اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آخرین خبرها از اکتشاف نفت و گاز در استان گلستان/ دکل حفاری با تأخیر می‌رسد
قرار بود دکل حفاری برای اکتشاف نفت و گاز در شهرستان گمیشان دهه فجر در منطقه نصب شود اما بنا به گفته استاندار این کار با کمی تأخیر انجام می‌شود.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، اکتشاف  نفت  و گاز در استان  گلستان  پس از یک وقفه چند ساله بار دیگر در هفته دولت امسال در دستور کار قرار گرفت.پیش از این نیز در 2 بازه زمانی اما با فاصله چند دهه، موضوع حفاری و اکتشاف در منطقه شمالی استان انجام شده بود که هر بار بدون اینکه گزارشی به مردم داده شود، کار تعطیل شد.

حالا برای سومین بار پروژه اکتشاف نفت و گاز در منطقه آغاز شده و برخی‌ها از جمله  استاندار  گلستان خیلی امیدوار هستند که این بار حفاری‌ها منجر به نتایج خوبی شود.وجود"نبیت کوه"یا همان کوه نفت کشور ترکمنستان به عنوان بزرگترین میدان در حال برداشت و فاصله 130 کیلومتری آن با ترکمن صحرا در استان گلستان، امیدها را برای یافتن میادین و ذخایر مشترک بیشتر کرده است.

البته سابقه اکتشاف نفت در شمال کشور به حدود 4 تا 5 دهه قبل بر می‌گردد آن زمان 16 حلقه چاه اکتشافی که عمده آنها در محدوده جغرافیایی استان گلستان واقع شده بود، حفر شد اما نتیجه مطلوبی درپی نداشت و این حفاری‌ها ادامه پیدا نکرد.

تا اینکه سال 94 بار دیگر موضوع اکتشاف نفت در شمال استان در منطقه صوفیکم آغاز شد و البته این بار هم دست گلستانی از رسیدن به نفت و گاز کوتاه ماند.

پروژه در سکوت خبری تعطیل شد و آخر هم مشخص نشد چه نتایجی از آن حفاری به دست آمد.تا اینکه  هادی حق شناس ، استاندار گلستان نیز شانسش را امتحان کرده و با پیگیری‌هایی که از طریق شرکت ملی حفاری و نفت خزر انجام داد، کار را در هفته دولت آغاز کرد.وی به خوبی می‌داند اگر این حفاری‌ها منجر به دسترسی به منابع نفت و گاز شود، نامش را برای همیشه در میان گلستانی‌ها ماندگار خواهد کرد و اگر هم نتیجه‌ای نداشته باشد چیزی را از دست نخواهد داد.

به‌هرحال قرار است در دهه فجر امسال جاده سازی و سکوسازی پروژه اکتشاف نفت و گاز در منطقه گمیشان و در محل حفر چاه انجام شود.

هادی حق شناس، استاندار گلستان درباره آخرین وضعیت این حفاری‌به خبرنگار تسنیم در گرگان گفت:پروژه اکتشاف گاز در گمیشان در هفته دولت کلنگ زنی شد و ما بسیار امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

وی یادآور شد:مطالعات لرزه نگاری در منطقه برای یافتن منابع نفت و گاز در گذشته انجام شده بود اما بنا به دلایلی اکتشاف انجام نشد اما با پیگیری‌هایی که داشتیم توانستیم شرایط را برای شروع این پروژه که امید زیادی به آن داریم، فراهم کنیم.

حق شناس افزود:انتقال دکل از جنوب به شمال کشور کمی روند این پروژه را دچار تاخیر کرده اما جاده سازی و بسترسازی پروژه در حال انجام است.

وی ادامه داد:بر اساس بررسی‌های کارشناسان به احتمال زیاد تا پایان سال چاه اول حفر خواهد شد و پیش بینی ما این است که همین چاه به گاز برسد و اگر این اتفاق رخ نداد چاه دوم حفر خواهد شد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه طرف مقابل ما ترکمنستان به نوعی از حوزه مشترک برداشت می‌کند به نظر می‌رسد این پروژه سرانجام خوبی داشته باشد و چیزی شبیه به همکاری ایران و قطر در پروژه پارس جنوبی البته با وسعت کمتر در این منطقه اتفاق بیفتد.

وی درباره اهمیت این پروژه گفت:دسترسی به منابع نفت و گاز با توجه به ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون در آینده‌ای نزدیک و استقرار صنایع پتروپالایش در این منطقه، می‌تواند زمینه تحول اقتصادی و صنعتی استان گلستان را فراهم کند.

در حالی مسئولان ارشد استان از جمله استاندار به این پروژه دل بسته‌اند که چندی قبل وزیر نفت گفته بود استخراج نفت از شمال کشور در اولویت این وزارتخانه نیست و به طبع سرمایه‌گذاری هم در این بخش نخواهند کرد.

مشخص نیست آیا در صورت دستیابی به منابع نفت و گاز، وزارت نفت حاضر می‌شود استخراج آن را در گلستان کلید بزند یا نه؟

اما  رمضانعلی سنگدوینی ، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است که استخراج نفت و گاز در شمال کشور از نظر پدافند غیرعامل برای کشور بسیار مهم است.

وی گفت:اینکه تمام چاه‌های نفت کشور در یک نقطه از کشور تمرکز داشته باشد آسیب پذیری ما را در زمان حوادث افزایش می‌دهد، ضمن اینکه با توجه به دسترسی و همسایگی گلستان با کشورهای منطقه آسیای میانه می‌توان به فروش نفت از این مسیر هم فکر کرد.


http://www.caspiankhabar.com/91601



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96