اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



لایروبی رودخانه‌های گلستان جلوی سیلاب‌های احتمالی را می‌گیرد؟
حدود یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان گلستان جزو رودخانه‌های پیر با حجم رسوب گذاری بالا است که هر سه سال یکبار نیازمند لایروبی است.

به گزارش  کاسپین خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  سیل اب فروردین پارسال خسارت‌های زیادی به بار آورد و از همان روز‌های نخست این حادثه، انگشت اتهام برخی‌ها به سمت دستگاه‌های متولی  لایروبی  رودخانه‌ها بود.این افراد معتقد بودند عدم لایروبی رودخانه‌ها و کاهش آب گذری، سبب ورود سیلاب به شهر‌ها و روستا‌ها و اراضی کشاورزی شده است.

البته در پرونده سیل  گلستان ، دستگاه قضایی مدیرعامل و یکی از معاونان شرکت آب منطقه‌ای استان را در این ارتباط محکوم کرده است.اما لایروبی رودخانه‌ها چقدر در مهار سیلاب‌ها موثر است و می‌تواند خسارت‌ها را کاهش دهد؟ وضعیت لایروبی رودخانه‌های استان و اختصاص اعتبارات برای این پروژه‌ها چگونه است؟

در این باره سیدمحسن حسینی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان معتقد است نباید مدیریت سیلاب را فقط به لایروبی رودخانه‌ها تقلیل داد.

او گفت:مدیریت سیلاب حدود ۳۰ مولفه دارد که لایروبی رودخانه‌ها فقط یکی از این مولفه‌هاست.اینکه آیا سیل فروردین پارسال با لایروبی‌هایی که انجام شده بازهم خسارت می‌آفریند، پاسخ مثبت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان افزود:تا انتهای سال ۹۸ سالانه حدود ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان از سوی آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، دهیاری‌ها و...لایروبی می‌شد.به عبارتی در مدت ۱۰ سال حدود ۲ هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده است.

او با اشاره به وجود ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر رودخانه در استان ادامه داد:رودخانه‌ها به سه دسته جوان، بالغ و پیر تقسیم بندی می‌شوند که رودخانه‌های جوان نیازی به لایروبی ندارند، رودخانه‌های بالغ هم کمتر نیازمند لایروبی هستند، اما رودخانه‌های پیر مانند قره سو، اترک و گرگانرود نیاز به لایروبی مستمر دارند، چون حجم رسوب گذاری در آن‌ها زیاد است.

حسینی اضافه کرد:حدود یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان جزو رودخانه‌های پیر هستند که هر سه سال یکبار باید لایروبی شوند.به عبارتی باید سالانه ۶۰۰ کیلومتر از طول این رودخانه‌ها را لایروبی کنیم.

او گفت:بعد از سیل فروردین ماه پارسال که در بخش‌هایی تا پایان اردیبهشت ماه هم طول کشیده بود، ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان به دست آب منطقه‌ای، سپاه، ارتش، راه و شهرسازی، محیط زیست و حتی برخی افراد خیّر لایروبی شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان افزود:بعد از فروکش کردن سیلاب قرار بر ادامه لایروبی بود.از ابتدای خرداد تا دی ماه سال قبل که هنوز به استان پولی تزریق نشده بود، ۲۰۰ کیلومتر دیگر از رودخانه‌های استان لایروبی شده بود.

او با اشاره به اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی رودخانه‌های استان بیان داشت:از ابتدای دی ماه پارسال تا انتهای شهریور ماه امسال برای لایروبی رودخانه‌ها ۴۰ میلیارد تومان اعتبار داده شد.برآورد ما این بود که اگر این اعتبار نقدی باشد تا ۳۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی شود، اما چون این اعتبارات شامل اسناد خزانه بود توانستیم ۲۰۰ کیلومتر دیگر را لایروبی کنیم.

حسینی با بیان اینکه طبق بررسی انجام شده دست کم یک هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان نیازمند لایروبی است، گفت:از خرداد پارسال تا پایان شهریورماه امسال ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده و ۶۰۰ کیلومتر دیگر نیز نیازمند لایروبی است.

او افزود:مکاتباتی در این باره انجام دادیم و اگر اعتبار نقدی به استان داده شود با ۱۴۰ میلیارد تومان و اگر اسناد خزانه اختصاص پیدا کند ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.


http://www.caspiankhabar.com/91478



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96