اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ابهام و التهاب پسانوروزی

زنگ پیک چهارم کرونا در گلستان به صدا درآمد/جولان ویروس جهش یافته
بی توجهی به قواعد بهداشتی، ورود و خروج مسافران نوروزی و دیدوبازدیدهای عید سبب افزایش مبتلایان به کرونا در گلستان شده و زنگ خطر موج چهارم در این استان به صدا درآمده است.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از مهر:افزایش ۵۰ درصدی بیماران بستری  کرونا یی در  گلستان  نسبت به دو هفته قبل، نشان می‌دهد که گلستان روزهای سختی را پیش رو دارد.

بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های  بهداشت ی در روزهای پایانی سال، اصرار به حضور در بازار شب عید، تاکید بر اجرای دید و بازدیدهای نوروزی و سفرهای غیرضروری و در آخر حضور در تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری در روز طبیعت سبب شده تا این روزها استان درگیر سیر صعودی کرونا شده و نگرانی در خصوص پیک چهارم کرونا در استان وجود دارد.

ابتلای ۱۵ گلستانی به کرونای انگلیسی و نارنجی شدن وضعیت کرونا در تعدادی از شهرها حکایت از آن دارد که هرگونه سهل انگاری و تسامح نسبت به رعایت پروتکل‌ها تبعات جدی در پی خواهد داشت.

ناشناخته بودن ویروس جهش یافته انگلیسی و خصوصیاتی همچون قدرت انتقال بالا، درگیر کردن جامعه سنی کودک و نوجوان و دوره نهفته کوتاه از جمله نکاتی است که ضرورت رعایت هرچه بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی در بین مردم را ضروری ساخته که البته به زعم درمانگران تبعات ناشی از این بی مبالاتی‌ها خود را در روز و هفته‌های آتی بیشتر نشان خواهد داد.

هم اکنون از شرق تا غرب گلستان درگیر کرونای انگلیسی شده لذا لازم است حساسیت بیشتری در بین مردم نسبت به رعایت قواعد بهداشتی ایجاد شود.

سرایت کرونای انگلیسی در همه شهرستان‌ها

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی  گلستان در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان گفت:با توجه به آغاز پیک چهارم کرونا در کشور مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

 عبدالرضا فاضل  افزود:آمار مبتلایان گلستان در روزهای اخیر نسبت به قبل از تعطیلات عید، افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

وی از بستری ۲۸۸ بیمار کرونایی در مراکز  درمانی  سطح استان خبر داد و گفت:از این تعداد ۴۶ نفر در آی‌سی‌یو تحت مراقبت بوده و ۱۸ نفر هم به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

ممکن است کرونای انگلیسی به واریانت غالب در کشور و جهان تبدیل شود و هم اکنون هم به سرعت در حال جایگزینی استفاضل با تأکید بر اینکه شرایط کرونا در استان شکننده است، اضافه کرد:هم اکنون بندرگز و گرگان در وضعیت نارنجی قرار داشته و شهرستان‌های مراوه‌تپه و گمیشان آبی و بقیه شهرستان‌ها زرد هستند.

وی گفت:مبتلایان به ویروس کرونای جهش یافته در شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، بندرترکمن و بندرگز شناسایی شده و البته پیش‌بینی می‌شود که در همه شهرها وجود داشته باشند.

طبق گفته فاضل قدرت انتقال این بیماری بیشتر و دوره کمون کمتری دارد بنابراین ترجیحاً مردم از ماسک دو لایه استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

کرونای انگلیسی غالب شده است

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران و استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت:الزاماً اینکه بیان می‌شود«کرونای انگلیسی»به معنای وارداتی بودن آن نیست و ممکن است این تغییرات در کشور ما هم ایجاد شده باشد چون تغییرات محصول واکنش بین میزبان و ویروس است.

علیجان تبرایی افزود:قدرت سرایت کرونای انگلیسی نسبت به واریانت های قبلی بیشتر شده است.

وی گفت:با توالی یابی، این ویروس شناسایی شده و در کشور هم کیت‌های تشخیصی آن طراحی شده است.

تبرایی ادامه داد:معمولاً هر بیمار با تست مثبت کرونا معمولی که مشکوک به کرونای انگلیسی باشد، از نظر کرونای جهش یافته هم آزمایش می‌شود.

وی در خصوص تأثیر کرونای جهش یافته بر  واکسن  توضیح داد:تاکنون مطالعات جامعی در این خصوص صورت نگرفته و برای آنکه مطمئن شویم جهش چه میزان در اثربخشی واکسن نقش دارد، نیاز به مطالعه بیشتر است.

تبرایی با تأکید بر اینکه زدن واکسن به همه پیشنهاد می‌شود، گفت:واکسینه شدن ۱۰۰ درصد جلوی مرگ را گرفته و تا درصد زیادی هم شدت بیماری را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه واکسن علاوه بر ایمنی باید جلوی پخش شدن ویروس را بگیرد، افزود:حداقل ایمنی برآورد شده ۶ ماهه بوده اما چون رفتار ویروس متفاوت است ممکن است این عدد قطعی نباشد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با اشاره به سرعت جایگزینی کرونای انگلیسی با کرونای معمولی، بیان کرد:به نظر می‌رسد با توجه به روند موجود در کشور و جهان کرونای انگلیسی به واریانت غالب تبدیل شده و البته این تغییر همیشه به معنای بد بودن آن نیست و ممکن است شدت بیماری زایی را کاهش داده و شرایط دیگری را ایجاد کند.

ابتلای ۱۵ گلستانی به کرونای انگلیسی

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان هم گفت:شیوع کرونای انگلیسی در استان با آن چیزی که شناسایی شده متفاوت است و ممکن است تعداد بیماران بیشتر باشد.

سید مهدی صداقت با بیان اینکه تست کرونای انگلیسی برای موارد خاص و مشکوک انجام می‌شود، افزود:اگر تست کرونای فردی مثبت باشد مؤلفه‌ها و آیتم‌های مختلفی(سفر به کشورها و استان‌های درگیر و یا شدت علائم بالینی)را در نظر می‌گیریم و اگر این مؤلفه‌ها در وی وجود داشت تست کرونای انگلیسی برای وی در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد:تاکنون ۱۵ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در استان شناسایی شده اما این به معنای آن نیست که تنها این تعداد بیمار در استان وجود دارد و مطمئناً این رقم بیشتر خواهد بود چون ممکن است علائم خفیف‌تری داشته باشند و یا مورد آزمایش قرار نگرفته باشند.

صداقت عنوان کرد:نوع جهش یافته از نظر علائم بالینی مانند سرفه، تب و لرز و غیره تفاوتی با کرونای معمولی نداشته لذا هم در درمان و هم اقدامات پیشگیرانه برخوردها یکسان خواهد بود.

بی توجهی به هشدارها درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای منتهی به آغاز سال نو، ورود مسافران نوروزی به استان و رفتارهای پرخطر کرونایی سبب شده تا گلستان با افزایش تعداد مبتلایان، خطر موج چهارم کرونا و افزایش بیماران با تست مثبت کرونای انگلیسی روبرو شود لذا رفتارهای مردم در روزهای آتی نقش تعیین کننده‌ای در کنترل بیماری خواهد داشت.


http://www.caspiankhabar.com/91705



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96