اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ساده انگاری قربانی می گیرد

تاخت کرونا در غرب گلستان/ ۲ چراغ قرمز روشن شد
در حالی که بیشتر شهرهای کشور در شرایط زرد و نارنجی قرار دارند، دو نقطه از گلستان در وضعیت قرمز قرارگرفته و این امر ضرورت اعمال شرایط سختگیرانه تر در این مناطق را افزایش می دهد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر:براساس گزارش وزارت  بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از هفت شهر قرمز  کرونا یی کشور دو شهر به  گلستان  اختصاص دارد.

شهرهای  بندرگز  و  کردکوی  در غرب گلستان طی سه روز اخیر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند، هرچند که در یک سال گذشته و از زمان شیوع کرونا هم این دو شهر وضعیت پایدار و با ثباتی نداشتند و برخلاف دیگر شهرستان‌های استان بارها و بارها وضعیت قرمز یا نارنجی کرونایی را تجربه کردند.

همچنین سایر شهرهای گلستان در وضعیت نارنجی و زرد قرار داشته و مجموع بستری‌های گلستان هم بیش از ۴۰۰ نفر است.

کردکوی و بندرگز از شهرستان‌های مجاور استان مازندران بوده و بافت جمعیتی در این دو شهرستان بیشتر بر جمعیت روستایی استوار است.شغل تعدادی از روستانشینان این شهرستان‌ها از گذشته دور تاکنون مرتبط به حوزه کارگری در باغداری و زراعت بوده به نحوی که در ماه‌های مختلف سال برای عملیات مختلف زراعی با حضور در شهرهای مختلف استان و حتی شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه در مازندران اقدام به کارگری می‌کنند که طبق گفته کارشناسان این امر در کنار عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند از دلایل شیوع کرونا در این مناطق باشد.

گرانی برخی از اقلام پیشگیرانه و در دسترس نبودن اقلامی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده، ساده انگاری کرونا و ترددهای بین شهری با استفاده از وسایل نقلیه فاقد فاصله گذاری‌های اجتماعی از جمله مسائلی است که سبب شده مردم این مناطق بیش از سایر شهرها در معرض ابتلاء به ویروس قرار بگیرند.

میزان بستری بیماران کرونایی و جانباختگان به ازای جمعیت در بندرگز نسبت به سایر شهرستان‌های استان در بالاترین سطح قرار داشته و علیرغم اجرای طرح  شهید سلیمانی  در شهر و روستاهای بندرگز همچنان میزان مبتلایان به این بیماری در حالت صعودی قرار دارد.

کارگران فصلی در معرض خطر کرونا

سیدعلیرضا سید النگی یکی از اهالی کردکوی گفت:بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی روستای ما برای کارهای کشاورزی و میوه چینی به سایر شهرها و روستاهای مجاور می‌روند و همین امر می‌تواند در شیوع کرونا نقش داشته باشد.

مشکلات اقتصادی و یا ساده انگاری نسبت به تهیه ماسک و ژل های ضدعفونی کننده، استفاده بالای جمعیت از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مینی بوس بدون فاصله گذاری اجتماعی و طی مسافت چند ۱۰ کیلومتری تا شهرهای مقصد مانند بهشهر و نکا از دیگر عللی بود که وی به آن اشاره کرد.

سید النگی گفت:وضعیت قرمز بیماری در شهرهای شرقی مازندران از جمله دلایلی است که سبب شده تا تعدادی از کارگران کشاورزی این روستا به کرونا مبتلا شوند.

این شهروند گلستانی افزود:بخش زیادی از این کارگران را زنان میانسال روستا تشکیل داده که در صورت ابتلای آنها احتمال سرایت به سایر اعضای خانواده هم وجود دارد، موضوعی که در یکی از خانواده‌ها اتفاق افتاد.

برپایی دورهمی ها

یک شهروند بندرگزی هم در خصوص وضعیت قرمز کرونا، گفت:برخی از اهالی بندرگز سال‌ها است به سبب موضوعات کاری در تهران و مازندران ساکن بوده و رفت و آمد مداوم این افراد به بندرگز از جمله دلایل شدت گرفتن کرونا در منطقه است.

محمدعلی ریاحی گفت:عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برپایی دورهمی های خانوادگی و مهمانی‌های شب یلدا هم می‌تواند دلیل این سیر صعودی باشد.

وی اضافه کرد:رفتن به تفرجگاه‌ها و ساده انگاری نسبت به زدن ماسک و نبود امر به معروف در زمینه زدن ماسک از دیگر علل شیوع کرونا است.

برخوردها سختگیرانه تر می‌شود

 فرماندار  کردکوی هم در خصوص شرایط قرمز این شهرستان، گفت:اولین باری که کرونا در گلستان شدت گرفت از کردکوی آغاز شد.

 ابراهیم قدمنان  افزود:تا قبل از آذرماه تعداد بیماران بستری در کردکوی به ۱۲ نفر رسیده بود که تعدادی از آنها هم ساکن شهرستان نبودند.

در بندرگز و کردکوی ۶۴ بیمار بستری بوده و به نظر می‌رسد که همجواری با مازندران از دلایل قرمزی این دو شهرستان استوی با بیان اینکه شدت گرفتن کرونا در کردکوی دلایل مختلفی دارد، اضافه کرد:کردکوی در مسیر اصلی قرار داشته و کمربندی هم ندارد و مردم و مسافران در این مسیر توقف کرده و مایحتاج خود را تهیه و به پمپ گاز و بنزین هم مراجعه می‌کنند.

فرماندار کردکوی گفت:مراجعه مردم و مسافران به جنگل کردکوی و تفرجگاه‌ها هم از عللی است که می‌تواند کرونا را تشدید کند.

وی با بیان اینکه مردم هم به طور کامل پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، افزود:بازدیدهای ما از این پس سختگیرانه تر خواهد شد و کسانی که در مغازه‌ها ماسک نزده باشند، جریمه می‌شوند.

فرماندار کردکوی از توزیع ماسک هم خبر داد و گفت:شب یلدا هم دورهمی در شهرستان برگزار شد که هم اکنون می‌تواند اثرات خود را نشان دهد.

همجواری با مازندران دلیل قرمزی بندرگز و کردکوی

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی  استان گلستان هم در خصوص شرایط حاد کرونایی در شهرستان‌های بندرگز و کردکوی، گفت:جلسه‌ای در وزارت کشور برای بررسی قرمز بودن شهرهای مازندران و گلستان برگزار شد.

عبدالرضا فاضل افزود:بیشترین فرضیات ما به همجواری این دو شهر با استان مازندران اختصاص دارد که بر مبنای رفت و آمد کارگران فصلی است.

وی افزود:طبق آمار اعلام شده از سوی مازندران امسال برای چیدن مرکبات ۵۰ هزار کارگر وارد مازندران شده که بخشی از آنها کارگران گلستانی هستند.

فاضل ادامه داد:هفت شهرستان مازندران قرمز بوده و رفت و آمد مردم، کارگران و کارمندان گلستان به این شهرها می‌تواند دلیل شیوع بیماری در این شهرستان‌ها باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت:از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمار قابل قبولی در بندرگز و کردکوی وجود دارد و شرایط مانند سایر نقاط استان است لذا رفت و آمد به مازندران می‌تواند از دلایل وضعیت قرمز این دو شهرستان باشد.

فاضل با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی گفت:طرح شهید سلیمانی توسط سپاه، هلال احمر و بهداشت در این دو شهرستان اجرا شده و طبق آمار وضعیت مانند دیگر نقاط استان است بنابراین عدم رعایت پروتکل‌ها نمی‌تواند تنها دلیل شیوع کرونا و قرمز بودن این دو شهرستان باشد.

طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در بیمارستان‌های دو شهرستان ۶۴ بیمار مبتلا به کرونا بستری هستند.

وی بیان کرد:شهرستان‌های گرگان، علی آبادکتول، مینودشت و بندرترکمن، در شرایط نارنجی و سایر شهرستان هم در وضعیت زرد قرار دارند.

فاضل گفت:با توجه به هشدارها و برگزاری جلسات متعدد با شبکه بهداشت و فرمانداری‌های این دو شهرستان در کنار اجرای طرح شهید سلیمانی امیدواریم که وضعیت کرونا در این دو شهرستان بهبود یابد.

روشن شدن چراغ قرمز هشدار کرونا در شهرستان‌های بندرگز و کردکوی زنگ خطری برای سایر نقاط استان است لذا با توجه به شرایط شکننده کرونا باید نظارت‌های سختگیرانه‌تری اعمال شده تا روند کاهشی کرونا را در این مناطق شاهد باشیم.


http://www.caspiankhabar.com/91528



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96