اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آتش‌سوز‌های جنگل گلستان تعمدی است
از روز شنبه هفته جاری آتش‌سوزی به صورت نقطه‌ای در عرصه‌های جنگلی استان گلستان رخ داده که تعداد آنها رو به افزایش است و مسئولان با بیان اینکه بخشی از این حریق‌ها تعمدی است می‌گویند می‌دانند این آتش افروزی‌ها کار چه کسانی است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، با حاکم شدن سامانه پایدار در استان و افزایش دما و کاهش رطوبت نسبی عرصه‌های  جنگل ی به علت خزان، شرایط مستعدی برای وقوع  حریق  دارند.

در عین حال هواشناسی استان  گلستان  هم نسبت به این موضوع در روزهای اخیر هشدار داده بود و از روز شنبه هفته جاری تا کنون روزانه شاهد 8 تا 10 فقره آتش سوزی نقطه‌ای در عرصه‌های جنگلی استان هستیم.

هرچند مساحت این حریق‌ها اندک بوده اما نکته قابل تأمل این است که بنا به گفته مسئولان  منابع طبیعی  استان بخشی از این آتش سوزی‌ها تعمدی است.

 عبدالرحیم لطفی ، سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه آتش سوزی‌های اخیر عامل انسانی دارد گفت:بخشی از این حریق‌ها تعمدی است.در بخشی از عرصه‌های جنگلی اطراف گرگان چنین شرایطی داریم با اینحال همه حریق‌ها خاموش شده است.ضمن اینکه بخشی از حریق‌ها به علت سرایت آتشی است که توسط معتادان متجاهری که اقدام به استعمال موادمخدر می‌کنند، روشن می‌شود.

وی گفته 570 جنگلبان و نیروی حفاظتی در آماده باش کامل هستند زیرا هر لحظه احتمال حریق در مناطق مختلف وجود دارد.

در همین باره محمدرضا آریانفر، جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار داشت:با صدور هشدار هواشناسی مبنی بر افزایش دما در هفته جاری، همه نیروهای ما در حالت آماده باش قرار دارند.

وی گفت:در فصل پاییز و زمستان با افزایش دما و کاهش رطوبت به علت وجود برگ در کف جنگل، کوچکترین سهل انگاری می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

آریانفر افزود:همه امکانات و تجهیزات، گشت‌های منطقه‌ای و نیروهای انسانی بسیج شده و در صورت نیاز به کارگیری می‌شوند.

وی با اشاره به تشدید گشت‌های مراقبت در سطح جنگل‌های استان گفت:جنگل‌های بالادست پوشیده از برف است که نگرانی درباره آن نداریم اما تمرکز ما بر روی جنگل‌های پایین دست و میان بند است که مستعد وقوع حریق هستند.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان بیان داشت:با توجه به افزایش دما در استان به ویژه شرق استان در میانه‌های روز احتمال بروز حریق وجود دارد.با توجه به در پیش بودن تعطیلات آخر هفته و تداوم افزایش دما، از مردم می‌خواهیم از برافروختن آتش در عرصه‌های جنگلی خودداری کنند.

آریانفر نیز با تأکید بر دخیل بودن عوامل انسانی در بروز حریق‌های اخیر گفت:عمده این حریق‌ها به علت سهل انگاری برخی افراد اتفاق افتاده اما در مواردی هم کسانی که احکام سنگین علیه آنها با شکایت منابع طبیعی صورت گرفته در رفتار و اقدامی مغرضانه اقدام به این کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما می‌دانیم بخشی از این آتش سوزی‌ها کار چه کسانی است، توضیح داد که این موارد را تا حدودی بررسی و افراد را شناسایی کردیم اما تا زمانی که نیروهای ما آنان را در حین انجام این کار نبینند یا ادله کافی نداشته باشیم، نمی‌توانیم اقدام کنیم.


http://www.caspiankhabar.com/91522



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96