اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



یک متخصص داخلی مطرح کرد

کرونای گسترش‌یافته در گلستان همان نوع قبلی است نه انگلیسی
یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: تعداد موارد کرونای انگلیسی که وارد استان گلستان شده و گسترش پیدا کرده کم است و افزایش آن چنانی نداشته و پیک جدید ایجاد شده در این استان مربوط به گسترش کرونای انگلیسی نیست بلکه ناشی از چرخش همان ویروس کرونای قبلی بین مردم است.

به گزارش کاسپین خبر به نقل از ایسنا، دکتر  محمد دادجو  اظهار کرد:با توجه به سهل‌انگاری‌های صورت گرفته از سوی مردم در روابط اجتماعی و فاصله‌گذاری اجتماعی در طول ایام نوروز و اعمال نشدن محدودیت برای سفرها، کاملاً قابل پیش‌بینی بود که بعد از نوروز با پیک جدید بیماری  کرونا روبه‌رو می‌شویم.

وی با اشاره به قرمز شدن رنگ کرونایی نیمی از شهرهای گلستان ، بیان کرد:پیکی بیماری که امروز گلستان با آن روبه‌رو است در اثر گسترش همان نوع قبلی و اولیه کرونا رخ داده و افزایش وحشتناک موارد کرونای انگلیسی عامل این پیک نیست.هر چند کرونای انگلیسی وارد استان شده و با افزایش مبتلایان آن رو به هستیم اما در حال حاضر روند افزایشی آن خیلی محسوس نیست.

علائم کرونا مشابه یک سال گذشته است

این متخصص بیماری‌های داخلی خاطرنشان کرد:علائمی که امروز بیماران کرونایی دارند تقریباً مشابه همان علائم در طول یک سال اخیر شامل تب، لرز، تعریق، بدن‌درد شدید، سرفه خشک، خلط، سردرد و علائم گوارشی است؛ البته تعداد مراجعه بیماران با علائم گوارشی به مقدار کمی افزایش پیدا کرده اما در مجموع علائم جدیدی که بارز باشد، مشاهده نشده است.

زمان علامت‌دار شدن بیماران کرونایی

دادجو با اشاره به اینکه بیماران معمولاً ۵ تا ۷ روز بعد از مواجهه با فرد آلوده، علامت‌دار می‌شوند، افزود:شایع‌ترین علائمی که افراد در صورت بروز در آنها باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند، تب و لرز و تعریق شدید، بی‌حالی شدید، بدن‌درد شدید، سردرد شدید، سرفه و تنگی نفس غیرمعمول است.علائم معمولی سرماخوردگی را می‌توان در منزل با مصرف داروهای OTC از جمله بروفن، استامینوفن و شربت‌های ضدسرفه درمان کرد.

وی گفت:برخی بهبودیافتگان کرونا تا چند هفته و یا چند ماه با بدن‌دردهای ناگهانی خصوصاً در قفسه سینه، تب و لرز، ضعف و بی‌حالی و تنگی نفس و سرفه‌های مقطعی و کوتاه روبه‌رو می‌شوند که این‌ها را می‌توان پس‌لرزه‌های کرونا برشمرد و جزو عوارض این بیماری محسوب نمی‌شوند.

فیبروز ریه مهم‌ترین عارضه کرونا

این متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه مهم‌ترین عارضه کرونا، فیبروز ریه است، تصریح کرد:بیش از ۹۵ درصد کسانی که دز مناسب داروها را در زمان مناسب دریافت می‌کنند، با این عارضه روبه‌رو نمی‌شوند.

وی، نروپاتی یا صدمه به اعصاب را دیگر عارضه کرونا دانست و گفت:این عارضه به تعداد کمتری در بیماران ظاهر می‌شود اما مواردی بوده که افراد دچار ضعف در پاها و حتی علائم دیسک نخاع و فلج نخاعی شدند.

دادجو خاطرنشان کرد:کندی ضربان قلب جزو عارضه‌های زودرس محسوب شده و غالباً در زمان اوج بیماری در برخی بیماران نمایان می‌شود.

پرهیز نسبت به استفاده بی رویه از مواد ضدعفونی‌کننده

وی تأکید کرد:مهم‌ترین راه جلوگیری از ورود انواع مختلف ویروس کرونا به بدن، استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشت ی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات است.

دادجو با تأکید بر استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده مجاز، گفت:از وسواس داشتن نسبت به استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده پرهیز شود.استفاده بی‌رویه از مواد ضدعفونی‌کننده خصوصاً وایتکس باعث بروز بیماری‌های ریوی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های داخلی در پایان خاطرنشان کرد:میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا حدود ۳ تا ۴ درصد است.


http://www.caspiankhabar.com/91746



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96