اخبار گرگان و گلستان|کاسپین خبر



آغاز طرح واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک در گلستان
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی گلستان از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک در استان خبر داد.

به گزارش  کاسپین خبر  به نقل از باشگاه خبرنگران جوان، حمیدرضا حنفی رئیس اداره  بهداشت  ومدیریت بیماری‌های  دام ی اداره کل  دامپزشکی  استان گلستان گفت:همگام با برنامه جهانی کنترل و ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک، نخستین مرحله واکسیناسیون بصورت رایگان در جمعیت دام‌های سبک حساس استان و در تمامی واحد‌های دامی از اول تیرماه سالجاری آغاز شد.

او افزود:با توجه به مخاطرات این بیماری برای حیوانات حیات وحش و احتمال بروز تلفات سنگین در این حیوانات ارزشمند، واکسیناسیون در جمعیت دام سبک موجود در واحد‌های دامی روستایی و با اولویت مناطق مجاور حیات وحش انجام می‌شود.

حنفی گفت:اصلی‌ترین هدف اجرای این طرح کاهش کانون‌های بیماری و زمینه سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی آن در سال‌های آینده است.

او افزود:بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر در گوسفند و بز بوده و باعث بروز تلفات و خسارات اقتصادی فراوان در جمعیت دامی حساس می‌شود و این بیماری با علائم شامل ترشحات چشمی و بینی، زخم در دهان علائم تنفسی و اسهال در بین دامداران شناخته شده است.

حنفی گفت:این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت:واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری است.


http://www.caspiankhabar.com/92002



تبلیغ کانال تلگرام



مهر ما در دل تاریخ سبز شد
شهروندخبرنگار ما باشید
بسته خبری اختصاصی کاسپین‌خبر
اطلاعیه شرکت گاز گلستان درباره آزمایش نشت گاز
تبلیغات نظام مهندسی ساختمان گلستان سال 96