اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آتش به حدود پنج هکتار از پارک ملی گلستان خسارت زد
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که آتش سوزی محدوده منطقه چشمه زاو پارک ملی گلستان در حوزه شهرستان کلاله به حدود پنج هکتار از پوشش علف‌ کف و برخی درختان خشک این پارک خسارت زد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از ایرنا،  محمدرضا کنعانی  جمعه شب، اظهارداشت:محیط بانان و جوامع محلی ساعت ۱۳ با اطلاع از آتش سوزی در منطقه چشمه زاو  پارک ملی گلستان  بلافاصله به محل اعزام شدند و در کمترین زمان آتش سوزی محدوده پایین دست را مهار کردند.

وی افزود:به سبب وزش باد آتش به مناطق بالادست چشمه زاو سرایت کرد که با تلاش نیروهای محیط‌بان و جوامع محلی  حریق  ساعت ۲۰ مهار شد و فعلا آتش فعالی در منطقه وجود ندارد.

کنعانی اضافه کرد:درحال حاضر با توجه به وزش باد و احتمال شعله ور شدن دوباره آتش محیط بانان در محدوده بالادست چشمه زاو حضور دارند.

به گفته وی، سه تیم‌واکنش سریع با ۱۵ نفر نیروی انسانی از شهرستان‌های مینودشت، گالیکش و گنبدکاووس به محل اعزام شدند تا فردا صبح با محیط بانان مستقر در محدوده بالادست چشمه زاو جابجا شوند.

مدیرکل حفاظت  محیط زیست  گلستان با بیان اینکه علت آتش سوزی فعلا مشخص نیست، اظهار داشت:آتش سوزی به کف و درختان خشک حدود پنج هکتار از محدوده چشمه زاو پارک ملی گلستان خسارت زد.  

 پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستاندار ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.


http://www.caspiankhabar.com/91985



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96