اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



ساخت منازل مسکونی زلزله‌زدگان رامیانی پس از ۸ ماه به کجا رسید؟
۱۷ شهریورماه سال گذشته زلزله‌ای ۵.۱ ریشتری بخشی از روستاهای کوهستانی شهرستان رامیان را لرزاند و به تعدادی از واحدهای مسکونی خسارت وارد کرد، حالا حدود ۸ ماه از آن حادثه می‌گذرد و ساخت و سازها همچنان ادامه دارد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از تسنیم، بامداد 17 شهریورماه سال گذشته  زلزله ‌ای به بزرگی 5.1 ریشتر بخش‌هایی از شهرستان‌های  رامیان  و آزادشهر را در شرق استان لرزاند.

کانون اصلی زلزله در روستای کوهستانی"قورچای"رامیان بود و عمده خسارت‌به واحدهای مسکونی نیز به این روستا و یکی از روستاهای مجاور به نام"ویرو"وارد شده بود.

در اقدامی بی‌سابقه  بازسازی  واحدهای مسکونی تخریب شده در این حادثه در 36 ساعت پس از وقوع زلزله آغاز شد و در صورت مشارکت مردم، احتمال اتمام ساخت واحدهای مسکونی تا قبل از نوروز 1400 وجود داشت اما این اتفاق نیفتاد.

آن گونه که مسئولان می‌گویند جبران خسارت به طور کامل انجام شده و  تسهیلات  و کمک‌های بلاعوض در حساب افراد خسارت دیده وجود دارد که متناسب با پیشرفت فیزیکی آزاد می‌شود.

حدود 8 ماهی است که از آن حادثه می‌گذرد و کار ساخت و ساز همچنان ادامه دارد و در برخی موارد با کندی پیش می‌رود.برخی‌ها هم به رغم تشکیل پرونده و تأمین اعتبار و واریز پول به حساب آنان، اما هنوز کار ساخت را شروع نکرده‌اند.

سیدمحمد حسینی، مدیرکل  بنیاد مسکن  استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده رامیان با تأکید براینکه مهم‌ترین اصل در بازسازی"مشارکت مردم"است اظهار داشت:آنچه که وظیفه بنیاد مسکن است، تأمین اعتبارات جبران حادثه از جمله کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت است که این اتفاق در کمترین زمان ممکن رخ داد.

وی گفت:با اینکه تسهیلات ساخت مسکن 40 میلیون تومان بود، برای خانوارهای زلزله زده 50 میلیون تومان تسهیلات پیش بینی شد، 10 میلیون تومان بلاعوض ساخت، 5 میلیون تومان بلاعوض معیشتی، 15 میلیون تومان تسهیلات کمک معیشتی به همراه 10 میلیون تومان بلاعوض ودیعه مسکن به حساب مالکان خسارت دیده واریز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود:علاوه براین به خانه‌هایی که تحت پوشش بیمه بودند تا سقف 20 میلیون تومان و کسانی که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)و بهزیستی بودند نیز 20 میلیون تومان بلاعوض پرداخت شده است.

وی ادامه داد:پی کنی واحدهای مسکونی با اینکه برعهده بنیاد مسکن نبود اما تسهیل گیری کردیم و کار را انجام دادیم، طراحی و تهیه نقشه، نظارت، صدور پروانه نیز رایگان بوده و 8 تن سیمان رایگان هم برای ساخت این خانه‌ها تأمین شد.

حسینی بیان داشت:سرعت عمل بنیاد مسکن در بازسازی این واحدهای مسکونی، بی نظیر بود و در روستای قورچای که مردم مشارکت کردند کار با سرعت خوبی در حال انجام است و تعداد زیادی از واحدهای مسکونی ساخته و تکمیل شده است.

وی گفت:همه این مبالغی که گفته شد سال گذشته به حساب خانوارهای خسارت دیده واریز کردیم که متناسب با پیشرفت فیزیکی آزادسازی می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود:مشکل بیشتر ما در روستای"ویرو"است.تا چند ماه اول بعد از حادثه با اینکه بازدید و اطلاع رسانی صورت گرفت اما مردم به تصور این که بنیاد مسکن باید خانه را بسازد و به آنان تحویل دهد، هیچ اقدامی انجام ندادند و بعد هم که خواستند کار را شروع کنند به سرمای هوا و بارش باران و برف برخورد کردند.

وی گفت:از حدود 200 واحد مسکونی که در این روستاها تخریب شده بود 130 خانه تاکنون به اتمام رسیده و مردم در آن سکونت دارند و کار بازسازی در روستای قورچای تقریبا به پایان رسیده است.

حسینی ابراز امیدواری کرد:در صورتی که مردم در روستاهای دیگر به ویژه ویرو در امر بازسازی مشارکت کنند خانه‌های جدید حداکثر تا سالگرد این حادثه در 17 شهریورماه ساخته خواهدشد.

وی درباره عدم مراجعه تعداد محدودی از مالکان خسارت دیده برای ساخت و ساز جدید گفت:پول به حساب این افراد واریز شده و ما هم اخطارهای نهایی را دادیم و اگر کار شروع نشود، اعتبارات برگشت خواهد خورد.


http://www.caspiankhabar.com/91804



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96