دارد شناسایی سریع و به موقع با افزایش بازدیدها و پایش منطقه است.

محمود شکیبا، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست گلستان هم گفت:تاکنون هیچ مورد مشکوک یا قطعی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گلستان گزارش نشده است.


http://www.caspiankhabar.com/91440



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96