اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



سوغات کرونایی مسافران نوروزی/ شرق و غرب گلستان درگیر کرونای انگلیسی
با وجود همه هشدارها در خصوص عدم مسافرت در ایام نوروز بازهم برخی شهروندان بدون توجه به این هشدارها و پروتکل‌های بهداشتی به مناطق مختلف کشور از جمله استان گلستان سفر کرده‌اند؛ مسافرانی که کرونا را با خود سوغات می‌آورند.

به گزارش کاسپین خبر به نقل از تسنیم، به رغم هشدارهای وزارت بهداشت برای ماندن در خانه و عدم مسافرت در ایام نوروز برخی از شهروندان بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی به مناطق مختلف کشور از جمله شهرهای استان گلستان سفر کرده‌اند.

تردد خودروهای با پلاک غیربومی در جاده‌های استان، گواه کم توجهی به هشدارهای بهداشتی است.مسافرانی که کرونا را به عنوان سوغات برای مردم هر منطقه به همراه دارند.

در حالیکه شیوع کرونا با زحمات کادر درمان و همکاری اغلب مردم تا حد زیادی در استان گلستان کنترل شده بود و تعداد بیماران بستری به حدود 180 نفر رسیده بود اما دیدو بازدیدهای عید و همچنین حضور مسافران در شهرهای مختلف استان سبب شد بار دیگر تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان افزایشی شود.

موضوعی که در این بین نگرانی‌ها را بیشتر کرده، گسترش نوع جهش یافته ویروس موسوم به کرونای انگلیسی است.

آنطور که کارشناسان گفته‌اند حدود 70 درصد موارد ابتلا به کرونا از نوع انگلیسی است که سرایت پذیری و مرگ و میر آن بیشتر از گونه معمولی آن است.

طبق آخرین آمار در استان گلستان تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان با افزایش نسبی به 232 نفر رسیده که از این تعداد 49 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و 23 بیمار به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

با وجود اینکه تعداد موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در گلستان رو به افزایش است اما هنوز هم برخی مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند و بدون رعایت بسیاری از مسائل در تفرجگاه‌هایی که بعضا نظارتی هم بر آنها نیست، حضور پیدا می‌کنند.

مسئولان بخش بهداشت و درمان معتقدند که نتیجه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و مسافران در روزهای پایانی اسفند و ایام نوروز در هفته‌های آینده خود را نشان خواهد داد و علی متکی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی استان هم گفته با توجه به وضعیت موجود و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احتمالا روزهای سختی در پیش خواهیم داشت.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره آخرین وضعیت کرونایی در استان گفته شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، بندرگز، کردکوی، بندرترکمن، آق قلا، علی آباد، رامیان، آزادشهر، گالیکش، مینودشت و کلاله در وضعیت زرد و شهرستان‌های گمیشان و مراوه تپه در وضعیت آبی قرار دارند.

وی به افزایش تعداد بیماران کرونایی در استان هم خبر داده و گفته تعداد این بیماران در مقایسه با روز نخست فروردین ماه امسال بیشتر از 50 نفر افزایش پیدا کرده است.

فاضل البته ابراز امیدواری کرد تا با رعایت بیشتر پروتکل‌ها از سوی مردم جلوی شیوع گسترده بیماری در استان طی روزهای آینده گرفته شود.

در یکی دو هفته اخیر 8 مورد ابتلای به کرونای انگلیسی در شهرهای مختلف استان شناسایی شده است که خانواده این افراد در قرنطینه قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفته این بیماران در شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن و بندرگز تحت درمان هستند.

فاضل افزود:دو مورد نخست ابتلا به کرونا انگلیسی در گلستان مربوط به گرگان و مورد سوم در گنبدکاووس بود و سپس در بندرگز و بندرترکمن هم مشاهده شد و اکنون شرق و غرب استان درگیر کرونا انگلیسی هستند.

یکی از ویژگی‎‌های کرونای انگیسی درگیر کردن کودکان و نوجوانان است و آنطور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفته یکی از موارد ابتلا به نوع جهش یافته کرونا، کودکی 13 ساله است که در بیمارستان طالقانی گرگان بستری است.

فاضل با بیان اینکه تعداد بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی بیش از این تعداد است توضیح داد:در نمونه‌گیری که یکی دو روز قبل انجام شد از 6 نمونه، 5 نفر مبتلا به کرونای انگلیسی بودند.بنابراین باید برآورد کنیم بسیاری از بیماران بستری درگیر این ویروس جهش یافته هستند که قدرت انتقال و کشندگی بیشتری دارد.

وضعیت شهر گرگان نیز طبق گفته‌های محمد حمیدی ، فرماندار این شهرستان نیز شکننده شده و با کوچکترین سهل انگاری و بی توجهی، وضعیت این شهر که اکنون زرد است وارد شرایط هشدار و نارنجی خواهد شد.

وی گفت:درست است که امسال برای استفاده از تفرجگاه‌ها محدودیت ایجاد نکردیم اما این به معنای این نیست که مردم می‌توانند در این مناطق چادر بزنند و اتراق کنند.

آنطور که فرماندار گرگان گفته بیشترین برگه‌های تردد صادر شده برای سفر به تهران و مازندران است.

با کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سفرهای نوروزی، زنگ خطر برای گسترش کرونای انگلیسی در شهرهای مختلف از جمله گرگان به صدا درآمده و تنها در صورت مشارکت مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که می‌توان به کنترل این بیماری امیدوار بود.


http://www.caspiankhabar.com/91677



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96